Veel mensen van de zogenoemde millennium-generatie wachten veel langer met het behalen van een rijbewijs dan een jaar of tien geleden het geval was, zij hebben kennelijk minder belangstelling voor het bezit van een auto. BMW probeert nu met jonge en (relatief) betaalbare modellen dit type mensen zijn showroom in te lokken en in Amerika zijn er inmiddels tekenen dat die pogingen – en overigens niet alleen bij BMW – vruchten beginnen af te werpen. Jonge mensen zijn wel geïnteresseerd maar hebben (nog) geen geld, is de redenering.

BMW hanteert even nummers voor coupés en cabrio’s terwijl de oneven nummers blijven voorbehouden aan de sedans en stationcars. De nieuwe 2-Serie werd in Detroit onthuld, naast de M3, M4 en de 4 Serie cabrio. Dat de premières plaatsvonden in Motown is niet zo vreemd want de VS zijn met twintig procent van de wereldwijde afzet van BMW de tweede markt voor het Beierse merk, na China. De VS zijn bovendien altijd een grote markt is geweest voor de M-modellen, terwijl maar liefst veertig procent van de cabrio’s daar wordt verkocht. BMW is zich bewust van het feit dat de millennium-generatie belangrijk is voor verdere groei in de nabije toekomst.

De 2-Serie is de opvolger van de 1-Serie Coupé. Met een jong design en een fraai uitgevoerde en afgewerkte cockpit is de kans groot dat de nieuwe 2-Serie het succes van de 1-Serie gaat evenaren. Daarvan zijn wereldwijd 150 duizend exemplaren verkocht sinds 2007.

De Nederlandse prijzen van de 2-Serie beginnen bij 38 duizend euro, de 220d Coupé met achttrapsautomaat valt in de 20%-bijtellingscategorie en wordt leverbaar vanaf 41,5 duizend euro. De M235i Coupé met staat in de prijslijst vanaf 59,5 mille. In Nederland wordt de compacte coupé komend voorjaar bij de dealers verwacht.