BMW eerste met laserverlichting in productiemodel

Audi introduceerde in januari op de Consumer Electronics Show in Las Vegas laserlampen op de Audi Sport quattro Laser Concept. Maar BMW presenteerde dit type verlichting al op de IAA in 2011 en gaat het dit najaar als optie monteren op de i8.

BMW heeft nu aangekondigd dat de vanaf het komende najaar de i8 als optie kan worden voorzien van laserlampen. De plug-in hybride sportwagen krijgt weliswaar standaard energiezuinige full-led-verlichting, maar wie kiest voor laserlampen verdubbelt de reikwijdte van de verlichting van de i8 tot circa zeshonderd meter. De laserdiodes zijn kleiner dan de led’s maar hebben naast het grotere bereik ook een grotere helderheid en een drie maal zo grote lichtopbrengst.

Met laserverlichting wordt niet alleen het zicht verbeterd, maar ook zorgen ze voor dertig procent minder energieverbruik. Omdat de laser diodes tien keer kleiner zijn dan die in led-verlichting dragen ze bovendien bij tot gewichtsreductie. De afmetingen van de reflectoroppervlakte kan met een factor tien ten opzichte van led-lampen worden verminderd. De hoogte van de reflector is nu teruggebracht negen centimeter naar minder dan drie centimeter. Beter zicht en grotere veiligheid zijn niet de enige voordelen van laserverlichting. Zo krijgen de ontwerpers met het gebruik van de compactere koplampen meer speelruimte.

Dat Audi haast gaat maken met de toepassing van laserverlichting in productiewagens is wel zeker. Weliswaar werd het op de CES in een concept car geïntroduceerd, maar de Audi racewagens zullen eind mei in de 24-uur van Le Mans de verlichting in de praktijk gaan testen. De coureurs zullen zonder twijfel enthousiast zijn, want voor wie met snelheden van bijna 400 km/u over Les Hunaudières raast, is elke meter extra zicht een zegen. (HHemmes)

BMW eerste met laserverlichting in productiemodel - Automobielmanagement.nl

BMW eerste met laserverlichting in productiemodel

Audi introduceerde in januari op de Consumer Electronics Show in Las Vegas laserlampen op de Audi Sport quattro Laser Concept. Maar BMW presenteerde dit type verlichting al op de IAA in 2011 en gaat het dit najaar als optie monteren op de i8.

BMW heeft nu aangekondigd dat de vanaf het komende najaar de i8 als optie kan worden voorzien van laserlampen. De plug-in hybride sportwagen krijgt weliswaar standaard energiezuinige full-led-verlichting, maar wie kiest voor laserlampen verdubbelt de reikwijdte van de verlichting van de i8 tot circa zeshonderd meter. De laserdiodes zijn kleiner dan de led’s maar hebben naast het grotere bereik ook een grotere helderheid en een drie maal zo grote lichtopbrengst.

Met laserverlichting wordt niet alleen het zicht verbeterd, maar ook zorgen ze voor dertig procent minder energieverbruik. Omdat de laser diodes tien keer kleiner zijn dan die in led-verlichting dragen ze bovendien bij tot gewichtsreductie. De afmetingen van de reflectoroppervlakte kan met een factor tien ten opzichte van led-lampen worden verminderd. De hoogte van de reflector is nu teruggebracht negen centimeter naar minder dan drie centimeter. Beter zicht en grotere veiligheid zijn niet de enige voordelen van laserverlichting. Zo krijgen de ontwerpers met het gebruik van de compactere koplampen meer speelruimte.

Dat Audi haast gaat maken met de toepassing van laserverlichting in productiewagens is wel zeker. Weliswaar werd het op de CES in een concept car geïntroduceerd, maar de Audi racewagens zullen eind mei in de 24-uur van Le Mans de verlichting in de praktijk gaan testen. De coureurs zullen zonder twijfel enthousiast zijn, want voor wie met snelheden van bijna 400 km/u over Les Hunaudières raast, is elke meter extra zicht een zegen. (HHemmes)