Dat is volgens hem noodzakelijk om kosten te kunnen besparen en uit de rode cijfers te komen. Tavares denkt afzetverlies te kunnen voorkomen door de modellen die overblijven een meer uitgesproken karakter te geven.

PSA leed de afgelopen twee jaar 7,3 miljard euro verlies. Zonder financiële hulp (in de vorm van aandelenparticipatie door het Chinese Dongfeng en de Franse overheid) zou de fabrikant failliet zijn gegaan. De Franse minister voor industrie, Arnaud Montebourg, spreekt dan ook van een "patriottische" beslissing om de autobouwer de helpende hand toe te steken. In het kader van ‘voor wat, hoort wat’, rekent hij er op dat PSA in de periode tot 2016 geen extra fabrieken zal sluiten in Frankrijk.

Door krachtenbundeling met Dongfeng wil het bedrijf vierhonderd miljoen euro besparen op productontwikkeling. Tegelijkertijd moet de Chinese afzet in die periode groeien naar anderhalf miljoen auto’s. Ter vergelijking: concurrent Volkswagen verkocht vorig jaar in het Aziatische land 3,27 miljoen auto’s. Tavares, de voormalige tweede man van Renault, neemt op 31 maart de leiding van PSA over van Philippe Varin.

Bron: Autointernationaal