Het nieuws van Autosalon Genève 2014, deel 1

Dinsdag 4 maart opent de Autosalon in Genève zijn deuren voor de media en dan gaat het circus weer van start met heel veel nieuws. Veel is overigens al bekend, maar een paar designstudio’s en een enkele autofabrikant houdt dapper stand en houdt nieuws achter voor een echte onthulling op de show.

Maandagavond (3 maart) zal Volkswagen al laten zien wat de verschillende merken van de groep in petto hebben tijdens de zogenoemde Group Night, die inmiddels onder het journaille een traditie begint te worden. Vandaag A tot en met I als deel 1 van het nieuwsoverzicht. Zaterdag 1 maart en maandag 3 maart volgt de rest.

Alfa Romeo

Alfa Romeo toont de sportieve versies Quadrifoglio Verde uitvoeringen van de Giulietta en de MiTo. Van beide modellen vieren de sportieve ‘Klavertje Vier’ varianten hun wereldpremière. De Giulietta is de eerste Alfa die wordt uitgerust met de nieuwe 240 pk turbobenzinemotor met directe inspuiting. De krachtbron wordt gekoppeld aan de TCT 6-traps transmissie met dubbele droge koppeling. De MiTo QV heeft een TCT 170 pk 1.4 MultiAir turbomotor.

 

Aston Martin

Aston Martin komt naar Genève met twee speciale edities. De V8 Vantage N430 en de DB9 Carbon Black. Beide modellen memoreren het feit dat Aston Martin 101 jaar geleden begon met productie. Zij zijn van binnen en buiten voorzien van details van cfrp (met koolstofvezel versterkt kunststof). De N430 komt beschikbaar als coupé en als cabrio. Zoals de naam al aangeeft heeft ook de DB9 Carbon Black de nodige details van cfrp.

Audi

Audi heeft twee schetsen vrijgegeven als lekkermakertjes voor de onthulling van de derde generatie TT. Duidelijk is dat de styling nog steeds wat weg heeft van de eerste versie maar intussen ook laat het ontwerp zien hoe Audi-design er in de toekomst gaat uitzien met de vier ringen niet meer in de grille maar op de motorkap. Volgens insiders grijpt het ontwerp van de cockpit terug naar dat van de originele TT. Voor het eerst komen led-koplampen beschikbaar als optie, maar alle modellen krijgen standaard led-achterlichten. Een head-up display (hud) zal eveneens als optie leverbaar zijn. Standaard krijgt de  TT een 220 pk versie van de 2.0 viercilinder turbomotor. De TTS krijg een 300 pk variant en de TT-RS een vijfcilinder met 380 pk.Verder verwachten we bij Audi bovendien de S3 Cabriolet, die deze zomer op de markt zal komen. Onder de kap een 2.0 TFSI turbomotor (300 pk).  Verwacht wordt ook nog de sportieve S1, die zal worden uitgerust met een 2-liter turbomotor met 228 pk en 370 Nm, gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak. De kleine rakker krijgt standaard quattro vierwielaandrijving.

 

BMW 

BMW gaat de 2-Serie uitbreiden met de Active Tourer. Het nieuwe model in de compacte klasse viert in Genève zijn wereldpremière met twee nieuwtjes: het is de eerste BMW met voorwielaandrijving en het eerste model dat geleverd kan worden met de driecilinder turbomotor, als 218i. Hij zal verder leverbaar worden met de eveneens nieuwe viercilinder diesel in de 218d. De motoren leveren respectievelijk 135 en 150 pk. De 2-Serie Active Tourer, na de Coupé het tweede model van de serie, is 4,34 m lang, 1,8 m breed en 1,55 m hoog. Verder debuteren de 4-Serie Gran Coupe, een nieuwe, middenklasse vierdeurs coupé, en de tweede generatie van de succesvolle X3. De laatste wordt in juni op de markt verwacht.

Overigens worden woensdagochtend details en foto’s vrijgegeven van een ander nieuw model: de X4. Die zal op 16 april in New York debuteren.
 

CITROËN  

De Citroën C1 gaat in Genève zijn broertjes van Peugeot en Toyota gezelschap houden. Zoals de vorige generatie staan de drie op hetzelfde platform, maar hebben elk een eigen gezicht. Hoewel de 3,46 m lange – of liever korte – C1 wat saaier oogt dan de Toyota Aygo en de Peugeot 108, die volgende week ook debuteren. De C1 komt als drie- of vijfdeursversie, of als Airscape met een linnen oproldak. Nieuw zijn verder de C1 Swiss & Me, een concept car met een knipoog naar de Geneefse salon en de de C4 Cactus, die vorig jaar als concept car debuteerde.
 

FERRARI

Ferrari heeft de volgende generatie van de California klaar. Omdat de 454 pk sterke 4.3-V8 wordt vervangen door een aangepaste versie van de V8 twin-turbo uit de Maserati Quattroporte, heet het nieuwe model uit Maranello nu California T. De motor levert 555 pk en 755 Nm aan koppel.
 

FIAT 

Fiat presenteert de Panda Cross, een off-roadversie gebaseerd op de Panda 4×4. De auto staat hoger op de poten, heeft grotere banden en ziet er met extra panelen beslist stoer uit. Standaard krijgt de Panda Cross een torque-on-demand transmissie, waarbij gebruik wordt gemaakt van het electronic locking defferential (eld) van de auto en het elektronisch stabiliteitscontrolesysteem om koppel te leiden naar de as waarvan het wiel doorslipt. Naast de Panda zal ook de Freemont Cross debuteren. Het is Fiats versie van de Dodge Journey Crossroad.
 

FORD

Ford onthult in Zwitserland de gefacelifte Focus. De verbeterde versie van de bestverkochte auto wereldwijd is uitgerust met nieuwe technologie en een nieuw ontworpen cockpit. Ook het motorengamma is uitgebreid: met de nieuwe 1.5 EcoBoost en 1.5 TDCI.

 

HONDA 

Honda komt met een concept voor de Civic Type R naar Genève. De snelle Civic, die niet vóór 2015 in de showrooms wordt verwacht, moet het gaan opnemen tegen de Ford Focus ST, Mitsubishi Evo en Subary WRX.
 

HYUNDAI 

Hyundai presenteert de Intrado concept car, de eerste Hyundai die compleet in het Duitse ontwikkelingscentrum is ontwikkeld onder leiding van designchef Peter Schreyer. Hiermee tonen de Koreanen hun toekomstverwachting. Het is de negende concept car uit Rüsselsheim met codenaam HED-9. De Intrado, vernoemd naar de onderkant van een vliegtuigvleugel, het gedeelte dat zorgt voor lift, is voorzien van een brandstofcelaandrijflijn. Hyundai wil met de Genesis ook in Europa in de luxe klasse de strijd met de concurrentie aangaan. De Genesis is uitgerust met een 3.8-V6 of een 5.0-V8, terwijl vierwielaandrijving als optie leverbaar zal zijn.
IED (Instituto Europeo di Design) uit Turijn heeft zich ook over Hyundai gebogen en komt in Genève op de proppen met de PassoCorte, een visie voor een sportwagen voor Gen Y. De auto heeft een 1.6 twinturbo viercilinder.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Het nieuws van Autosalon Genève 2014, deel 1 - Automobielmanagement.nl

Het nieuws van Autosalon Genève 2014, deel 1

Dinsdag 4 maart opent de Autosalon in Genève zijn deuren voor de media en dan gaat het circus weer van start met heel veel nieuws. Veel is overigens al bekend, maar een paar designstudio’s en een enkele autofabrikant houdt dapper stand en houdt nieuws achter voor een echte onthulling op de show.

Maandagavond (3 maart) zal Volkswagen al laten zien wat de verschillende merken van de groep in petto hebben tijdens de zogenoemde Group Night, die inmiddels onder het journaille een traditie begint te worden. Vandaag A tot en met I als deel 1 van het nieuwsoverzicht. Zaterdag 1 maart en maandag 3 maart volgt de rest.

Alfa Romeo

Alfa Romeo toont de sportieve versies Quadrifoglio Verde uitvoeringen van de Giulietta en de MiTo. Van beide modellen vieren de sportieve ‘Klavertje Vier’ varianten hun wereldpremière. De Giulietta is de eerste Alfa die wordt uitgerust met de nieuwe 240 pk turbobenzinemotor met directe inspuiting. De krachtbron wordt gekoppeld aan de TCT 6-traps transmissie met dubbele droge koppeling. De MiTo QV heeft een TCT 170 pk 1.4 MultiAir turbomotor.

 

Aston Martin

Aston Martin komt naar Genève met twee speciale edities. De V8 Vantage N430 en de DB9 Carbon Black. Beide modellen memoreren het feit dat Aston Martin 101 jaar geleden begon met productie. Zij zijn van binnen en buiten voorzien van details van cfrp (met koolstofvezel versterkt kunststof). De N430 komt beschikbaar als coupé en als cabrio. Zoals de naam al aangeeft heeft ook de DB9 Carbon Black de nodige details van cfrp.

Audi

Audi heeft twee schetsen vrijgegeven als lekkermakertjes voor de onthulling van de derde generatie TT. Duidelijk is dat de styling nog steeds wat weg heeft van de eerste versie maar intussen ook laat het ontwerp zien hoe Audi-design er in de toekomst gaat uitzien met de vier ringen niet meer in de grille maar op de motorkap. Volgens insiders grijpt het ontwerp van de cockpit terug naar dat van de originele TT. Voor het eerst komen led-koplampen beschikbaar als optie, maar alle modellen krijgen standaard led-achterlichten. Een head-up display (hud) zal eveneens als optie leverbaar zijn. Standaard krijgt de  TT een 220 pk versie van de 2.0 viercilinder turbomotor. De TTS krijg een 300 pk variant en de TT-RS een vijfcilinder met 380 pk.Verder verwachten we bij Audi bovendien de S3 Cabriolet, die deze zomer op de markt zal komen. Onder de kap een 2.0 TFSI turbomotor (300 pk).  Verwacht wordt ook nog de sportieve S1, die zal worden uitgerust met een 2-liter turbomotor met 228 pk en 370 Nm, gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak. De kleine rakker krijgt standaard quattro vierwielaandrijving.

 

BMW 

BMW gaat de 2-Serie uitbreiden met de Active Tourer. Het nieuwe model in de compacte klasse viert in Genève zijn wereldpremière met twee nieuwtjes: het is de eerste BMW met voorwielaandrijving en het eerste model dat geleverd kan worden met de driecilinder turbomotor, als 218i. Hij zal verder leverbaar worden met de eveneens nieuwe viercilinder diesel in de 218d. De motoren leveren respectievelijk 135 en 150 pk. De 2-Serie Active Tourer, na de Coupé het tweede model van de serie, is 4,34 m lang, 1,8 m breed en 1,55 m hoog. Verder debuteren de 4-Serie Gran Coupe, een nieuwe, middenklasse vierdeurs coupé, en de tweede generatie van de succesvolle X3. De laatste wordt in juni op de markt verwacht.

Overigens worden woensdagochtend details en foto’s vrijgegeven van een ander nieuw model: de X4. Die zal op 16 april in New York debuteren.
 

CITROËN  

De Citroën C1 gaat in Genève zijn broertjes van Peugeot en Toyota gezelschap houden. Zoals de vorige generatie staan de drie op hetzelfde platform, maar hebben elk een eigen gezicht. Hoewel de 3,46 m lange – of liever korte – C1 wat saaier oogt dan de Toyota Aygo en de Peugeot 108, die volgende week ook debuteren. De C1 komt als drie- of vijfdeursversie, of als Airscape met een linnen oproldak. Nieuw zijn verder de C1 Swiss & Me, een concept car met een knipoog naar de Geneefse salon en de de C4 Cactus, die vorig jaar als concept car debuteerde.
 

FERRARI

Ferrari heeft de volgende generatie van de California klaar. Omdat de 454 pk sterke 4.3-V8 wordt vervangen door een aangepaste versie van de V8 twin-turbo uit de Maserati Quattroporte, heet het nieuwe model uit Maranello nu California T. De motor levert 555 pk en 755 Nm aan koppel.
 

FIAT 

Fiat presenteert de Panda Cross, een off-roadversie gebaseerd op de Panda 4×4. De auto staat hoger op de poten, heeft grotere banden en ziet er met extra panelen beslist stoer uit. Standaard krijgt de Panda Cross een torque-on-demand transmissie, waarbij gebruik wordt gemaakt van het electronic locking defferential (eld) van de auto en het elektronisch stabiliteitscontrolesysteem om koppel te leiden naar de as waarvan het wiel doorslipt. Naast de Panda zal ook de Freemont Cross debuteren. Het is Fiats versie van de Dodge Journey Crossroad.
 

FORD

Ford onthult in Zwitserland de gefacelifte Focus. De verbeterde versie van de bestverkochte auto wereldwijd is uitgerust met nieuwe technologie en een nieuw ontworpen cockpit. Ook het motorengamma is uitgebreid: met de nieuwe 1.5 EcoBoost en 1.5 TDCI.

 

HONDA 

Honda komt met een concept voor de Civic Type R naar Genève. De snelle Civic, die niet vóór 2015 in de showrooms wordt verwacht, moet het gaan opnemen tegen de Ford Focus ST, Mitsubishi Evo en Subary WRX.
 

HYUNDAI 

Hyundai presenteert de Intrado concept car, de eerste Hyundai die compleet in het Duitse ontwikkelingscentrum is ontwikkeld onder leiding van designchef Peter Schreyer. Hiermee tonen de Koreanen hun toekomstverwachting. Het is de negende concept car uit Rüsselsheim met codenaam HED-9. De Intrado, vernoemd naar de onderkant van een vliegtuigvleugel, het gedeelte dat zorgt voor lift, is voorzien van een brandstofcelaandrijflijn. Hyundai wil met de Genesis ook in Europa in de luxe klasse de strijd met de concurrentie aangaan. De Genesis is uitgerust met een 3.8-V6 of een 5.0-V8, terwijl vierwielaandrijving als optie leverbaar zal zijn.
IED (Instituto Europeo di Design) uit Turijn heeft zich ook over Hyundai gebogen en komt in Genève op de proppen met de PassoCorte, een visie voor een sportwagen voor Gen Y. De auto heeft een 1.6 twinturbo viercilinder.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding