Het nieuws van Autosalon Genève 2014, deel 3

De Autosalon van Genève gaat dinsdag en woensdag (4 en 5 maart) van start voor de internationale pers met veel wereldpremières en Europese premières. Als vanouds is Genève ook weer ‘the place to be’ voor de supersportwagenmerken en de Italiaanse designhuizen. Dit is het derde en laatste deel van het overzicht van het belangrijkste nieuws. De delen 1 en 2 zijn op resp. 28 februari en 1 maart op deze site gepubliceerd.

Autosalon van Geneve, deel 1

Autosalon van Geneve, deel 2   

Nissan

 

Nissan viert de wereldpremière van de productieversie van de e-NV200. De elektrische bestelauto komt ook beschikbaar als vijfzitter en is voorzien van de aandrijftechniek van de Leaf. Bovendien verwachten we ook de gefacelifte Juke met een opgefrist interieur, de laatste infotainmentsysteem en de 1.2 DiG-T die de 1.6-benzinemotor gaat aflossen. Ook de BladeGlider concept wordt verwacht. Als de reacties positief zijn, zou hij wel eens in een gelimiteerde oplage gebouwd kunnen gaan worden. Voorts zijn er Europese premières van de al eerder geïntroduceerde nieuwe Qashqai, X-Trail en de GT-R Nismo. De laatste is met de 441 kW/600 pk sterke 3.8-V6 met dubbele turbo de snelste sportwagen die de Japanners ooit hebben gebouwd.

 

Opel

 

Opel heeft de Adam Rocks medio februari onthuld en voert hem nu ten tonele in Genève. De wat ruigere versie van het kleine stadsautootje heeft een oproldak van stof. Verder is hij voorzien van beschermpanelen rondom. Dakspoiler en led-dagverlichting zijn standaard. Het is meteen het eerste model dat met de nieuwe 1.0 driecilinderturbomotor is uitgerust. Later krijgt ook de Corsa de beschikking over de nieuwe Ecotec-motor, waarvan nog geen technische details bekend zijn.

Op de stand zal verder de Astra OPC Extreme te zien zijn, een versie die – hoe kan het anders – veel testkilometers heeft afgelegd op de Nürburgring. De 2.0 turboviercilinder levert ruim 300 pk. Als de publieke reacties bevredigend zijn, wil Opel een beperkte oplage bouwen voor gebruik op de openbare weg.

 

Peugeot

 

Peugeot komt met de 108 en de 308 SW. De laatste is een concurrent voor de Golf Variant en verslaat hem meteen met een bagageruimte van 610 liter. De compleet vernieuwde 108 is er één van de drieling met de Citroën C1 en de Toyota Aygo.  De 108 komt met zuinige driecilindermotoren. De CO2-emissie bedraagt 88 g/km.

 

Porsche

 

Porsche onthult op de show de 919 Hybrid en de 911 RSR. Met de 919 Hybrid gaat Porsche meedraaien in het WEC, World Endurance Championchip, waaronder ook de 24-uur van Le Mans valt. Deze versie moet worden beschouwd als het racend onderzoekslaboratorium voor innovatieve aandrijving in productiemodellen. Meer nieuws volgt morgen.

 

Qoros

 

Qoros zal de 3 hatchback onthullen als zijn tweede productiemodel. Die is gebaseerd op de 3 sedan, maar heeft enkele wijzigingen ondergaan aan de voorkant.

 

Renault

 

Renault presenteert de compleet vernieuwde Twingo. De kleine achterwielaangedreven (!) Renault is ontwikkeld in samenwerking met Smart en krijgt dezelfde achterin geplaatste motor waarmee binnenkort de nieuwe Smart ForFour wordt uitgerust. De Twingo wordt wereldwijd verkocht. Verder komen de Fransen met een echte eye catcher, de Kwid Concept. De auto debuteerde in India, maar zal ongetwijfeld ook in Genève de aandacht trekken met zijn vleugeldeuren en grote wielen. Hij heeft een remote control helikopter achterin, achteruitkijkcamera’s en een centraal opgestelde bestuurdersstoel.

De Next Two is een op de ZOE gebaseerde prototype van een elektrische auto die in 2020 autonoom moet kunnen rijden.

 

 

Seat

 

Seat will show the Leon Cupra, the sporty version that has to compete with its cousin, the Golf GTI. The Spanish Volkswagen division will also show a four-wheel drive version of the Leon ST Estate.

 

Skoda

 

Skoda presenteert op de Salon voor ’t eerst de nieuwe Octavia Scout. De estate is gebaseerd op de Octavia Combi en uitgerust met vierwielaandrijving. Skoda zegt dat de off-road capaciteiten van de auto sterk zijn verbeterd, mede dank zij de vergrote aan- en afloophoek. Verder staat op de stand de VisionC, een studiemodel voor een sportieve vijfdeurs coupé, en de Octavia G-Tec. Deze cng-variant heeft een 110 pk sterke turbomotor die zowel op aardgas als op benzine kan lopen en komt beschikbaar voor de Hatchback en de Combi. Het gasverbruik moet volgens Skoda 5,4 kubieke meter op 100 kilometer bedragen met een CO2-emissie van 97 g/km.

 

Toyota

 

Toyota presenteert de nieuwe Aygo, zijn versie van de drieling met Renault en Peugeot.

Er is alleen maar een teaser gepubliceerd, dus we moeten wachten tot het debut op dinsdagmorgen. Ook maakt de GT86 TRD zijn opwachting. De door Toyota Racing Development ontwikkelde variant heeft een 200 pk sterke boxermotor.

 

Volkswagen

 

Volkswagen onthult vanavond tijdens een groot evenement de nieuwtjes van alle divisies van de groep. Maar de komst van de Golf GTE Plug-in hybride is al eerder aangekondigd. De Golf

GTE (E voor Electric) is niet de e-Golf, maar een sportieve variant met een kleine verbrandingsmotor en een elektromotor, zoals in de Audi A3 Sportback e-tron phev. Sportief, want hij moet van 0-100 km/h kunnen accelereren in 7,6 seconden, heeft een topsnelheid van 217 km/h en is met een gemiddeld verbruik van zo’n 1,6 l/100 km extreem zuinig bovendien – maar dat is uiteraard afhankelijk van hoeveel je in e-Mode rijdt. eMode biedt een actieradius van 50 kilometer.

De Polo is gefacelift met licht gewijzigde stylingdetails, gewijzigde led-koplampen op de duurste versies en een verchroomde strip tussen de mistlampen en een opgefrist interieur met het infotainmentsysteem van de Golf 7.  De huidige diesels worden vervangen door 1.4 driecilinder TDIs met resp. 74, 89 en 104 pk. De TDI BlueMotion komt er met 74 pk en heeft een verbruik van 3,2 L/100 km.

De gefacelifte Scirocco heeft soortgelijke veranderingen ondergaan en maakt in Zwitserland ook zijn opwachting.

Het is nog niet bevestigd, maar de komst van de Taigun wordt wel verwacht. Die debuteerde in februari als prototype in het Indiase New Delhi.  Het is een compacte suv die is gebaseerd op de Up. De vijfzitter weegt slechts maar 998 kilogram, maar of de productieversie ook zo licht zal zijn is niet bekend. Onder de kap van het prototype ligt een 1.0 drieilinder TSI-motor met 110 pk en 175 Nm. Het verbruik komt uit op 4,7 l/100 km. Volkswagen heeft al wel aangekondigd de driedeurs T-Roc te laten zien, een studiemodel met 4wd. Qua lengte valt hij tussen de Tiagun en de Tiguan.

 

Volvo

 

Volvo brengt de laatste van drie concepts mee. Na de Concept Coupe en de Concept XC Coup presenteren de Zweden nu een Concept Estate. De foto is eerder deze maand verschenen op de website van een Zweedse producent van regenjassen. Er zijn nog geen details bekend. (HHemmes)

Het nieuws van Autosalon Genève 2014, deel 3 - Automobielmanagement.nl

Het nieuws van Autosalon Genève 2014, deel 3

De Autosalon van Genève gaat dinsdag en woensdag (4 en 5 maart) van start voor de internationale pers met veel wereldpremières en Europese premières. Als vanouds is Genève ook weer ‘the place to be’ voor de supersportwagenmerken en de Italiaanse designhuizen. Dit is het derde en laatste deel van het overzicht van het belangrijkste nieuws. De delen 1 en 2 zijn op resp. 28 februari en 1 maart op deze site gepubliceerd.

Autosalon van Geneve, deel 1

Autosalon van Geneve, deel 2   

Nissan

 

Nissan viert de wereldpremière van de productieversie van de e-NV200. De elektrische bestelauto komt ook beschikbaar als vijfzitter en is voorzien van de aandrijftechniek van de Leaf. Bovendien verwachten we ook de gefacelifte Juke met een opgefrist interieur, de laatste infotainmentsysteem en de 1.2 DiG-T die de 1.6-benzinemotor gaat aflossen. Ook de BladeGlider concept wordt verwacht. Als de reacties positief zijn, zou hij wel eens in een gelimiteerde oplage gebouwd kunnen gaan worden. Voorts zijn er Europese premières van de al eerder geïntroduceerde nieuwe Qashqai, X-Trail en de GT-R Nismo. De laatste is met de 441 kW/600 pk sterke 3.8-V6 met dubbele turbo de snelste sportwagen die de Japanners ooit hebben gebouwd.

 

Opel

 

Opel heeft de Adam Rocks medio februari onthuld en voert hem nu ten tonele in Genève. De wat ruigere versie van het kleine stadsautootje heeft een oproldak van stof. Verder is hij voorzien van beschermpanelen rondom. Dakspoiler en led-dagverlichting zijn standaard. Het is meteen het eerste model dat met de nieuwe 1.0 driecilinderturbomotor is uitgerust. Later krijgt ook de Corsa de beschikking over de nieuwe Ecotec-motor, waarvan nog geen technische details bekend zijn.

Op de stand zal verder de Astra OPC Extreme te zien zijn, een versie die – hoe kan het anders – veel testkilometers heeft afgelegd op de Nürburgring. De 2.0 turboviercilinder levert ruim 300 pk. Als de publieke reacties bevredigend zijn, wil Opel een beperkte oplage bouwen voor gebruik op de openbare weg.

 

Peugeot

 

Peugeot komt met de 108 en de 308 SW. De laatste is een concurrent voor de Golf Variant en verslaat hem meteen met een bagageruimte van 610 liter. De compleet vernieuwde 108 is er één van de drieling met de Citroën C1 en de Toyota Aygo.  De 108 komt met zuinige driecilindermotoren. De CO2-emissie bedraagt 88 g/km.

 

Porsche

 

Porsche onthult op de show de 919 Hybrid en de 911 RSR. Met de 919 Hybrid gaat Porsche meedraaien in het WEC, World Endurance Championchip, waaronder ook de 24-uur van Le Mans valt. Deze versie moet worden beschouwd als het racend onderzoekslaboratorium voor innovatieve aandrijving in productiemodellen. Meer nieuws volgt morgen.

 

Qoros

 

Qoros zal de 3 hatchback onthullen als zijn tweede productiemodel. Die is gebaseerd op de 3 sedan, maar heeft enkele wijzigingen ondergaan aan de voorkant.

 

Renault

 

Renault presenteert de compleet vernieuwde Twingo. De kleine achterwielaangedreven (!) Renault is ontwikkeld in samenwerking met Smart en krijgt dezelfde achterin geplaatste motor waarmee binnenkort de nieuwe Smart ForFour wordt uitgerust. De Twingo wordt wereldwijd verkocht. Verder komen de Fransen met een echte eye catcher, de Kwid Concept. De auto debuteerde in India, maar zal ongetwijfeld ook in Genève de aandacht trekken met zijn vleugeldeuren en grote wielen. Hij heeft een remote control helikopter achterin, achteruitkijkcamera’s en een centraal opgestelde bestuurdersstoel.

De Next Two is een op de ZOE gebaseerde prototype van een elektrische auto die in 2020 autonoom moet kunnen rijden.

 

 

Seat

 

Seat will show the Leon Cupra, the sporty version that has to compete with its cousin, the Golf GTI. The Spanish Volkswagen division will also show a four-wheel drive version of the Leon ST Estate.

 

Skoda

 

Skoda presenteert op de Salon voor ’t eerst de nieuwe Octavia Scout. De estate is gebaseerd op de Octavia Combi en uitgerust met vierwielaandrijving. Skoda zegt dat de off-road capaciteiten van de auto sterk zijn verbeterd, mede dank zij de vergrote aan- en afloophoek. Verder staat op de stand de VisionC, een studiemodel voor een sportieve vijfdeurs coupé, en de Octavia G-Tec. Deze cng-variant heeft een 110 pk sterke turbomotor die zowel op aardgas als op benzine kan lopen en komt beschikbaar voor de Hatchback en de Combi. Het gasverbruik moet volgens Skoda 5,4 kubieke meter op 100 kilometer bedragen met een CO2-emissie van 97 g/km.

 

Toyota

 

Toyota presenteert de nieuwe Aygo, zijn versie van de drieling met Renault en Peugeot.

Er is alleen maar een teaser gepubliceerd, dus we moeten wachten tot het debut op dinsdagmorgen. Ook maakt de GT86 TRD zijn opwachting. De door Toyota Racing Development ontwikkelde variant heeft een 200 pk sterke boxermotor.

 

Volkswagen

 

Volkswagen onthult vanavond tijdens een groot evenement de nieuwtjes van alle divisies van de groep. Maar de komst van de Golf GTE Plug-in hybride is al eerder aangekondigd. De Golf

GTE (E voor Electric) is niet de e-Golf, maar een sportieve variant met een kleine verbrandingsmotor en een elektromotor, zoals in de Audi A3 Sportback e-tron phev. Sportief, want hij moet van 0-100 km/h kunnen accelereren in 7,6 seconden, heeft een topsnelheid van 217 km/h en is met een gemiddeld verbruik van zo’n 1,6 l/100 km extreem zuinig bovendien – maar dat is uiteraard afhankelijk van hoeveel je in e-Mode rijdt. eMode biedt een actieradius van 50 kilometer.

De Polo is gefacelift met licht gewijzigde stylingdetails, gewijzigde led-koplampen op de duurste versies en een verchroomde strip tussen de mistlampen en een opgefrist interieur met het infotainmentsysteem van de Golf 7.  De huidige diesels worden vervangen door 1.4 driecilinder TDIs met resp. 74, 89 en 104 pk. De TDI BlueMotion komt er met 74 pk en heeft een verbruik van 3,2 L/100 km.

De gefacelifte Scirocco heeft soortgelijke veranderingen ondergaan en maakt in Zwitserland ook zijn opwachting.

Het is nog niet bevestigd, maar de komst van de Taigun wordt wel verwacht. Die debuteerde in februari als prototype in het Indiase New Delhi.  Het is een compacte suv die is gebaseerd op de Up. De vijfzitter weegt slechts maar 998 kilogram, maar of de productieversie ook zo licht zal zijn is niet bekend. Onder de kap van het prototype ligt een 1.0 drieilinder TSI-motor met 110 pk en 175 Nm. Het verbruik komt uit op 4,7 l/100 km. Volkswagen heeft al wel aangekondigd de driedeurs T-Roc te laten zien, een studiemodel met 4wd. Qua lengte valt hij tussen de Tiagun en de Tiguan.

 

Volvo

 

Volvo brengt de laatste van drie concepts mee. Na de Concept Coupe en de Concept XC Coup presenteren de Zweden nu een Concept Estate. De foto is eerder deze maand verschenen op de website van een Zweedse producent van regenjassen. Er zijn nog geen details bekend. (HHemmes)