Start Autosalon Geneve stiller dan gebruikelijk

De autotentoonstelling in Geneve is dinsdag en woensdag van start gegaan met de persdagen. Maar in tegenstelling tot voorgaande jaren was de dag van de ‘grote onthullingen’ veel minder druk bezocht door de vertegenwoordigers van de media.

‘Grote onthullingen’ moet natuurlijk tussen aanhalingstekens worden gezet, omdat bijna al het nieuws reeds via het internet was gepubliceerd. Hoogstwaarschijnlijk had de organisatie van de show al rekening gehouden met een lagere opkomst van de internationale media want er waren voor de pers slechts duizend exemplaren beschikbaar van de jaarlijkse Catalogus van het jaarboek Automobil Revue, sinds jaar en dag voor vakjournalisten de ‘autobijbel’ met de technische gegevens van de in het betreffende jaar beschikbare auto’s wereldwijd. Dit feit was uiteraard tot ongenoegen van degenen die aan het einde van de eerste morgen dus geen boek kregen. Zij kregen een kleurig visitekaartje met een link om de catalogus te downloaden. Maar ongetwijfeld zal de organisatie publiceren dat – net als in 2013 – meer dan tienduizend (!) journalisten aanwezig waren. Waarschijnlijk waren het er minder dan de helft.
Niet alleen de veranderde wereld van de digitale communicatie heeft een impact op autoshows. Ook het kostenaspect speelt meer en meer een rol. Het lijkt of stands minder gecompliceerd zijn opgebouwd, wat de algemene indruk van de tentoonstellingshallen in de Geneefse Palexpo wel ten goede komt. Niet dat daarbij op geld lijkt te worden bespaard, al is duidelijk dat veel automerken hun stand meerdere malen ongewijzigd gebruiken.
Er is nog iets anders: de prijs van hotelkamers. Al jaren is bekend dat tijdens de show de prijzen drie tot vier maal over de kop gaan en de Geneefse ‘hotelmaffia’ bovendien een andere truc uithaalt met een minimum verblijf van drie tot vijf nachten. Dat maakt het voor zelfstandige (freelance) journalisten bijna onmogelijk nog in de stad te verblijven en zij moeten de laatste jaren dan ook hun heil zoeken net over de grens in Frankrijk, al is de consequentie dat ze dan sowieso per auto moeten reizen. Deze trend is dit jaar voor het eerst op grotere schaal gevolgd door de autofabrikanten. Maar hoe dan ook, er was meer werkruimte voor de media. Dit alles neemt niet weg dat er voor het publiek, dat vanaf donderdag 6 maart de Salon de l’Automobile kan bezoeken, heel veel interessante nieuwe modellen en spannende concept-auto’s te zien zijn. We geven hier nog een kort overzichtje van het nieuwtjes rechtstreeks van de show.

De Toyota Aygo was één van de weinige niet uitgelekte, of nog niet vrijgegeven, nieuwelingen. Hij is weliswaar onderdeel van de drieling Aygo-C1-108, maar volgens woordvoerder Guido Roozenkrans van de Nederlandse Toyota-importeur zijn slechts de portieren, de A-stijl en de voorruit hetzelfde. Hoewel gepresenteerd als vijfdeursmodel, zal ook een driedeursversie te bestellen zijn. Nieuw zijn de verwisselbare plastic opzetstukken en het X-vormige paneel op de neus, waarmee kopers hun eigen kleurencombinatie kunnen maken. Wie daarop uitgekeken raakt, kan ze bij de dealer laten vervangen voor anders gekleurde tegen onze, niet bevestigde, geschatte prijs van circa driehonderd euro.

 

Rolls-Royce onthulde de Ghost Series II, Ferrari zijn Californa T en Maserati de conceptauto Alfieri. Dit is ongetwijfeld de mooiste auto van de show. Bijzonder was verder de Volkswagen T-Roc, een concept car voor een uniek nieuw model dat eind volgend jaar kan worden verwacht. Het is een sportieve ogende suv met vierwielaandrijving en cabiodak. Met een lengte van 4,18 m is hij kleiner dan de Tiguan, maar groter dan de op komst zijnde Taigun.

Tot slot nog twee nieuwtjes van Mercedes-Benz, dat de nieuwe S-Klasse Coupé als optie kan leveren met de ‘magic curve tilting function’, een aanvulling op Magic Body Control, dat vorig jaar op de nieuwe S werd geïntroduceerd. Het systeem laat de auto mee hellen in de bocht, op een manier die we gewend zijn te zien bij motorfietsen. Volgens  Thomas Weber, bij Mercedes-Benz verantwoordelijk voor de ontwikkeling, zorgt dit voor een verbeterd bochtgedrag en dus nog meer rijplezier.Van minder belang voor de rijkwaliteiten zijn led-koplampen met 47 Swarovski kristallen. Met of zonder de schitterende stenen, de toekomst voor de S-Klasse Coupe lijkt na de enthousiaste ontvangst bijzonder hoopvol. (HHemmes)

Start Autosalon Geneve stiller dan gebruikelijk - Automobielmanagement.nl

Start Autosalon Geneve stiller dan gebruikelijk

De autotentoonstelling in Geneve is dinsdag en woensdag van start gegaan met de persdagen. Maar in tegenstelling tot voorgaande jaren was de dag van de ‘grote onthullingen’ veel minder druk bezocht door de vertegenwoordigers van de media.

‘Grote onthullingen’ moet natuurlijk tussen aanhalingstekens worden gezet, omdat bijna al het nieuws reeds via het internet was gepubliceerd. Hoogstwaarschijnlijk had de organisatie van de show al rekening gehouden met een lagere opkomst van de internationale media want er waren voor de pers slechts duizend exemplaren beschikbaar van de jaarlijkse Catalogus van het jaarboek Automobil Revue, sinds jaar en dag voor vakjournalisten de ‘autobijbel’ met de technische gegevens van de in het betreffende jaar beschikbare auto’s wereldwijd. Dit feit was uiteraard tot ongenoegen van degenen die aan het einde van de eerste morgen dus geen boek kregen. Zij kregen een kleurig visitekaartje met een link om de catalogus te downloaden. Maar ongetwijfeld zal de organisatie publiceren dat – net als in 2013 – meer dan tienduizend (!) journalisten aanwezig waren. Waarschijnlijk waren het er minder dan de helft.
Niet alleen de veranderde wereld van de digitale communicatie heeft een impact op autoshows. Ook het kostenaspect speelt meer en meer een rol. Het lijkt of stands minder gecompliceerd zijn opgebouwd, wat de algemene indruk van de tentoonstellingshallen in de Geneefse Palexpo wel ten goede komt. Niet dat daarbij op geld lijkt te worden bespaard, al is duidelijk dat veel automerken hun stand meerdere malen ongewijzigd gebruiken.
Er is nog iets anders: de prijs van hotelkamers. Al jaren is bekend dat tijdens de show de prijzen drie tot vier maal over de kop gaan en de Geneefse ‘hotelmaffia’ bovendien een andere truc uithaalt met een minimum verblijf van drie tot vijf nachten. Dat maakt het voor zelfstandige (freelance) journalisten bijna onmogelijk nog in de stad te verblijven en zij moeten de laatste jaren dan ook hun heil zoeken net over de grens in Frankrijk, al is de consequentie dat ze dan sowieso per auto moeten reizen. Deze trend is dit jaar voor het eerst op grotere schaal gevolgd door de autofabrikanten. Maar hoe dan ook, er was meer werkruimte voor de media. Dit alles neemt niet weg dat er voor het publiek, dat vanaf donderdag 6 maart de Salon de l’Automobile kan bezoeken, heel veel interessante nieuwe modellen en spannende concept-auto’s te zien zijn. We geven hier nog een kort overzichtje van het nieuwtjes rechtstreeks van de show.

De Toyota Aygo was één van de weinige niet uitgelekte, of nog niet vrijgegeven, nieuwelingen. Hij is weliswaar onderdeel van de drieling Aygo-C1-108, maar volgens woordvoerder Guido Roozenkrans van de Nederlandse Toyota-importeur zijn slechts de portieren, de A-stijl en de voorruit hetzelfde. Hoewel gepresenteerd als vijfdeursmodel, zal ook een driedeursversie te bestellen zijn. Nieuw zijn de verwisselbare plastic opzetstukken en het X-vormige paneel op de neus, waarmee kopers hun eigen kleurencombinatie kunnen maken. Wie daarop uitgekeken raakt, kan ze bij de dealer laten vervangen voor anders gekleurde tegen onze, niet bevestigde, geschatte prijs van circa driehonderd euro.

 

Rolls-Royce onthulde de Ghost Series II, Ferrari zijn Californa T en Maserati de conceptauto Alfieri. Dit is ongetwijfeld de mooiste auto van de show. Bijzonder was verder de Volkswagen T-Roc, een concept car voor een uniek nieuw model dat eind volgend jaar kan worden verwacht. Het is een sportieve ogende suv met vierwielaandrijving en cabiodak. Met een lengte van 4,18 m is hij kleiner dan de Tiguan, maar groter dan de op komst zijnde Taigun.

Tot slot nog twee nieuwtjes van Mercedes-Benz, dat de nieuwe S-Klasse Coupé als optie kan leveren met de ‘magic curve tilting function’, een aanvulling op Magic Body Control, dat vorig jaar op de nieuwe S werd geïntroduceerd. Het systeem laat de auto mee hellen in de bocht, op een manier die we gewend zijn te zien bij motorfietsen. Volgens  Thomas Weber, bij Mercedes-Benz verantwoordelijk voor de ontwikkeling, zorgt dit voor een verbeterd bochtgedrag en dus nog meer rijplezier.Van minder belang voor de rijkwaliteiten zijn led-koplampen met 47 Swarovski kristallen. Met of zonder de schitterende stenen, de toekomst voor de S-Klasse Coupe lijkt na de enthousiaste ontvangst bijzonder hoopvol. (HHemmes)