De auto’s behoren tot een partij van vijfhonderd die Ford of Europe een jaar geleden aanbood op een speciale site. Tien stuks waren voor ons land bestemd. De kopers hebben een kleine voorsprong: in juli arriveert de EcoSport bij de Nederlandse dealers. Ford hoopt dit jaar in Nederland zo’n vierhonderd exemplaren te verkopen.

Al in september 2012 kondigde Ford aan de EcoSport in Nederland te gaan voeren. De komst van de crossover werd echter ernstig vertraagd door de grote vraag in India, waar de auto uit de Fordfabriek in de stad Chennai rolt. Binnen tien dagen na zijn marktintroductie (najaar 2013) werden dertigduizend exemplaren verkocht.

Met de EcoSport betreedt Ford dan een niche binnen het B-segment. Het nieuwe model mag er stoer uitzien, maar heeft geen vierwielaandrijving en is dan ook geen terreinwagen. Hij kan echter wél overweg met grote hobbels en ondiepe waterpartijen.

Naar verwachting zal in ons land rond 95 procent zijn uitgerust met de 1.0 Ecoboost 3-cilinder turbomotor met 125 pk (€ 24.595). De enige andere beschikbare motorvariant is de 90 pk sterke 1.5 TDCI dieselmotor (29.995) De enige uitvoering,Titanium, heeft een uitgebreide standaard uitrusting en wordt tot nader order bovendien gratis uitgerust met het Technology Pack dat normaal duizend euro moet kosten. Dit omvat onder meer cruise control en Sync AppLink 2.0,  waarmee de bestuurder door middel van spraak, applicaties als TomTom kan bedienen via de smartphone. Later deze maand komt het merk met meer applicaties. Metallic lak, 17-inch lichtmetalen wielen en lederen bekleding zijn de enige beschikbare opties tegen respectievelijk (400, 650 en ca. 1.000 euro).

De EcoSport ontstond in Brazilië in 2003 en Ford creëerde daarmee een nieuw segment in Zuid-Amerika. In totaal zijn er 900 duizend exemplaren van verkocht. De tweede generatie wordt eveneens in de Braziliaanse fabriek in Camacari gebouwd, maar de productie is alleen bestemd voor de Zuid-Amerikaanse markt. Europa, Azië en India krijgen de in Chennai gebouwde Ecosport.

Ford heeft in het fiscale jaar eindigend per 1 april 2014 ruim zestig procent meer auto’s uit Chennai geëxporteerd dan het voorgaande jaar. Dat is grotendeels te danken aan de EcoSport. De fabriek komt daarmee uit de rode cijfers. De EcoSport heeft intussen al dertig prijzen gewonnen. Zo haalde hij zes Bloomberg Autocar Awards binnen, waaronder die voor 2014 Car of the Year, SUV of the Year, engine of the Year en Best Value for Money. (HHemmes)