Geen verrassingen: de nieuwe Volkswagen Passat (fotogalerij)

Volkswagen heeft de achtste generatie van de Passat klaar. Het model moet het marktleiderschap in het D-segment terugveroveren. Daar ging de afgelopen maanden bij de modellen van de volumemerken de Opel Insignia aan kop, terwijl bij de premiumlabels de BMW 3-serie heerst. Volkswagen wil nu met een gloednieuwe Passat beide delen van de markt gaan beconcurreren.

De jongste editie is namelijk niet voor één gat te vangen: hij is namelijk enerzijds relatief licht en zuinig, maar anderzijds ook innovatief en voorzien van een interieur dat in de veel duurdere Phaeton niet zou misstaan. Dat is een ingrediëntenmix om met name op de zakelijke markt uitstekend te kunnen gaan scoren.

De nieuwe Passat arriveert eind november bij de dealers. Tijdens het showroombezoek zult u dan niet lang hoeven te zoeken, want de Volkswagen biedt een zeer voorspelbaar design. Dat is traditie bij de Duitsers, want een dergelijke ontwerpstrategie wordt ook met succes gebruikt bij de Golf. Een Volkswagen model is altijd een evolutie van zijn voorganger. Geen revolutie, want dan zou het oude model ineens bejaard ogen. En dat heeft negatieve invloed op de restwaarde en dus op de leaseprijs.

Ondanks het voorspelbare design is de Passat compleet nieuw. Dat is het best te zien aan de voorzijde, dat minder schuin is geplaatst en waarvan de koplampen duidelijk zijn geïnspireerd op het ontwerp van de 3-serie. Dat geeft het front spanning, maar helaas is de achterzijde dodelijk saai. Hier is het woord ‘evolutie’ wel erg letterlijk genomen: qua lichtunits en kofferklep vorm zou de Passat ook een Jetta kunnen zijn.

Verder valt op dat de neuspartij relatief kort is. Dat komt doordat de nieuwe Passat gebaseerd is op het MQB platform van onder andere de Golf, de Audi A3 en de Seat Leon. Allemaal kleinere modellen dus, die niet leverbaar zijn met V6 motor. Dat zal bij de 8e generatie Passat ook niet het geval zijn. De korte neuspartij betekent bij gelijkblijvende carrosserielengte meer plek voor de passagiers. Bovendien zorgt het MQB platform voor een flinke gewichtsbesparing. Het onderstel valt 9 kg lichter uit en bij de aandrijflijn wordt gemiddeld genomen zelfs 40 kg bespaard. Door zaken als een vernieuwde airconditioning in het interieur schaaft Volkswagen ook daar 33 kg van het gewicht af. In totaal is de Passat 85 kg afgeslankt. De gewichtsreductie had groter kunnen zijn, ware het niet dat Volkswagen de Passat nieuwe technieken en voorzieningen meegeeft die extra gewicht aan het model toevoegen.

In de vorige alinea werd al gemeld dat het in het modellenoverzicht tevergeefs zoeken is naar een 6 cilinder versie. De top wordt in het benzinesegment gevormd door een 280 pk sterke 2.0 TSI. Dieselen kan het snelst in de dubbel geblazen uitvoering van de 2.0 TDI die 240 pk mobiliseert. Beiden zijn (dus) 4 cilinders. De krachtigste oliegestookte uitvoering beschikt standaard over een DSG automaat en 4Motion vierwielaandrijving; bij de andere modellen staat deze techniek op de optielijst. De 240 pk/500 Nm sterke Passat 2.0 TDI moet in 6,1 seconden naar 100 km/u kunnen accelereren en een topsnelheid neer kunnen zetten van 240 km/u. Daarmee is de Volkswagen globaal even snel als de BMW 325d (218 pk/450 Nm, 6,8 seconden en 245 km/u) maar iets minder zuinig (gemiddeld 5,3 liter diesel per 100 km versus 4,9 liter voor de concurrent uit München).

Zakelijk rijders zullen echter meer geïnteresseerd zijn in de vanaf begin 2015 leverbare stekkerhybride uitvoering van de Passat. Die maakt gebruik maakt van dezelfde techniek als de Golf GTE en de Audi A3 Sportback E-tron. Dat betekent een 156 pk sterke 1.4 TSI unit in combinatie met een 109 pk sterke elektromotor. Gezamenlijk brengen die 211 pk op de voorwielen over, wat kan resulteren in een sprint naar 100 km/u in minder dan 8 seconden en een gemiddeld verbruik van slechts 1,5 l/100 km. Wie met opgeladen accu’s op pad gaat, zal maximaal 50 km volledig elektrisch kunnen rijden. De aan het zeer gunstige benzineverbruik gekoppelde lage CO2-uitstoot zorgt er voor dat de stekkerhybride Passat in aanmerking komt voor een tot 7 procent verlaagde bijtelling.

Natuurlijk zijn er ook alledaagse uitvoeringen van de Passat. Zoals de 1.6 TDI BlueMotion met 120 pk en 20 procent bijtelling. Zijn 2,0 liter broer met enkelvoudige turbo is er in de vermogens van 150 of 190 pk. De genoemde 2.0 TSI is er ook in een minder krachtige variant (220 pk), maar de échte basis van het benzinegamma wordt gevormd door de 1.4 TSI (125 of 150 pk) en de 1.8 TSI (180 pk).

De nieuwe Passat is zoals gezegd even lang als zijn voorganger. Nou ja, hij is 2 mm korter. De hoogte nam met 14 mm af (tot 1,46 meter) en tegelijkertijd werd de Volkswagen 12 mm breder (1,83 meter). In combinatie met de veel langere wielbasis (79 mm gegroeid tot 2,79 meter) zorgt die maatvoering niet alleen voor een 3,3 centimeter groter interieur, maar ook voor een dynamischere uitstraling van de middenklasser. Ook de capaciteit van de kofferbak groeit. Daar past nu 21 liter meer aan spullen in, namelijk 586 liter. Bij de Passat Variant is er zelfs sprake van een plus van 47 liter (voortaan 650 liter inhoud). Er is 1.780 liter voorhanden wanneer men de achterbank omklapt.

De 4,77 meter lange Passat biedt een scala aan (standaard of optionele) elektronische voorzieningen. Reken in ieder geval op LED techniek voor de lichtunits, Front Assist (een automatische noodremassistent), rijstrookhulp, een head-up display (leverbaar vanaf 2015), verkeersbordherkenning en een radargestuurde airco die ook raad weet met files. Een andere blikvanger is de introductie van een geheel digitaal instrumentarium, Active Info Display genaamd, zoals dat eerder dit jaar debuteerde in de nieuwe Audi TT.

Trailer Assist helpt de bestuurder bij het manoeuvreren met een aanhangwagen (of caravan), Area View biedt de bestuurder een overzicht van alle obstakels rondom de auto, Side Assist met Rear Traffic Alert signaleert voertuigen in de dode hoek en voert desnoods een remingreep. Park Assist omvat nu een functie dat de chauffeur begeleidt bij het voorwaarts inparkeren in plaats van alleen achteruit parkeren. Uniek is Emergency Assist: een systeem dat de auto in het uiterst geval stilzet wanneer de software vermoedt dat de bestuurder bij uitblijven van commando’s onwel is geworden. Achterliggers worden gewaarschuwd door de achterste knipperlichten. Ook maakt de Passat dan slingerende bewegingen.

Volkswagen geeft nog niet aan welke zaken standaard of optioneel zijn, en wat eventueel de meerprijzen zullen zijn. Voor zaken als MirrorLink (waarmee Android applicaties kunnen worden bediend), Cat-Net (biedt online mogelijkheden zonder smartphone; denk hierbij aan zaken als parkeerinformatie en Google Maps) zal altijd bijbetaald moeten worden. Hetzelfde geldt voor Dynamic Light Assist (adaptieve LED koplampverlichting waarmee met grootlicht gereden kan worden zonder tegenliggers te verblinden).

De nieuwe Passat arriveert in november bij de Volkswagen dealers.

Bron: Autointernationaal

Geen verrassingen: de nieuwe Volkswagen Passat (fotogalerij) - Automobielmanagement.nl

Geen verrassingen: de nieuwe Volkswagen Passat (fotogalerij)

Volkswagen heeft de achtste generatie van de Passat klaar. Het model moet het marktleiderschap in het D-segment terugveroveren. Daar ging de afgelopen maanden bij de modellen van de volumemerken de Opel Insignia aan kop, terwijl bij de premiumlabels de BMW 3-serie heerst. Volkswagen wil nu met een gloednieuwe Passat beide delen van de markt gaan beconcurreren.

De jongste editie is namelijk niet voor één gat te vangen: hij is namelijk enerzijds relatief licht en zuinig, maar anderzijds ook innovatief en voorzien van een interieur dat in de veel duurdere Phaeton niet zou misstaan. Dat is een ingrediëntenmix om met name op de zakelijke markt uitstekend te kunnen gaan scoren.

De nieuwe Passat arriveert eind november bij de dealers. Tijdens het showroombezoek zult u dan niet lang hoeven te zoeken, want de Volkswagen biedt een zeer voorspelbaar design. Dat is traditie bij de Duitsers, want een dergelijke ontwerpstrategie wordt ook met succes gebruikt bij de Golf. Een Volkswagen model is altijd een evolutie van zijn voorganger. Geen revolutie, want dan zou het oude model ineens bejaard ogen. En dat heeft negatieve invloed op de restwaarde en dus op de leaseprijs.

Ondanks het voorspelbare design is de Passat compleet nieuw. Dat is het best te zien aan de voorzijde, dat minder schuin is geplaatst en waarvan de koplampen duidelijk zijn geïnspireerd op het ontwerp van de 3-serie. Dat geeft het front spanning, maar helaas is de achterzijde dodelijk saai. Hier is het woord ‘evolutie’ wel erg letterlijk genomen: qua lichtunits en kofferklep vorm zou de Passat ook een Jetta kunnen zijn.

Verder valt op dat de neuspartij relatief kort is. Dat komt doordat de nieuwe Passat gebaseerd is op het MQB platform van onder andere de Golf, de Audi A3 en de Seat Leon. Allemaal kleinere modellen dus, die niet leverbaar zijn met V6 motor. Dat zal bij de 8e generatie Passat ook niet het geval zijn. De korte neuspartij betekent bij gelijkblijvende carrosserielengte meer plek voor de passagiers. Bovendien zorgt het MQB platform voor een flinke gewichtsbesparing. Het onderstel valt 9 kg lichter uit en bij de aandrijflijn wordt gemiddeld genomen zelfs 40 kg bespaard. Door zaken als een vernieuwde airconditioning in het interieur schaaft Volkswagen ook daar 33 kg van het gewicht af. In totaal is de Passat 85 kg afgeslankt. De gewichtsreductie had groter kunnen zijn, ware het niet dat Volkswagen de Passat nieuwe technieken en voorzieningen meegeeft die extra gewicht aan het model toevoegen.

In de vorige alinea werd al gemeld dat het in het modellenoverzicht tevergeefs zoeken is naar een 6 cilinder versie. De top wordt in het benzinesegment gevormd door een 280 pk sterke 2.0 TSI. Dieselen kan het snelst in de dubbel geblazen uitvoering van de 2.0 TDI die 240 pk mobiliseert. Beiden zijn (dus) 4 cilinders. De krachtigste oliegestookte uitvoering beschikt standaard over een DSG automaat en 4Motion vierwielaandrijving; bij de andere modellen staat deze techniek op de optielijst. De 240 pk/500 Nm sterke Passat 2.0 TDI moet in 6,1 seconden naar 100 km/u kunnen accelereren en een topsnelheid neer kunnen zetten van 240 km/u. Daarmee is de Volkswagen globaal even snel als de BMW 325d (218 pk/450 Nm, 6,8 seconden en 245 km/u) maar iets minder zuinig (gemiddeld 5,3 liter diesel per 100 km versus 4,9 liter voor de concurrent uit München).

Zakelijk rijders zullen echter meer geïnteresseerd zijn in de vanaf begin 2015 leverbare stekkerhybride uitvoering van de Passat. Die maakt gebruik maakt van dezelfde techniek als de Golf GTE en de Audi A3 Sportback E-tron. Dat betekent een 156 pk sterke 1.4 TSI unit in combinatie met een 109 pk sterke elektromotor. Gezamenlijk brengen die 211 pk op de voorwielen over, wat kan resulteren in een sprint naar 100 km/u in minder dan 8 seconden en een gemiddeld verbruik van slechts 1,5 l/100 km. Wie met opgeladen accu’s op pad gaat, zal maximaal 50 km volledig elektrisch kunnen rijden. De aan het zeer gunstige benzineverbruik gekoppelde lage CO2-uitstoot zorgt er voor dat de stekkerhybride Passat in aanmerking komt voor een tot 7 procent verlaagde bijtelling.

Natuurlijk zijn er ook alledaagse uitvoeringen van de Passat. Zoals de 1.6 TDI BlueMotion met 120 pk en 20 procent bijtelling. Zijn 2,0 liter broer met enkelvoudige turbo is er in de vermogens van 150 of 190 pk. De genoemde 2.0 TSI is er ook in een minder krachtige variant (220 pk), maar de échte basis van het benzinegamma wordt gevormd door de 1.4 TSI (125 of 150 pk) en de 1.8 TSI (180 pk).

De nieuwe Passat is zoals gezegd even lang als zijn voorganger. Nou ja, hij is 2 mm korter. De hoogte nam met 14 mm af (tot 1,46 meter) en tegelijkertijd werd de Volkswagen 12 mm breder (1,83 meter). In combinatie met de veel langere wielbasis (79 mm gegroeid tot 2,79 meter) zorgt die maatvoering niet alleen voor een 3,3 centimeter groter interieur, maar ook voor een dynamischere uitstraling van de middenklasser. Ook de capaciteit van de kofferbak groeit. Daar past nu 21 liter meer aan spullen in, namelijk 586 liter. Bij de Passat Variant is er zelfs sprake van een plus van 47 liter (voortaan 650 liter inhoud). Er is 1.780 liter voorhanden wanneer men de achterbank omklapt.

De 4,77 meter lange Passat biedt een scala aan (standaard of optionele) elektronische voorzieningen. Reken in ieder geval op LED techniek voor de lichtunits, Front Assist (een automatische noodremassistent), rijstrookhulp, een head-up display (leverbaar vanaf 2015), verkeersbordherkenning en een radargestuurde airco die ook raad weet met files. Een andere blikvanger is de introductie van een geheel digitaal instrumentarium, Active Info Display genaamd, zoals dat eerder dit jaar debuteerde in de nieuwe Audi TT.

Trailer Assist helpt de bestuurder bij het manoeuvreren met een aanhangwagen (of caravan), Area View biedt de bestuurder een overzicht van alle obstakels rondom de auto, Side Assist met Rear Traffic Alert signaleert voertuigen in de dode hoek en voert desnoods een remingreep. Park Assist omvat nu een functie dat de chauffeur begeleidt bij het voorwaarts inparkeren in plaats van alleen achteruit parkeren. Uniek is Emergency Assist: een systeem dat de auto in het uiterst geval stilzet wanneer de software vermoedt dat de bestuurder bij uitblijven van commando’s onwel is geworden. Achterliggers worden gewaarschuwd door de achterste knipperlichten. Ook maakt de Passat dan slingerende bewegingen.

Volkswagen geeft nog niet aan welke zaken standaard of optioneel zijn, en wat eventueel de meerprijzen zullen zijn. Voor zaken als MirrorLink (waarmee Android applicaties kunnen worden bediend), Cat-Net (biedt online mogelijkheden zonder smartphone; denk hierbij aan zaken als parkeerinformatie en Google Maps) zal altijd bijbetaald moeten worden. Hetzelfde geldt voor Dynamic Light Assist (adaptieve LED koplampverlichting waarmee met grootlicht gereden kan worden zonder tegenliggers te verblinden).

De nieuwe Passat arriveert in november bij de Volkswagen dealers.

Bron: Autointernationaal