Opel heeft bewust gekozen voor een Duits klinkende naam; een dergelijke typeaanduiding moet (extra) kwaliteit uitstralen. In het Verenigd Koninkrijk, waar de modellen onder Vauxhall label verkocht worden, gaat de nieuwe instapper Viva heten. Voor veel Britten is een Duits klinkende naam namelijk geen pre. In plaats daarvan stoft men een oude typeaanduiding af die tot 1979 werd gevoerd voor het Engelse zustermodel van de OPel Kadett.

De Karl is belangrijk voor Opel want dit model moet de huidige Chevrolet Spark rijders op concernniveau binnenboord houden. General Motors heeft aangekondigd uiterlijk eind 2015 te willen stoppen met de verkoop van auto’s met vlinderstrik logo in Europa. De Opel modellen Adam en Corsa zijn net even te duur om het Spark publiek te kunnen bedienen. En doordat Volkswagen tegenwoordig aandeelhouder is van Suzuki, valt volgend jaar het doek voor de van deze fabrikant afkomstige Agila.

De naam Karl (volgens de fabrikant "kort en krachtig") is bewust gekozen, want hij refereert aan één van de zonen van merkoprichter Adam Opel. Als het merk vasthoudt aan deze nieuwe modelnaam politiek, dan kunnen we in de toekomst dus ook de Friedrich en Wilhelm verwacht, maar dat terzijde. De Karl is een 5-deurs hatchback met plaats voor maximaal 5 personen. Met 3,68 meter is hij 2 centimeter korter dan de Adam. Volgens Opel bijten beide modellen elkaar niet, aangezien de Adam als 3-deurs premiumauto wordt gepositioneerd. De Karl is een praktisch no-nonsense product dat dankzij de hogere bouw bovendien meer ruimte biedt.

De Karl is belangrijk om de verkopen van Opel een extra impuls te geven. Het merk wil de tweede plaats in de Europese verkoopstatistieken veroveren, een positie die nu nog in handen is van Ford. De Karl moet Opel laten groeien en het marktaandeel opvoeren. Dat Chevrolet haar zuster bij het realiseren van deze ambitie niet meer voor de voeten loopt, is mooi meegenomen. Door de toevoeging van de Karl aan het gamma is er sprake van ‘3 musketiers’ van Opel in het A/B-segment. Het merk spreekt van "het sterkte aanbod aan compacte modellen uit de geschiedenis". Tja, zoiets moet zich natuurlijk wel uitbetalen in extra marktaandeel.

De Karl debuteert volgende maand op de autosalon van Parijs. Volgend jaar komt hij op de markt. De instapprijs komt onder de 10 mille te liggen. Opel bezweert dat de Karl geen budgetmodel à la de Dacia Sandero is. Als primaire concurrenten worden de Fiat Panda en de Volkswagen Up genoemd. Ondanks dat kleine auto’s doorgaans kleine winstmarges hebben, moet de Karl helpen om Opel uiterlijk in 2016 weer winstgevend te laten zijn. De ingestorte vraag in Rusland, een belangrijke afzetmarkt voor het merk, kan evenwel roet in het eten gooien. Maar de introductie van de Karl biedt ruimte om de vernieuwde Corsa iets hoger in de markt te zetten. En dat is óók goed voor de winstmarges.

Bron: Autointernationaal