Na een slepende periode van financiële malaise en een faillissement (november 2013) werd Fisker in februari jl. overgenomen door het Chinese onderdelenconglomeraat Wanxiang Group. De overnamesom bedroeg bijna honderdvijftig miljoen dollar. Geld om het bepaald niet perfecte ontwerp aan te passen heeft de nieuwe eigenaar niet meer. Wordt een automodel gewijzigd, dan zijn nieuwe veiligheidstests verplicht – maar daar is dus geen budget meer voor.

De Chinezen willen zo veel mogelijk gebruikmaken van bestaande productieapparatuur en oude voorraden, om op die manier op geld te beknibbelen. De situatie doet denken aan Saab na de overname door Spyker. Eigenaar Victor Muller had toen feitelijk ook geen cent te makken. Het gevaar dreigt dat analoog aan Saab mogelijk het momentum weg is en het merkimago een stevige deuk heeft opgelopen. De vraag is verder in hoeverre de overname door een Chinees bij potentiële kopers het vertrouwen frustreert. Tot twee jaar geleden was de Karma een serieus alternatief voor de Model S van Tesla.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding