Zakenauto van het Jaar 2015: Mercedes C-Klasse Beste Nieuwkomer

Op het Driving Business Event van Automobiel Management is bekendgemaakt dat de Mercedes-Benz C-Klasse is verkozen tot Beste Nieuwkomer voor 2015.

Beste Nieuwkomer is een aanmoedigingsprijs van verkiezing Zakenauto van het Jaar. De prijs had tot dusver altijd de naam AMbitie maar er is voor gekozen die naam te veranderen. De overwegingen van de jury zijn uitgesproken door autojournalist en jurylid Rob van Ginneken. Hij las het juryrapport voor waarvan hieronder de integrale tekst is opgenomen. 

Juryrapport Beste Nieuwkomer voor 2015

Bij de Zakenauto van het Jaar-verkiezing hebben we een speciale onderscheiding voor het aanstormend talent. De prijs is altijd AMbitie genoemd maar vanaf deze editie hebben we een nieuwe naam die de lading perfect dekt: Beste Nieuwkomer. Het gaat om auto’s die zich in de praktijk nog aan de jury moeten bewijzen maar ze zijn in elk geval kostentechnisch interessant en hebben ook in andere opzichten diverse troefkaarten in handen. Kortom: de  Beste Nieuwkomers zijn de auto’s waarvan we in de komende verkiezingen veel verwachten.
Het zal u niet zijn ontgaan dat de zakelijke autokoper tegenwoordig alle kanten op schiet en dat levert een Top-10 op met minstens zoveel variatie. Als je daarbij één trend wilt aanwijzen, dan is het meer aandacht voor design. Daarnaast valt op dat de Duitse prestigemerken extra veel interessante nieuwkomers hebben gelanceerd. En de komende maanden gaan ze daar trouwens onverdroten mee door.
Laten we beginnen met een de nummers tien tot en met zes. Dat zijn respectievelijk  de Mazda 3, de nieuwe driedeurs Mini, de nieuwe Nissan Qashqai, de Mercedes GLA en de nieuwe Citroën C4 Picasso.

Dat brengt ons bij de nummer vijf: de BMW 4-serie: het rijdende schoolvoorbeeld van nichemarketing. Technisch gesproken leunt hij dicht tegen de vandaag afgeloste Zakenauto van het Jaar van vorig jaar aan – de BMW 3-serie – en net als bij concurrent Audi is dat bedoeld om met een fijnmazig net op de kopers te vissen. En het resultaat is indrukwekkend. De 4-serie oogt fraai en biedt hoogwaardige kwaliteit. De jury tekent wel aan dat er soms geen touw is vast te knopen aan de acties van BMW.

Op de vierde plaats een auto van hetzelfde merk. Maar dan een die echt van dak tot bandenprofiel helemaal nieuw ontwikkeld werd. De spraakmakende BMW i3, een auto die een totaal eigen koers volgt. De meningen zijn sterk verdeeld maar de i3 is innovatief, en vormt een statement voor het merk zelf en voor elektrisch rijden in het algemeen. Waarom BMW de i3 versie met range extender zo’n minuscuul tankje meegeeft, is de jury niet duidelijk maar misschien past het ook wel bij zo’n gedurfd concept.
Dat brengt ons bij het erepodium van de categorie Beste Nieuwkomers. De Top-3 van de Beste Nieuwkomers. De derde plaats gaat naar Frankrijk voor de Peugeot 308. Een auto die kostentechnisch goed scoort maar ook op veel andere gebieden sterke punten heeft. Het leverde de 308 de op één na beste score bij de zogenoemde emotiepunten op. Met ander woorden: de jury ziet zeker potentie voor dit model. De 308 ziet er goed uit, is compact en toch ruim, hij rijdt heel plezierig en heeft bijzonder fraaie motortechniek aan boord.
En dan nog een keer Frankrijk want de nummer twee werd de C4 Cactus van Citroën. Hij werd net op tijd gelanceerd om mee te kunnen doen en dat doet de jury duidelijk veel genoegen. Tijdens de stemrondes werd de Cactus omschreven als ‘het tegengestelde van een Golf’. Hij is bijna té leuk.  Nog zo’n treffende omschrijving: "Het is een soort Mini, maar dan maxi." Naast zijn karakteristieke design en verrassend ruime interieur scoort de Cactus met zijn scherpe prijs en lage CO2-uitstoot. Zakelijk én privé een veelbelovende auto.
Dat brengt ons bij de winnaar van dit jaar. De Beste Nieuwkomer is een auto die bewijst dat het merk in kwestie de weg omhoog weer heeft gevonden. Hij gaat de komende jaren zonder twijfel hoge ogen gaat gooien in de eredivisie, namelijk bij de Zakenauto van het Jaar.
De Beste Nieuwkomer is een echte businessclass auto maar dan eentje die met een pittig sausje is overgoten. Hij ziet er sportief uit en rijdt bijpassend dynamisch. Niet voor niets gaf de jury hem ook de meeste emotiepunten. Maar de basis is gelegd door een uitstekende score bij de kosten. Kortom: zeer veelbelovend.
In de afgelopen jaren heeft de jury meerdere keren aangegeven dat dit merk meer tamtam mag maken maar dat kun je bij de lancering van déze auto zeker niet zeggen. Het zal maar weinig mensen zijn ontgaan dat deze auto zeer moderne techniek aan boord heeft.
U raadt het vast al: de Beste Nieuwkomer van dit jaar is…. de nieuwe Mercedes-Benz C-klasse.
 

Top 5 Beste Nieuwkomer (puntentotaal)

1. Mercedes-Benz C-Klasse (162)

2. Citroën C4 Cactus (148)

3. Peugeot 308 (148)

4. BMW i3 (138)

5. BMW 4-Serie (136)

        

 

 

 

Zakenauto van het Jaar 2015: Mercedes C-Klasse Beste Nieuwkomer - Automobielmanagement.nl

Zakenauto van het Jaar 2015: Mercedes C-Klasse Beste Nieuwkomer

Op het Driving Business Event van Automobiel Management is bekendgemaakt dat de Mercedes-Benz C-Klasse is verkozen tot Beste Nieuwkomer voor 2015.

Beste Nieuwkomer is een aanmoedigingsprijs van verkiezing Zakenauto van het Jaar. De prijs had tot dusver altijd de naam AMbitie maar er is voor gekozen die naam te veranderen. De overwegingen van de jury zijn uitgesproken door autojournalist en jurylid Rob van Ginneken. Hij las het juryrapport voor waarvan hieronder de integrale tekst is opgenomen. 

Juryrapport Beste Nieuwkomer voor 2015

Bij de Zakenauto van het Jaar-verkiezing hebben we een speciale onderscheiding voor het aanstormend talent. De prijs is altijd AMbitie genoemd maar vanaf deze editie hebben we een nieuwe naam die de lading perfect dekt: Beste Nieuwkomer. Het gaat om auto’s die zich in de praktijk nog aan de jury moeten bewijzen maar ze zijn in elk geval kostentechnisch interessant en hebben ook in andere opzichten diverse troefkaarten in handen. Kortom: de  Beste Nieuwkomers zijn de auto’s waarvan we in de komende verkiezingen veel verwachten.
Het zal u niet zijn ontgaan dat de zakelijke autokoper tegenwoordig alle kanten op schiet en dat levert een Top-10 op met minstens zoveel variatie. Als je daarbij één trend wilt aanwijzen, dan is het meer aandacht voor design. Daarnaast valt op dat de Duitse prestigemerken extra veel interessante nieuwkomers hebben gelanceerd. En de komende maanden gaan ze daar trouwens onverdroten mee door.
Laten we beginnen met een de nummers tien tot en met zes. Dat zijn respectievelijk  de Mazda 3, de nieuwe driedeurs Mini, de nieuwe Nissan Qashqai, de Mercedes GLA en de nieuwe Citroën C4 Picasso.

Dat brengt ons bij de nummer vijf: de BMW 4-serie: het rijdende schoolvoorbeeld van nichemarketing. Technisch gesproken leunt hij dicht tegen de vandaag afgeloste Zakenauto van het Jaar van vorig jaar aan – de BMW 3-serie – en net als bij concurrent Audi is dat bedoeld om met een fijnmazig net op de kopers te vissen. En het resultaat is indrukwekkend. De 4-serie oogt fraai en biedt hoogwaardige kwaliteit. De jury tekent wel aan dat er soms geen touw is vast te knopen aan de acties van BMW.

Op de vierde plaats een auto van hetzelfde merk. Maar dan een die echt van dak tot bandenprofiel helemaal nieuw ontwikkeld werd. De spraakmakende BMW i3, een auto die een totaal eigen koers volgt. De meningen zijn sterk verdeeld maar de i3 is innovatief, en vormt een statement voor het merk zelf en voor elektrisch rijden in het algemeen. Waarom BMW de i3 versie met range extender zo’n minuscuul tankje meegeeft, is de jury niet duidelijk maar misschien past het ook wel bij zo’n gedurfd concept.
Dat brengt ons bij het erepodium van de categorie Beste Nieuwkomers. De Top-3 van de Beste Nieuwkomers. De derde plaats gaat naar Frankrijk voor de Peugeot 308. Een auto die kostentechnisch goed scoort maar ook op veel andere gebieden sterke punten heeft. Het leverde de 308 de op één na beste score bij de zogenoemde emotiepunten op. Met ander woorden: de jury ziet zeker potentie voor dit model. De 308 ziet er goed uit, is compact en toch ruim, hij rijdt heel plezierig en heeft bijzonder fraaie motortechniek aan boord.
En dan nog een keer Frankrijk want de nummer twee werd de C4 Cactus van Citroën. Hij werd net op tijd gelanceerd om mee te kunnen doen en dat doet de jury duidelijk veel genoegen. Tijdens de stemrondes werd de Cactus omschreven als ‘het tegengestelde van een Golf’. Hij is bijna té leuk.  Nog zo’n treffende omschrijving: "Het is een soort Mini, maar dan maxi." Naast zijn karakteristieke design en verrassend ruime interieur scoort de Cactus met zijn scherpe prijs en lage CO2-uitstoot. Zakelijk én privé een veelbelovende auto.
Dat brengt ons bij de winnaar van dit jaar. De Beste Nieuwkomer is een auto die bewijst dat het merk in kwestie de weg omhoog weer heeft gevonden. Hij gaat de komende jaren zonder twijfel hoge ogen gaat gooien in de eredivisie, namelijk bij de Zakenauto van het Jaar.
De Beste Nieuwkomer is een echte businessclass auto maar dan eentje die met een pittig sausje is overgoten. Hij ziet er sportief uit en rijdt bijpassend dynamisch. Niet voor niets gaf de jury hem ook de meeste emotiepunten. Maar de basis is gelegd door een uitstekende score bij de kosten. Kortom: zeer veelbelovend.
In de afgelopen jaren heeft de jury meerdere keren aangegeven dat dit merk meer tamtam mag maken maar dat kun je bij de lancering van déze auto zeker niet zeggen. Het zal maar weinig mensen zijn ontgaan dat deze auto zeer moderne techniek aan boord heeft.
U raadt het vast al: de Beste Nieuwkomer van dit jaar is…. de nieuwe Mercedes-Benz C-klasse.
 

Top 5 Beste Nieuwkomer (puntentotaal)

1. Mercedes-Benz C-Klasse (162)

2. Citroën C4 Cactus (148)

3. Peugeot 308 (148)

4. BMW i3 (138)

5. BMW 4-Serie (136)