Van de Passat zijn sinds zijn komst in 1973 ruim 22 miljoen exemplaren gebouwd en daarmee is hij één van de populairste modellen ter wereld en de bestverkochte middenklasse sedan in Europa. Volkswagen heeft er dan ook alles aan gedaan om dat zo te kunnen houden. Nu  in het segment van de zakenauto’s steeds grotere vraag is naar premiummodellen, heeft VW bij de ontwikkeling van de achtste generatie Passat vooral aandacht geschonken aan de toepassing van kwalitatief betere materialen, uitstekende afwerking en een uitrusting die niet hoeft onder te doen voor een belangrijke concurrent uit de eigen groep, de Audi A4.
De nieuwe Passat staat op het MQB-platform (Modularer Quer Baukasten) dat eerder dit jaar debuteerde met de nieuwe Golf, Leon, A3 en Octavia en waarop Volkswagen tegen 2018 maar liefst vijf miljoen auto’s per jaar wil bouwen. Van klein – zoals de Polo en de A1 tot groot zoals de Skoda Fabia en een 7-zits crossover SUV.
Met de nieuwe Passat wil Volkswagen zich gaan meten met BMW en Mercedes. Is dat misschien een beetje hoog gegrepen? Dat zou kunnen, maar voorlopig is importeur Pon al tevreden met de orders die intussen zijn geschreven voor de nieuwe Passat. Tussen de start, eind mei, van de campagne ‘Het wachten waard’ en eind september waren dat er 500 en intussen ligt dat aantal volgens woordvoerder Ralf Dennissen "ergens tussen 750 en duizend". Daarvan is het grootste deel uitgerust met de 1.6-dieselmotor met 120 pk. Daarvoor is tot eind van dit jaar nog de twintigprocentbijtelling van toepassing, net als voor de 1.4 TSI benzinemotor met 150 pk.
We reden met de nieuwe Passat met  de 150 pk sterke 1.4 TSI ACT (Active Cylinder Technology, ofwel cilinderuitschakeling) op Sardinië, waar hij zich bewees als prima reisgenoot: stil en vlot en zuinig maar niet erg dynamisch. Dat laatste merk je op de bergwegen eerder dan op vlakke Nederlandse wegen, waar het gewicht van 1.387 kg een minder grote rol speelt. Ook reden we met de Passat Variant in toptrim met de 240 pk en 500 Nm sterke 2.0 biturbo TDI gekoppeld aan de zeventraps DSG-transmissie en met standaard 4Motion vierwielaandrijving. Die is eveneens mooi stil, comfortabel en vooral indrukwekkend qua wegligging en motorprestaties met een gemiddeld brandstofverbruik van 5,4 l/100 km. In de cockpit is het vooral meer luxe dan we van de vorige Passat gewend zijn. Dat komt niet alleen door de gebruikte materialen en afwerking, maar vooral ook door het verbeterde comfort en het ontbreken van wind- en motorgeluid.
De nieuwe Passat komt beschikbaar met tal van nieuwe technologieën, zoals trailer assist voor het moeiteloos inparkeren van een aanhanger/caravan, park assist 3, dat bijna om een hoekje kan kijken naar voorbijrijdend verkeer, en een actief info display, zoals bekend uit de Audi TT.
De nieuwe zakensedan zal beslist hoge ogen gooien naar de titel 2015 World Car of the Year. Of hij het in 2016 zal kunnen schoppen tot AM’s Zakenauto van het Jaar is voor een belangrijk deel afhankelijk van de kilometerkostprijs, waarover een goed beeld ontstaat nadat de auto een jaar op de markt is. Voorlopig liggen de prijzen op of net boven het niveau van het uitgaande model. De basisversie met 1.4 TSI 125 pk kost  dertigduizend euro, de topversie met de 2.0 TDI DSG kost  iets nmeer dan vijftig mille. (HHemmes)

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding