De compacte suv zal waarschijnlijk in 2016 worden gepresenteerd na een middenklasse-sedan die dit jaar nog zijn première zal beleven, aldus mensen die bij de zaak betrokken zijn, zo meldt persbureau Bloomberg. De twee modellen zijn gebaseerd op een achterwielaangedreven platform met de naam Giorgio dat is ontwikkeld door een ingenieursteam onder leiding van voormalige managers van Ferrari, aldus de bronnen die niet met naam genoemd willen worden. Fiat Chrysler wil geen commentaar geven op specifieke productplannen.

Cassino

De suv zou waarschijnlijk op dezelfde productielijn worden gebouwd in de Cassino-fabriek in de buurt van Rome. Door beide modellen op dezelfde techniek te baseren, wil men de kosten drukken. Een nieuwe model ontwikkelen kost ongeveer een miljard euro maar die je het op basis van bestaande technologie kost het minder dan driehonderd miljoen, zei topman Marchionne vorig jaar. De suv met de codenaam Project 949, zal dezelfde maat hebben als de Audi Q5 en de BMW X3. Het zal het eerste model zijn met een nieuwe krachtige V6-dieselmotor die onderdeel is van de nieuwe reeks ‘high performance’ motoren. De sedan zou men willen presenteren op 24 juni als het merk 105 jaar bestaat. De presentatie wordt gehouden in het museum van Alfa Romeo net buiten Milaan. De twee modellen zijn cruciaal voor het plan van Fiat Chrysler om Alfa van een Italiaans nichemerk te transformeren in een premiummerk dat kan concurreren met Audi en BMW. Sergio Marchionne is van plan vijf miljard euro te investeren in de ‘revisie’ van Alfa Romeo. In het plan moeten er tussen nu en 2018 acht nieuwe modellen op de markt komen, inclusief twee suv’s. Daarmee wil men de verkopen vervijfvoudigen naar vierhonderdduizend auto’s per jaar. De expansie moet met name komen van de VS en China.
Als onderdeel van de terugkeer op de Amerikaanse markt toont Alfa Romeo de open spider-versie van de 4C sportauto op de autoshow van Detroit. Volgens de dealer sin de VS zou er veel vraag zijn. "We leveren Alfa’s af zo snel als we ze kunnen krijgen", aldus dealer Chuck Eddy in Automotive News Europe. "We zijn enthousiast, we zijn van plan een nieuw gebouw neer te zetten. En dat zouden we niet doen als we niet zo’n positief gevoel over het merk hadden."


Helft van target   
Maar ondanks alles zal Alfa toch maar de helft van zijn target halen. Het bureau IHS Automotive voorspelt een afzet van Alfa Romeo van tweehonderdduizend eenheden in 2018. Op het moment zit het merk onder de zeventigduizend eenheden op jaarbasis. De target is nogal ambitieus, zegt senior analist Michelle Krebs van Autotrader.com. Nu de verkopen in de VS een plafond bereiken, groeit de totale afzet niet. "Dus zal Alfa marktaandeel moeten veroveren van andere merken. Maar bij welk?" Maar volgens een analist van Morningstar Inc. in Chicago zou er in de hoofden van de consumenten in de VS wel plek zijn voor nog een premiummerk.
Alfa Romeo is essentieel voor het hoger positioneren van Fiat Chrysler, wat vraagt om auto’s die worden gebouwd in de Italiaanse fabrieken die bij lange na niet op volle capaciteit draaien. De problemen in Italië droegen bij aan het verlies van 141 miljoen euro dat FCA in Europa leed in de eerste negen maanden van 2014. (bron: Bloomberg /Automotive News Europe)