Mercedes ziet goede kansen voor CLA Shooting Brake

Met de CLA Shooting Brake denkt Mercedes-Benz goede kansen te hebben in het segment van de premium stationwagens, met als belangrijke concurrenten de Audi A4 Combi en de BMW 3-Serie Touring.

Het nieuwe model werd bij de Autoshow van Detroit aan de Europese media getoond. De CLA Shooting Brake is na de A- en B-klasse, GLA- en CLA-klasse de vijfde variant op basis van het mfa-platform (modular front-wheel drive architechture).  Van die compacte modellen tezamen zijn in de periode 2011 tot 2014 ruim een miljoen exemplaren verkocht. In maart 2014 kregen de A-, B- en CLA-klasse gezelschap van de GLA en dat jaar werden er in totaal dik 463 duizend exemplaren verkocht.  Hoewel de Duitsers nooit verkoopprognoses geven, is duidelijk dat er hoge verwachtingen zijn voor de Shooting Brake in kwestie. Vorig jaar zijn flinke investeringen gedaan om de productie van de viercilindermotoren te vergroten maar desondanks zijn er levertijden ontstaan, al wil men niet zeggen voor welke versie en voor hoe lang.
Het ontwerp van de CLA Shooting Brake is een combinatie van een coupé en een estate in navolging van de CLS. Wielbasis, lengte, breedte en hoogte zijn gelijk aan die van de vierdeurs coupé, maar dankzij de verlengde daklijn is de hoofdruimte achterin met vier centimeter toegenomen. Verder heeft de bagageruimte 25 liter meer inhoud, hij meet nu 495 liter en maximaal 1.354 liter wanneer de achterstoelen zijn omgeklapt.  "Dit is een lifestyle auto voor actieve mensen in de leeftijdcategorie van 35 tot 45 jaar met een goedbetaalde baan," aldus Jan-Paul Rubens, verantwoordelijk voor productmarketing van zowel de Coupé  als de nieuwe Shooting Brake van de CLA.

Voor leasesector

De Nederlander werkt sinds 1998 bij Mercedes-Benz, eerst in de aftersales van de Nederlandse importeur en sinds 2002 in Stuttgart. Met HTS Autotechniek en een studie bedrijfskunde op zak, bleef hij in Duitsland en werd als aftersales-regiomanager verantwoordelijk voor het Midden-Oosten. "Dat was goed voor de afwisseling. Ik was twee weken per maand op reis naar onder meer Israël en Iran. Anderhalf jaar geleden volgde de overstap naar sales & marketing voor de CLA. De Shooting Brake was al in de eindfase, al kon het project nog worden gestopt. Er is nog even over nagedacht maar juist voordat ik kwam, werd het groene licht gegeven." Rubens zegt dat de CLA Shooting Brake belangrijk is voor de leasesector. "In Duitsland wordt zestig procent van de Coupé verkocht in het zakelijke segment. Met de Shooting Brake zal dat waarschijnlijk dicht bij de zeventig procent komen te liggen. Te meer omdat hij heel gunstig geprijsd is. Hier (in Duitsland, red) is hij vijfhonderd euro duurder dan de Coupé." Rubens verwacht jaarlijks wereldwijd rond 150 duizend exemplaren van de CLA-klasse te verkopen, waarvan een derde deel Shooting Brakes. "In West-Europa zal het fiftyfifty zijn," verwacht de Nederlander.


35 mille

In ons land is de Shooting Brake al vanaf 15 januari te bestellen geweest en zijn er volgens Mercedes-Benz Nederland ‘al klanten die de auto hebben besteld’. Van de Coupé zijn vorig jaar twaalfhonderd exemplaren verkocht. Het is de verwachting dat de leasemarkt hier te lande kiest voor de CLA 200 CDI SB Lease Edition en de particuliere rijder voor de 180 benzineversie. De Orange Art Limited Edition is gedurende één jaar leverbaar op alle varianten van zowel de Coupé als de Shooting Brake. De prijzen beginnen bij 35,5 duizend euro voor de CLA 180 en bij ruim 42 mille voor de 200 CDI. Op het prijskaartje van de snelste versie (45 AMG) staat een bedrag van 66,5 duizend euro. (HHemmes)

 

Mercedes ziet goede kansen voor CLA Shooting Brake - Automobielmanagement.nl

Mercedes ziet goede kansen voor CLA Shooting Brake

Met de CLA Shooting Brake denkt Mercedes-Benz goede kansen te hebben in het segment van de premium stationwagens, met als belangrijke concurrenten de Audi A4 Combi en de BMW 3-Serie Touring.

Het nieuwe model werd bij de Autoshow van Detroit aan de Europese media getoond. De CLA Shooting Brake is na de A- en B-klasse, GLA- en CLA-klasse de vijfde variant op basis van het mfa-platform (modular front-wheel drive architechture).  Van die compacte modellen tezamen zijn in de periode 2011 tot 2014 ruim een miljoen exemplaren verkocht. In maart 2014 kregen de A-, B- en CLA-klasse gezelschap van de GLA en dat jaar werden er in totaal dik 463 duizend exemplaren verkocht.  Hoewel de Duitsers nooit verkoopprognoses geven, is duidelijk dat er hoge verwachtingen zijn voor de Shooting Brake in kwestie. Vorig jaar zijn flinke investeringen gedaan om de productie van de viercilindermotoren te vergroten maar desondanks zijn er levertijden ontstaan, al wil men niet zeggen voor welke versie en voor hoe lang.
Het ontwerp van de CLA Shooting Brake is een combinatie van een coupé en een estate in navolging van de CLS. Wielbasis, lengte, breedte en hoogte zijn gelijk aan die van de vierdeurs coupé, maar dankzij de verlengde daklijn is de hoofdruimte achterin met vier centimeter toegenomen. Verder heeft de bagageruimte 25 liter meer inhoud, hij meet nu 495 liter en maximaal 1.354 liter wanneer de achterstoelen zijn omgeklapt.  "Dit is een lifestyle auto voor actieve mensen in de leeftijdcategorie van 35 tot 45 jaar met een goedbetaalde baan," aldus Jan-Paul Rubens, verantwoordelijk voor productmarketing van zowel de Coupé  als de nieuwe Shooting Brake van de CLA.

Voor leasesector

De Nederlander werkt sinds 1998 bij Mercedes-Benz, eerst in de aftersales van de Nederlandse importeur en sinds 2002 in Stuttgart. Met HTS Autotechniek en een studie bedrijfskunde op zak, bleef hij in Duitsland en werd als aftersales-regiomanager verantwoordelijk voor het Midden-Oosten. "Dat was goed voor de afwisseling. Ik was twee weken per maand op reis naar onder meer Israël en Iran. Anderhalf jaar geleden volgde de overstap naar sales & marketing voor de CLA. De Shooting Brake was al in de eindfase, al kon het project nog worden gestopt. Er is nog even over nagedacht maar juist voordat ik kwam, werd het groene licht gegeven." Rubens zegt dat de CLA Shooting Brake belangrijk is voor de leasesector. "In Duitsland wordt zestig procent van de Coupé verkocht in het zakelijke segment. Met de Shooting Brake zal dat waarschijnlijk dicht bij de zeventig procent komen te liggen. Te meer omdat hij heel gunstig geprijsd is. Hier (in Duitsland, red) is hij vijfhonderd euro duurder dan de Coupé." Rubens verwacht jaarlijks wereldwijd rond 150 duizend exemplaren van de CLA-klasse te verkopen, waarvan een derde deel Shooting Brakes. "In West-Europa zal het fiftyfifty zijn," verwacht de Nederlander.


35 mille

In ons land is de Shooting Brake al vanaf 15 januari te bestellen geweest en zijn er volgens Mercedes-Benz Nederland ‘al klanten die de auto hebben besteld’. Van de Coupé zijn vorig jaar twaalfhonderd exemplaren verkocht. Het is de verwachting dat de leasemarkt hier te lande kiest voor de CLA 200 CDI SB Lease Edition en de particuliere rijder voor de 180 benzineversie. De Orange Art Limited Edition is gedurende één jaar leverbaar op alle varianten van zowel de Coupé als de Shooting Brake. De prijzen beginnen bij 35,5 duizend euro voor de CLA 180 en bij ruim 42 mille voor de 200 CDI. Op het prijskaartje van de snelste versie (45 AMG) staat een bedrag van 66,5 duizend euro. (HHemmes)