Daarmee komt het totaal op tien modellen. Het tweede model is de in Genève onthulde C 350 e, die begin april al bij de dealers staat. De nieuwe plug-in hybride is voor Mercedes-Benz Nederland een belangrijke aanwinst, want met een gemiddeld verbruik van iets meer dan twee liter per honderd kilometer en een CO2-uitstoot van 48 gram (49 voor de Estate)  per kilometer, waarmee beide modellen in de bijtellingsklasse van zeven procent vallen.

Letter e

De C350 e is het eerste model waarbij de aanduiding Plug-in Hybrid is vervangen door de letter ‘e’, zoals dat voortaan dus voor alle nieuwe phev’s van Mercedes het geval zal zijn. De marktintroductie van de volgende phev staat gepland voor het midden van dit jaar. Het gaat om de gefacelifte ML, die inmiddels is omgedoopt tot GLE. Van de verdere planning is nog niets bekend maar vast staat dat een eventuele productieversie van de eveneens in Genève gepresenteerde V-ision e, een concept voor een hybride variant van de V-klasse, geen deel uitmaakt het genoemde aantal.

Modulair

Mercedes-Benz introduceerde in 2009 zijn eerste hybride aandrijving in de S400 Hybrid. De tweede generatie hybride aandrijving werd twee jaar geleden bij de introductie van de nieuwe S-klasse aangekondigd. De geavanceerde modulaire technologie is geschikt voor alle achterwielaangedreven modellen van Mercedes en bespaart tussen 26 en 41 procent CO2-emissie over de levensduur van de auto, vergeleken met een benzineversie.

Met de voorgenomen uitbreiding van het gamma phev’s maakt Mercedes-Benz stappen om de CO2-emissie van zijn Europese vloot in 2020 op de vereiste 95 g/100 km te brengen. Vorig jaar lag dat gemiddelde op 129 g/km, vergelijkbaar met een gemiddeld brandstofverbruik van 5,1 L/100 km. In de C 350 e Sedan en Estate wordt een 64 kWh accupakket toegepast, goed voor een elektrische actieradius van 31 km.  Het pakket is in een speciale behuizing onder de bodem van de bagageruimte bevestigd waardoor de bagageruimte iets kleiner is.

Innovatie

Mercedes heeft tal van hybride-specifieke maatregelen toegepast zoals terugwinning van remenergie en het zogenaamde coasting, ofwel uitrollen. Een innovatie is het nieuwe, zogenaamde haptische gaspedaal, bedoeld om het zuinig rijden te vergemakkelijken. De bestuurder wordt door middel van een weerstand in het gaspedaal gewaarschuwd met een dubbele impuls op het moment dat de elektrische aandrijving maximaal is aangesproken en dat de verbrandingsmotor in actie komt als het pedaal verder wordt ingedrukt. Wordt de druk op het gaspedaal verminderd, blijft de auto elektrisch rijden. Verder wordt gebruik gemaakt van een op de route gebaseerd anticiperende strategie. Op basis van relevante routegegevens in het navigatiesysteem, kan het laden en de aanspraak op energie worden gecontroleerd voor optimale efficiëntie.
Eén op dertig

Tijdens de eerste rij-impressie bewees de nieuwste Mercedes plug-in niet alleen naar wens zuinig te rijden, maar met een gecombineerd vermogen van 205 kW/279 pk en 600 Nm  koppel ook zeer snel. In slechts 5,9 seconden sprint de 1780 kg zware auto naar 100 km/u. Tijdens een testrit kwam op een vooraf ingestelde route over een bergweg en door de stad het gemiddeld verbruik met gemak uit onder de 3,5 L/100 km. Wie het gaspedaal niet ontziet, verbruikt het dubbele.
De accu van 6,4 kWh van de C 350 e kan worden via een wallbox in ongeveer anderhalf uur worden opgeladen . Via een stopcontact is de laadtijd twee uur. De C350 e is in Nederland als Limousine en als Estate leverbaar voor 58 respectievelijk 60 mille. In het kader van het hybride-offensief en een toenemende focus op alternatieve aandrijvingen, wordt de Mercedes-fabriek in Untertürkheim een hightech-locatie. Dit jaar wordt door Daimler een miljard euro geïnvesteerd om de fabriek te moderniseren. (HHemmes)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding