Tot het allerlaatste moment blijft altijd voor zowel de jury als de finalisten geheim welke merken met de trofeeën naar huis zullen gaan. Want KPMG accountants, dat de stemmen van de jury rechtstreeks ontvangt en verwerkt, stuurt de uitslag aan de vooravond van de prijsuitreiking pas naar het bestuur van de World Car Awards. De Mercedes C-klasse is verkozen uit een eerste lijst met genomineerde auto’s uit de hele wereld, vervolgens heeft de internationale jury (waaronder corresponent Henny Hemmes van AM) uit de twaalf overgebleven auto’s gestemd, waaruit drie finalisten zijn gekomen. De finalisten voor de World Car Awards (WCA) zijn in maart op de autoshow in Genève bekend gemaakt.

 

Mercedes, AMG, BMW, Citroën 

De drie finalisten in de belangrijkste categorie, namelijk die van World Car of the Year. waren dit jaar de Ford Mustang, Mercedes C-klasse en de Volkswagen Passat. De World Green Car Award is gegaan naar de BMW i8. Bestuurslid Ian Robertson was verheugd met de prijs en zei dat er voor de hybride sportwagen inmiddels een wachtlijst is. "We hebben de productie moeten opvoeren."

De World Performance Car Award ging, zoals velen al hadden verwacht, naar de compleet door AMG nieuw ontwikkelde Mercedes GT. Overigens zorgde Mercedes voor een hattrick door met de S-klasse Coupé de award voor de World Luxury Car te winnen maar noch ceo Dieter Zetsche, noch één van de bestuursleden van Daimler kon in New York aanwezig zijn vanwege de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. De awards werden daarom overhandigd aan Christoph Horn, de directeur Global Communications Mercedes-Benz Cars. In een telefonische reactie zei Zetsche: "De C-klasse is een bestseller en een trensetter in het segment van de premium middenklasse. Dit geldt ook weer voor de nieuwe C-klasse, die kwaliteiten heeft die tot nog toe waren voorbehouden aan de duurdere modellen. Wij zijn ontzettend verheugd met het winnen van hoogste eer in de World Car of the Year.

De award voor de World Car Design of the Year is gewonnen door de Citroen C4 Cactus. Alexander Malvan, Directeur du style Citroën nam de trofee in ontvangst en was er op het allerlaatste moment voor naar New York gevolgen. Dit omdat vanwege een interne miscommunicatie in Parijs, men niet besefte dat er kans was op deze award. "Het is zo’n grote eer hier te zijn om deze design-award in ontvangst te nemen", aldus Malvan. (HHemmes)