De Chinese markt groeide het eerste kwartaal van dit jaar met twaalf procent en Troska ziet niet alleen in China, maar overal op de wereld een grote interesse in suv’s." In 2014 was 26 procent van de verkochte auto’s wereldwijd een suv en Daimler verwacht dat dit nog verder zal toenemen."

Het was dus geen wonder dat de Auto Shanghai de plaats was waar de GLC Coupé Concept zijn officiële debuut maakte. De gele coupé is nog een design concept, maar hij is zo goed als productierijp. Tijdens de voorpremière in het Shanghai Film Museum bevestigde Thomas Weber, bij Daimler verantwoordelijk voor research en development, dat de vierdeurs coupé in productie zal gaan. Maar over een tijdstip wilde hij zich niet uitlaten. "Voor het zover is, moeten we nog de gewone GLC presenteren, gevolgd door de GLS," aldus Weber. Het wachten is eerst nog op de marktintroductie van de in Detroit gepresenteerde GLE Coupe in het najaar. Wat ons betreft wordt 2015, hier in China het jaar van het schaap, ook het jaar van de suv."

Zoals uit de nieuwe naamgeving blijkt, is de GLC Coupé gebaseerd op het platform van de C-klasse. De concept car heeft een lengte van 4,73 meter met een wielbasis van 2,83 meter. De verticale grille en de karakteristieke dubbele luchtinlaten zijn een eerste indicatie van de sportieve insteek waaruit de auto is ontwikkeld. Daarvoor heeft Mercedes-Benz een nieuwe leuze bedacht ‘Born to race on every ground’. Maar het design, dat is ontstaan onder het toeziend oog van designchef Gordon Wagener, is een voorbode van de styling van de toekomstige suv’s van Mercedes.

Dat de GLC Coupé terreinwaardig zal zijn, is te zien aan de opvallende, zilverkleurige  bescherming van de onderkant van de auto.  De concept car staat op grote 21-inch wielen, die de sportieve design nog extra onderstrepen. Uit de gewelfde motorkap, waarvoor de Amerikanen zo’n mooi woord – power dome – hebben, moet je al kunnen afleiden dat er een potente motor in komt, namelijk de V6 biturbo uit de GLA 45 AMG met 270 kW/367 pk en 520 Nm koppel met de 9G-Tronic automatische transmissie en 4Matic vierwielaandrijving.  De GLC Coupé zal in China ook in Europa en in Noord-Amerika worden gevoerd.

Ceo Dieter Zetsche van Daimler zei te verwachten dit jaar in China weer een hogere omzet te kunnen behalen. Vorig jaar deed Mercedes daar 280 duizend auto’s en verwacht wordt dat dit aantal in 2015 ruim boven de 300 duizend zal kunnen uitkomen. Daimler opende in 2014 een nieuw reserach en development center, inclusief advanced design in China. Dat centrum speelt volgens Zetsche een belangrijke rol speelt in de globale R&D. Hij zei verder dat 55 procent van de in China verkochte Mercedes-modellen lokaal wordt gebouwd. "En dat zal snel twee derde zijn," aldus de ceo. Onlangs kondigde Daimler AG aan dat zijn joint venture met BAIC van plan is een miljard euro te investeren in de uitbreiding van de fabriek in Beijing. (HHemmes)