Het belangrijkste nieuws is de komst van een phev-variant van de 2-Serie Active Tourer. BMW heeft de naam voor de nieuwe plug-in hybride nog niet vrijgegeven maar Uwe Seitz, projectleider 2-Serie Active Tourer eDrive, zei dat de raad van bestuur hoogstwaarschijnlijk de naam zal goedkeuren die die door de betrokken ontwikkelingsingenieurs is voorgesteld. Deze nieuwe variant komt begin 2016 op de markt, maar René de Heij, manager product marketing bij BMW Nederland, zei tijdens een mediabijeenkomst dat hij de gehele productie van dit jaar heeft opgevraagd, zodat nog geprofiteerd kan worden van de lagere bijtelling. "Het gaat daarbij om een paar honderd exemplaren." De Heij zei tegen AM dat hij verwacht medio augustus de definitieve introductiedatum en de prijs bekend te kunnen maken. In ons land zijn sinds de introductie in oktober 2014 circa 2.200 exemplaren van de Active Tourer verkocht en daarmee is dit model het op één na best verkochte,  na de 3-Serie. Daarom wordt de Active Tourer in Duitsland al ‘Dutch car’ genoemd. De Heij zei dat BMW met de Active Tourer zo’n 65 procent nieuwe klanten heeft binnengehaald, wat weer is onder te verdelen in veertig procent zakelijk en de overige 60 procent particulier.
Volgens Seitz kan de  2-Serie Active Tourer eDrive, zoals hij voorlopig wordt genoemd, het beste worden vergeleken met de 225i xDrive. Ook zal de prijs op een vergelijkbaar niveau liggen. Het gewicht van de plug-in is echter honderdvijftig kilogram hoger. De aandrijflijn is gebaseerd op het concept van de BMW i8, dat voor het eerst wordt toegepast in een model met voorwielaandrijving. In dit geval gebruikt men de 1.5-driecilinder TwinPower turbomotor plus een elektromotor. Het gecombineerde vermogen bedraagt 220 pk en het gecombineerde koppel is 385 Nm. De accu is goed voor maximaal 38 kilometer elektrisch rijden met een snelheid van maximaal 130 km/u, al is in dat laatste geval de reikwijdte wel een heel stuk lager.  Het verbruik ligt op circa 2 L/100 km met minder dan 50 gram CO2. Laden via de muurlader kost twee uur en een kwartier, via het gewone stopcontact duurt het een uur langer. De elektromotor is van BMW zelf en is speciaal aangepast aan het compacte formaat van de Active Tourer. De cellen voor de lithium-ion accu, die door BMW wordt geassembleerd in Dingolfing, zijn afkomstig van Samsung.
Op het circuit Miramas reden we met een pre-productieversie. Er wordt altijd gestart in Comfortmode en dan kan tot 80 km/u elektrisch worden gereden. Daarna wordt automatische de verbrandingsmotor ingeschakeld. De plug-in hybride aandrijving zal binnenkort ook worden toegepast in de nieuwe 3-Serie. BMW Nederland heeft ook van de 330 eDrive de eerste productie volledig geclaimd in de hoop nog een paar honderd exemplaren op de weg te kunnen krijgen voordat de nieuwe regelgeving van 2016 van kracht wordt (HHemmes)