Honda wil marktterrein terugwinnen met nieuw gamma

Adriaan Wilquet, manager automobieldivisie van Honda Motor Benelux, heeft vertrouwen in een wat meer zonnige toekomst van Honda in onze regio. Dat zei hij tijdens de mediapresentatie van de nieuwe HR-V.

Vorig jaar april is de Honda-importeur uit Nederland verdwenen en geïntegreerd in de Benelux-organisatie van Honda Motor Europe Ltd (HME), al zijn er nog steeds twee juridische eenheden: HME Ltd. Netherlands Branch en HME Ltd  Belgian Branch. Alleen de medewerkers van de  buitendienst zijn in Nederland gebleven ter ondersteuning van de lokale dealerorganisatie. In het divisiekantoor in Brussel werken circa twintig Belgen en tien Nederlanders, inclusief Crétien Berger, de Nederlandse motorcycle manager, die bij Honda Nederland verantwoordelijk was voor power equipment.

Wilquet: Tot begin vorig jaar had elk land zijn eigen importorganisatie, die de richtlijnen volgde van HME. Juridisch was elk land onafhankelijk. Nu bepaalt het Europese hoofdkantoor in Londen de strategie. Zo worden reclamecampagnes internationaal ontwikkeld, maar wordt natuurlijk wel gezocht naar synergie tussen landen. Net als de Benelux-landen, zijn ook de Oost-Europese landen ondergebracht in een divisiekantoor van Honda Motor Europe, in dit geval HME Central. De reorganisatie moest wel plaatsvinden, want Honda verloor in Europa in snel tempo marktaandeel. In 2014 verkochten de Japanners in Nederland slechts vijftienhonderd auto’s tegen tweeduizend in het voorgaande jaar. In 2009 waren dat er nog ruim tienduizend.

 

Exclusiviteit

Wilquet zegt niet gesneden te hebben in de dealerorganisatie: "De Benelux-organisatie telt momenteel 43 Nederlandse dealers, 31 Belgische en drie Luxemburgse. Er is er sprake van exclusiviteit. Soms zijn er binnen eenzelfde dealerbedrijf verschillende merken, maar dan is er wel een volledig aparte showroom en een aparte personeelsstructuur. In de beleving van de klant gaat het dus om een exclusieve zaak."

De automarkt in België telde vorig jaar een half miljoen auto’s, die in Nederland veel minder. Daarom moeten er in België nog outlets bijkomen."Voor de dealers is elke verandering stress, maar omdat de frontline-mensen zijn gebleven is dat van korte duur geweest. In Brussel is het zo, dat als er een Nederlander weggaat, er ook weer een Nederlander terugkomt. Het vormt voor de backoffice een extra inspanning om evenwicht te krijgen."

 

VIP-previews 

Wilquet beseft dat het moeilijke tijden zijn wanneer je maar net wat meer dan duizend auto’s omzet. "We doen er inmiddels alles aan om het merk en het imago te versterken, onder meer door deelname in de Formule 1 en het WTCC. Lokaal is moeilijk, want met de lage omzet is er weinig budget en de investering per auto in Nederland is zeer hoog. Maar we zullen met de nieuwe Type R ook aanwezig zijn op de Gamma Racing Day op 2 augustus", aldus Wilquet.

Eind juli worden bij Van der Valk op de lokaties Schiphol, Zwijndrecht, Almelo en Nuland zogenaamde VIP-previews gehouden. Iedereen die vanaf eind juli tot de marktintroductie eind september een HR-V koopt krijgt een accessoire-voucher van achthonderd euro of krijgt vijftig procent korting op de meerprijs van het duurste pakket, wat neerkomt op maximaal zeventienhonderd euro.

Volgens Wilquet hebben de dealers inmiddels de orderboeken geopend en zelf al vierhonderd auto’s besteld. "Dat geeft het vertrouwen aan", aldus Wilquet. "Met de marktintroductie van de HR-V en de Jazz, beide in september, de Civic Type R op 19 september en de NSX begin 2016, hebben we een vernieuwd gamma, met nieuwe technologie. Daarmee willen wij na drie jaar dertig procent meer omzet realiseren." Met de introductie van zijn eerste turbomotor in de Type R geeft Honda aan ook bezig te zijn met downsizing om de CO2-emissie te reduceren. "De 1.6 diesel, die ook in de HR-V wordt geleverd, is de beste in zijn soort met het lichtste gewicht", aldus Wilquet. "Honda is qua dieseltechniek beslist concurrerend maar wat betreft benzinemotoren zijn we niet de beste van de klas. Op korte termijn komen er meer geavanceerde motoren."

 

Cross-over

De nieuwe HR-V is alweer de derde generatie van de cross-over, die Honda eind jaren negentig introduceerde. Destijds was de hoogpotige stationwagen niet zo populair en het zou nog ruim een decennium duren voordat de klant de voordelen van deze auto’s met veel binnenruimte zou ontdekken. Dat laatste is waar de HR-V echt in uitblinkt. Voor achterpassagiers en bagage biedt de nieuwe Honda veel plaats. De beenruimte achter is beslist riant en dank zij de zogenaamde Magic Seats kan de bagageruimte van 470 tot 1.533 liter worden vergroot. Daarmee kan de HR-V best wel concurreren met modellen uit het C-segment, zoals de Nissan Qashqai.

We reden met de nieuwe 1.5 i-VTEC benzinemotor gecombineerde met de eveneens nieuwe cvt-transmissie die in de stad prima voldoet, maar op de grote weg en de bochtige bergwegen tijdens het accelereren wat te veel geluid produceert. De later gereden handgeschakelde versie met zijn boterzachte bediening verdiende dan ook onze voorkeur. De 1.6 i-DTEC dieselvariant voldoet uitstekend. Daarvan is het onderstel iets straffer geveerd dan de benzinevarianten, die vooral op lagere snelheid op comfort zijn afgesteld. De vering is echter progressief is, zodat je op snelheid een zeer goed bochtgevoel hebt en de auto goed op koers blijft.

De HR-V is standaard uitgerust met City Brake Active, een systeem dat tot 32 km/u automatisch remt zodra een risico wordt gedetecteerd. De Elegance- en Executive-uitvoeringen hebben bovendien Advanced Driver Assist met onder meer Forward Collision Warning, Traffic Sign Recognition, Intelligent Speed Limiter, Lane Departure Warning en High-beam Support System. Alle versie hebben anti-shiplash hoofdsteunen op de voorstoelen. De prijzen variëren tussen ongeveer 25 mille voor de goedkoopste bernzineversie tot 34 mille voor de duurste diesel. (HHemmes)

 

 

 

Honda wil marktterrein terugwinnen met nieuw gamma - Automobielmanagement.nl

Honda wil marktterrein terugwinnen met nieuw gamma

Adriaan Wilquet, manager automobieldivisie van Honda Motor Benelux, heeft vertrouwen in een wat meer zonnige toekomst van Honda in onze regio. Dat zei hij tijdens de mediapresentatie van de nieuwe HR-V.

Vorig jaar april is de Honda-importeur uit Nederland verdwenen en geïntegreerd in de Benelux-organisatie van Honda Motor Europe Ltd (HME), al zijn er nog steeds twee juridische eenheden: HME Ltd. Netherlands Branch en HME Ltd  Belgian Branch. Alleen de medewerkers van de  buitendienst zijn in Nederland gebleven ter ondersteuning van de lokale dealerorganisatie. In het divisiekantoor in Brussel werken circa twintig Belgen en tien Nederlanders, inclusief Crétien Berger, de Nederlandse motorcycle manager, die bij Honda Nederland verantwoordelijk was voor power equipment.

Wilquet: Tot begin vorig jaar had elk land zijn eigen importorganisatie, die de richtlijnen volgde van HME. Juridisch was elk land onafhankelijk. Nu bepaalt het Europese hoofdkantoor in Londen de strategie. Zo worden reclamecampagnes internationaal ontwikkeld, maar wordt natuurlijk wel gezocht naar synergie tussen landen. Net als de Benelux-landen, zijn ook de Oost-Europese landen ondergebracht in een divisiekantoor van Honda Motor Europe, in dit geval HME Central. De reorganisatie moest wel plaatsvinden, want Honda verloor in Europa in snel tempo marktaandeel. In 2014 verkochten de Japanners in Nederland slechts vijftienhonderd auto’s tegen tweeduizend in het voorgaande jaar. In 2009 waren dat er nog ruim tienduizend.

 

Exclusiviteit

Wilquet zegt niet gesneden te hebben in de dealerorganisatie: "De Benelux-organisatie telt momenteel 43 Nederlandse dealers, 31 Belgische en drie Luxemburgse. Er is er sprake van exclusiviteit. Soms zijn er binnen eenzelfde dealerbedrijf verschillende merken, maar dan is er wel een volledig aparte showroom en een aparte personeelsstructuur. In de beleving van de klant gaat het dus om een exclusieve zaak."

De automarkt in België telde vorig jaar een half miljoen auto’s, die in Nederland veel minder. Daarom moeten er in België nog outlets bijkomen."Voor de dealers is elke verandering stress, maar omdat de frontline-mensen zijn gebleven is dat van korte duur geweest. In Brussel is het zo, dat als er een Nederlander weggaat, er ook weer een Nederlander terugkomt. Het vormt voor de backoffice een extra inspanning om evenwicht te krijgen."

 

VIP-previews 

Wilquet beseft dat het moeilijke tijden zijn wanneer je maar net wat meer dan duizend auto’s omzet. "We doen er inmiddels alles aan om het merk en het imago te versterken, onder meer door deelname in de Formule 1 en het WTCC. Lokaal is moeilijk, want met de lage omzet is er weinig budget en de investering per auto in Nederland is zeer hoog. Maar we zullen met de nieuwe Type R ook aanwezig zijn op de Gamma Racing Day op 2 augustus", aldus Wilquet.

Eind juli worden bij Van der Valk op de lokaties Schiphol, Zwijndrecht, Almelo en Nuland zogenaamde VIP-previews gehouden. Iedereen die vanaf eind juli tot de marktintroductie eind september een HR-V koopt krijgt een accessoire-voucher van achthonderd euro of krijgt vijftig procent korting op de meerprijs van het duurste pakket, wat neerkomt op maximaal zeventienhonderd euro.

Volgens Wilquet hebben de dealers inmiddels de orderboeken geopend en zelf al vierhonderd auto’s besteld. "Dat geeft het vertrouwen aan", aldus Wilquet. "Met de marktintroductie van de HR-V en de Jazz, beide in september, de Civic Type R op 19 september en de NSX begin 2016, hebben we een vernieuwd gamma, met nieuwe technologie. Daarmee willen wij na drie jaar dertig procent meer omzet realiseren." Met de introductie van zijn eerste turbomotor in de Type R geeft Honda aan ook bezig te zijn met downsizing om de CO2-emissie te reduceren. "De 1.6 diesel, die ook in de HR-V wordt geleverd, is de beste in zijn soort met het lichtste gewicht", aldus Wilquet. "Honda is qua dieseltechniek beslist concurrerend maar wat betreft benzinemotoren zijn we niet de beste van de klas. Op korte termijn komen er meer geavanceerde motoren."

 

Cross-over

De nieuwe HR-V is alweer de derde generatie van de cross-over, die Honda eind jaren negentig introduceerde. Destijds was de hoogpotige stationwagen niet zo populair en het zou nog ruim een decennium duren voordat de klant de voordelen van deze auto’s met veel binnenruimte zou ontdekken. Dat laatste is waar de HR-V echt in uitblinkt. Voor achterpassagiers en bagage biedt de nieuwe Honda veel plaats. De beenruimte achter is beslist riant en dank zij de zogenaamde Magic Seats kan de bagageruimte van 470 tot 1.533 liter worden vergroot. Daarmee kan de HR-V best wel concurreren met modellen uit het C-segment, zoals de Nissan Qashqai.

We reden met de nieuwe 1.5 i-VTEC benzinemotor gecombineerde met de eveneens nieuwe cvt-transmissie die in de stad prima voldoet, maar op de grote weg en de bochtige bergwegen tijdens het accelereren wat te veel geluid produceert. De later gereden handgeschakelde versie met zijn boterzachte bediening verdiende dan ook onze voorkeur. De 1.6 i-DTEC dieselvariant voldoet uitstekend. Daarvan is het onderstel iets straffer geveerd dan de benzinevarianten, die vooral op lagere snelheid op comfort zijn afgesteld. De vering is echter progressief is, zodat je op snelheid een zeer goed bochtgevoel hebt en de auto goed op koers blijft.

De HR-V is standaard uitgerust met City Brake Active, een systeem dat tot 32 km/u automatisch remt zodra een risico wordt gedetecteerd. De Elegance- en Executive-uitvoeringen hebben bovendien Advanced Driver Assist met onder meer Forward Collision Warning, Traffic Sign Recognition, Intelligent Speed Limiter, Lane Departure Warning en High-beam Support System. Alle versie hebben anti-shiplash hoofdsteunen op de voorstoelen. De prijzen variëren tussen ongeveer 25 mille voor de goedkoopste bernzineversie tot 34 mille voor de duurste diesel. (HHemmes)