Analyse: Alfa Romeo Giulia krijgt het niet cadeau

2016 wordt voor Alfa Romeo het jaar van de waarheid. Lukt het de Italianen om met de Giulia een comeback te maken? Of heeft het merk in de afgelopen jaren te veel glans verloren als gevolg van een verwaarlozing van zijn modellengamma – en is herstel niet meer mogelijk?

Feit is dat de eigen klantenkring voor de Giulia, de 159-rijders, al lang zijn uitgeweken naar andere merken. Bovendien had dit model überhaupt niet heel veel fans. Daarnaast zal de Giulia het moeten doen zonder een (in Europa populaire) stationwagonvariant moeten doen. Dat is de verkoopgoden verzoeken …

Wat in het voordeel van de Giulia pleit, althans in Nederland, is dat de regering concrete plannen heeft om de bijtellingregels te herzien. Stekkerhybridemodellen gaan hun fiscale voordelen verliezen. Dit betekent dat de kaarten op de leasemarkt opnieuw geschud gaan worden. Auto’s gaan weer beoordeeld worden op hun design, rijeigenschappen of motorvermogen. Alleen volledig elektrische modellen ontspringen de stoelendans. En op de criteria design, rijeigenschappen en motorvermogen scoort de nieuwe Giulia heel goed. Op dit moment is er veel te zeggen voor een stekkerhybride Volkswagen Passat GTE, maar zonder fiscale douceurtjes valt dit amper een aantrekkelijk alternatief te noemen: het meergewicht van het accupakket bederft elke vorm van rijplezier.  

Kortom, de leaserijders zal beslist gevoelig zijn voor de aantrekkingskracht van de Giulia, en anders wel voor het branieachtige imago van Alfa Romeo. Je kan met een model van dit Italiaanse merk laten zien dat je geen grijze mus bent, en dat willen heimelijk heel veel mannen in confectiekostuum. De Giulia zal zodoende zeker op zijn shortlist komen, maar geldt dat ook voor de wagenparkbeheerder? Autointernationaal.nl schreef al eerder dat de Giulia geen koopje wordt (prijsniveau BMW 3-serie) en dat het model daarmee eigenlijk meer een opvolger is van de geflopte 166 dan van de succesvolle 156 (de voorganger van de 159).

Als de verschillen in bijtelling tussen auto’s met een verbrandingsmotor straks grotendeels verdwijnen, dan kan de leaseprijs voor de zakelijk rijder doorslaggevend worden. En de hoogte daarvan wordt niet alleen bepaald door de nieuwprijs van de Giulia (stevig), maar ook door zijn vermoedelijke inruilwaarde (zwak). Alfa Romeo meldt trots dat het voor de Giulia een compleet platform ontwikkeld heeft, maar voor leasemaatschappijen is dat een onrustbarende gedachte: Ook als de fabrikant niet AnsaldoBreda heet, is de kans op kinderziektes bij Italiaanse producten in de beginfase bovengemiddeld groot. Dit fact of life hoort óók bij het imago van Alfa Romeo.   

Alfa Romeo krijgt het dus niet cadeau. Het is leuk als de Giulia in Quadrifoglio Verde uitvoering dankzij 510 pk zijn grote voorbeeld BMW M3 alle hoeken van de Nürburgring laat zien, maar op de zakelijke markt speelt deze sportieve topversie amper een rol. Zelfs als de prijs van de Giulia Quadrifoglio Verde beperkt blijft tot 90 mille, heeft de zakelijk rijder dan liever een Tesla. Die sprint trouwens net zo vlot weg bij het stoplicht. Voor de zakelijke uitvoering (met 2,0 liter dieselmotor) wordt de lat bij wijze van spreken elke dag hoger gelegd door Audi, BMW, Mercedes en Jaguar. Zij hebben bovendien hun showrooms tiptop op orde. In dat opzicht is er bij Alfa Romeo óók sprake van achterstallig onderhoud.

Door: Toralt Deinum, AutoInternationaal 

 

Reacties

Wat een slecht artikel.
Alfa Romeo vergelijken met het debacel rond de NS en Ansaldobreda raakt kant nog wal. Het suggereerd op kinderachtige wijze dat Italiaans auto’s geen topkwaliteit zijn. Het echte probleem is de Nedrelandse leasemarkt waar het slechts nog gaat over de laagste bijtelling en niet meer over auto’s laat staan rijkwaliteiten. Echte vooruitstrevende autoliefhebbers weten al lang dat het om elektrisch rijden zal gaan. Fabrikanten als Alfa en BMW hebben in het veleden fantastische auto’s gemaakt, maar missen zoals vele anderen door gebrekt aan technische vernieuwing de toekomst zoals Tesla die wel neerzet.

Geplaatst door: Frank Rieck op

Leuk, Jaguar in het rijtje te zien. Ook een merk in door segment bezig met een come-back. In dat opzicht vergelijkbaar met de hoofdrol speler van het artikel.

Mooi te zien dat de horizon van de schrijver niet veel verder rijkt dan Nederland. Het succes van de 156 zaak de Giulia hier niet evenaren. Dat is echter niet de doelstelling. Net als bij de gerenommeerde markten zal der Giulia wereldwijd verkocht moeten worden. In dag licht gezien is het Nederlandse fiscale stelsel en een station wagon uitvoering net iets minder belangrijk. Of de Giulia voldoende in huis heeft de wereld ter veroveren zal de tijd leren. Die wereld is wel groter en anders dan Nederland

Geplaatst door: Peter op

Even een gewetensvraag aan de heer Deinum: hebt u met de Passat GTE gereden?

Geplaatst door: Marc Klaver op
Analyse: Alfa Romeo Giulia krijgt het niet cadeau - Automobielmanagement.nl

Analyse: Alfa Romeo Giulia krijgt het niet cadeau

2016 wordt voor Alfa Romeo het jaar van de waarheid. Lukt het de Italianen om met de Giulia een comeback te maken? Of heeft het merk in de afgelopen jaren te veel glans verloren als gevolg van een verwaarlozing van zijn modellengamma – en is herstel niet meer mogelijk?

Feit is dat de eigen klantenkring voor de Giulia, de 159-rijders, al lang zijn uitgeweken naar andere merken. Bovendien had dit model überhaupt niet heel veel fans. Daarnaast zal de Giulia het moeten doen zonder een (in Europa populaire) stationwagonvariant moeten doen. Dat is de verkoopgoden verzoeken …

Wat in het voordeel van de Giulia pleit, althans in Nederland, is dat de regering concrete plannen heeft om de bijtellingregels te herzien. Stekkerhybridemodellen gaan hun fiscale voordelen verliezen. Dit betekent dat de kaarten op de leasemarkt opnieuw geschud gaan worden. Auto’s gaan weer beoordeeld worden op hun design, rijeigenschappen of motorvermogen. Alleen volledig elektrische modellen ontspringen de stoelendans. En op de criteria design, rijeigenschappen en motorvermogen scoort de nieuwe Giulia heel goed. Op dit moment is er veel te zeggen voor een stekkerhybride Volkswagen Passat GTE, maar zonder fiscale douceurtjes valt dit amper een aantrekkelijk alternatief te noemen: het meergewicht van het accupakket bederft elke vorm van rijplezier.  

Kortom, de leaserijders zal beslist gevoelig zijn voor de aantrekkingskracht van de Giulia, en anders wel voor het branieachtige imago van Alfa Romeo. Je kan met een model van dit Italiaanse merk laten zien dat je geen grijze mus bent, en dat willen heimelijk heel veel mannen in confectiekostuum. De Giulia zal zodoende zeker op zijn shortlist komen, maar geldt dat ook voor de wagenparkbeheerder? Autointernationaal.nl schreef al eerder dat de Giulia geen koopje wordt (prijsniveau BMW 3-serie) en dat het model daarmee eigenlijk meer een opvolger is van de geflopte 166 dan van de succesvolle 156 (de voorganger van de 159).

Als de verschillen in bijtelling tussen auto’s met een verbrandingsmotor straks grotendeels verdwijnen, dan kan de leaseprijs voor de zakelijk rijder doorslaggevend worden. En de hoogte daarvan wordt niet alleen bepaald door de nieuwprijs van de Giulia (stevig), maar ook door zijn vermoedelijke inruilwaarde (zwak). Alfa Romeo meldt trots dat het voor de Giulia een compleet platform ontwikkeld heeft, maar voor leasemaatschappijen is dat een onrustbarende gedachte: Ook als de fabrikant niet AnsaldoBreda heet, is de kans op kinderziektes bij Italiaanse producten in de beginfase bovengemiddeld groot. Dit fact of life hoort óók bij het imago van Alfa Romeo.   

Alfa Romeo krijgt het dus niet cadeau. Het is leuk als de Giulia in Quadrifoglio Verde uitvoering dankzij 510 pk zijn grote voorbeeld BMW M3 alle hoeken van de Nürburgring laat zien, maar op de zakelijke markt speelt deze sportieve topversie amper een rol. Zelfs als de prijs van de Giulia Quadrifoglio Verde beperkt blijft tot 90 mille, heeft de zakelijk rijder dan liever een Tesla. Die sprint trouwens net zo vlot weg bij het stoplicht. Voor de zakelijke uitvoering (met 2,0 liter dieselmotor) wordt de lat bij wijze van spreken elke dag hoger gelegd door Audi, BMW, Mercedes en Jaguar. Zij hebben bovendien hun showrooms tiptop op orde. In dat opzicht is er bij Alfa Romeo óók sprake van achterstallig onderhoud.

Door: Toralt Deinum, AutoInternationaal 

 

Reacties

Wat een slecht artikel.
Alfa Romeo vergelijken met het debacel rond de NS en Ansaldobreda raakt kant nog wal. Het suggereerd op kinderachtige wijze dat Italiaans auto’s geen topkwaliteit zijn. Het echte probleem is de Nedrelandse leasemarkt waar het slechts nog gaat over de laagste bijtelling en niet meer over auto’s laat staan rijkwaliteiten. Echte vooruitstrevende autoliefhebbers weten al lang dat het om elektrisch rijden zal gaan. Fabrikanten als Alfa en BMW hebben in het veleden fantastische auto’s gemaakt, maar missen zoals vele anderen door gebrekt aan technische vernieuwing de toekomst zoals Tesla die wel neerzet.

Geplaatst door: Frank Rieck op

Leuk, Jaguar in het rijtje te zien. Ook een merk in door segment bezig met een come-back. In dat opzicht vergelijkbaar met de hoofdrol speler van het artikel.

Mooi te zien dat de horizon van de schrijver niet veel verder rijkt dan Nederland. Het succes van de 156 zaak de Giulia hier niet evenaren. Dat is echter niet de doelstelling. Net als bij de gerenommeerde markten zal der Giulia wereldwijd verkocht moeten worden. In dag licht gezien is het Nederlandse fiscale stelsel en een station wagon uitvoering net iets minder belangrijk. Of de Giulia voldoende in huis heeft de wereld ter veroveren zal de tijd leren. Die wereld is wel groter en anders dan Nederland

Geplaatst door: Peter op

Even een gewetensvraag aan de heer Deinum: hebt u met de Passat GTE gereden?

Geplaatst door: Marc Klaver op