Concurrentie voor Auto v/h Jaar door Autobest

In het oostelijke deel van Europa is de Autobest-verkiezing al vijftien jaar een begrip maar op de IAA in Frankfurt werd bekend dat de prijs met elf nieuwe juryleden nu Europa-breed wordt. Voor Nederland is dat Rob van Ginneken, onder meer vaste ‘automedewerker’ van AM en jurylid van de Zakenauto van het Jaar-verkiezing.

De verkiezing Autobest breidt zich uit naar een ‘pan-Europese’ verkiezing en dat gaat natuurlijk de Car of the Year (Auto van het Jaar) in de wielen rijden. Maar juryvoorzitter Dan Vardi ziet het niet als een concurrentiestrijd.  "Nee hoor, want het dna van Autobest is echt anders. Het is een logisch gevolg van onze wortels. We willen een referentie zijn bij de keuze van een moderne auto die ook betaalbaar is. Het gaat bij ons om de beste koop, welke auto biedt de meeste waar voor zijn geld?" Tijdens de presentatie aan pers en autoindustrie benadrukten de organisatoren dat ze willen bouwen op de mening van ‘objectieve en zeer ervaren autojournalisten’.
 

20 mille

De uitbreiding van Autobest met West-Europese landen brengt een verandering met zich mee voor de prijsklasse van de toegelaten nieuwe automodellen want betaalbaar is in ons deel van een ander begrip dan in het oostelijke deel. Omdat de belastingen per land verschillen, wordt in het vervolg uitgegaan van een verkoopprijs vóór belastingen en dat mag maximaal rond de 20 mille zijn. Het moet een nieuw automodel betreffen, geen facelift.

Dertien criteria 

De jury selecteert in de komende maanden vijf of zes genomineerde automodellen. Die worden eind november vervolgens tijdens een meerdaagse vergelijkende sessie op een testcentrum, maar ook de openbare weg, beoordeeld op dertien criteria. "Het doet mij in voorbereiding en zorgvuldigheid  denken aan het proces van de Zakenauto van het Jaar-verkiezing", aldus Van Ginneken.  De winnaar is uiteindelijk de auto die volgens de inmiddels 26-koppige Europese jury de ‘best buy‘ is.
De Autobest-organisatie zegt met de uitbreiding de grootste ‘voetafdruk’ binnen Europa te hebben omdat de landen bij elkaar meer dan negentig procent van de bevolking vertegenwoordigen.
 

Gewone consument

Wat deed Rob van Ginneken besluiten om in deze jury plaats te nemen? "Het spreekt me met name aan dat het over betaalbare auto’s gaat. In mijn eigen magazine AutoMobiliteit draait het daar ook om. Modellen die voor de gewone consument en misschien ook zakelijke rijders met een smalle beurs van belang zijn. Denk aan compacte modellen tot de Golf- en Astra-klasse met misschien zo hier en daar een enkele betaalbare middenklasser. Hoe dan ook: auto’s die de mensen in de straat kunnen aanspreken."

Eén stem per land  

Van Ginneken denkt dat het ‘journalistiek interessant’ is om de beste oogst aan populair geprijsde modellen van het jaar naast elkaar te hebben staan op de testdagen. "Misschien helpt het ook om nog beter op het nieuws te zitten en mensen uit de industrie te spreken waar je anders niet zo gemakkelijk bij komt als klein land zijnde. Het intrigerende is dat de Autobest-jury één stem per land heeft. Mijn stem is dus net zo veel waard in de telling als die van pakweg Rusland en Frankrijk."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Concurrentie voor Auto v/h Jaar door Autobest - Automobielmanagement.nl

Concurrentie voor Auto v/h Jaar door Autobest

In het oostelijke deel van Europa is de Autobest-verkiezing al vijftien jaar een begrip maar op de IAA in Frankfurt werd bekend dat de prijs met elf nieuwe juryleden nu Europa-breed wordt. Voor Nederland is dat Rob van Ginneken, onder meer vaste ‘automedewerker’ van AM en jurylid van de Zakenauto van het Jaar-verkiezing.

De verkiezing Autobest breidt zich uit naar een ‘pan-Europese’ verkiezing en dat gaat natuurlijk de Car of the Year (Auto van het Jaar) in de wielen rijden. Maar juryvoorzitter Dan Vardi ziet het niet als een concurrentiestrijd.  "Nee hoor, want het dna van Autobest is echt anders. Het is een logisch gevolg van onze wortels. We willen een referentie zijn bij de keuze van een moderne auto die ook betaalbaar is. Het gaat bij ons om de beste koop, welke auto biedt de meeste waar voor zijn geld?" Tijdens de presentatie aan pers en autoindustrie benadrukten de organisatoren dat ze willen bouwen op de mening van ‘objectieve en zeer ervaren autojournalisten’.
 

20 mille

De uitbreiding van Autobest met West-Europese landen brengt een verandering met zich mee voor de prijsklasse van de toegelaten nieuwe automodellen want betaalbaar is in ons deel van een ander begrip dan in het oostelijke deel. Omdat de belastingen per land verschillen, wordt in het vervolg uitgegaan van een verkoopprijs vóór belastingen en dat mag maximaal rond de 20 mille zijn. Het moet een nieuw automodel betreffen, geen facelift.

Dertien criteria 

De jury selecteert in de komende maanden vijf of zes genomineerde automodellen. Die worden eind november vervolgens tijdens een meerdaagse vergelijkende sessie op een testcentrum, maar ook de openbare weg, beoordeeld op dertien criteria. "Het doet mij in voorbereiding en zorgvuldigheid  denken aan het proces van de Zakenauto van het Jaar-verkiezing", aldus Van Ginneken.  De winnaar is uiteindelijk de auto die volgens de inmiddels 26-koppige Europese jury de ‘best buy‘ is.
De Autobest-organisatie zegt met de uitbreiding de grootste ‘voetafdruk’ binnen Europa te hebben omdat de landen bij elkaar meer dan negentig procent van de bevolking vertegenwoordigen.
 

Gewone consument

Wat deed Rob van Ginneken besluiten om in deze jury plaats te nemen? "Het spreekt me met name aan dat het over betaalbare auto’s gaat. In mijn eigen magazine AutoMobiliteit draait het daar ook om. Modellen die voor de gewone consument en misschien ook zakelijke rijders met een smalle beurs van belang zijn. Denk aan compacte modellen tot de Golf- en Astra-klasse met misschien zo hier en daar een enkele betaalbare middenklasser. Hoe dan ook: auto’s die de mensen in de straat kunnen aanspreken."

Eén stem per land  

Van Ginneken denkt dat het ‘journalistiek interessant’ is om de beste oogst aan populair geprijsde modellen van het jaar naast elkaar te hebben staan op de testdagen. "Misschien helpt het ook om nog beter op het nieuws te zitten en mensen uit de industrie te spreken waar je anders niet zo gemakkelijk bij komt als klein land zijnde. Het intrigerende is dat de Autobest-jury één stem per land heeft. Mijn stem is dus net zo veel waard in de telling als die van pakweg Rusland en Frankrijk."