Compacte klasse steeds belangrijker voor Mercedes

Dat de afzetgroei van zijn modellen in de compacte klassen zo groot zou zijn, had Mercedes-Benz in 2011 bij de introductie van de nieuwe generatie B-Klasse en van de nieuwe A-Klasse een jaar later niet verwacht.

Dat zei Jörg Prigl, Daimler’s baas van de productgroep ‘compact cars’ ten tijde van de eerste rij-impressies met de gefacelifte A-Klasse die op de IAA in Frankfurt zijn debuut heeft gemaakt. Voor deze generatie (W176) lag de focus op de ontwikkeling van een sportieve auto. "Met de huidige facelift waren we erop gericht om de klantenspreiding groter te maken," aldus Prigl, die verder zei dat de A-Klasse nu kan worden uitgerust met verstelbare schokdempers: "Klanten zien zoiets als state-of-the-art terwijl het voor ons technisch een gemakkelijke toepassing is. En met de keuze uit comfort en sport, houden we het simpel voor de bestuurder."

Dertien jaar jonger 

Op het nieuwe platform voor compacte modellen worden inmiddels vijf modellen gebouwd want na de A en B-Klasse volgden de CLA, CLA Shooting Brake en GLA. Een goede strategie want Mercedes heeft in het compacte segment nog nooit zoveel auto’s verkocht als in 2014. Vorig jaar waren de verkopen ten opzichte van 2012  (226 duizend)  gestegen naar ruim 463 duizend exemplaren en Stuttgart verwacht dat in 2015 een nieuw record zal worden gehaald. In Europa kwam 66 procent van de kopers van de nieuwe A-Klasse uit een model van de concurrentie en bovendien daalde, vergeleken met het voorgaande model, de gemiddelde leeftijd van de Europese koper met dertien jaar. Mercedes wil geen exacte leeftijd noemen, maar het gemiddelde lag net boven 60 jaar en zal dus nu zijn gezakt tot rond 48 jaar. In China ligt de gemiddelde leeftijd van de A-Klasse koper overigens op 34 jaar – dat is inderdaad wel exact genoemd.

Dubbele uitlaten

Met een zogenaamde diamantgrille, scherper gevormde voorbumper, andere achterlichten en de dubbele in de achterbumper geïntegreerde uitlaten,  ziet de nieuwe versie er dynamischer uit en hoopt Mercedes weer jongere klanten te trekken.  We reden onder meer het nieuwe basismodel, de A 160 met handgeschakelde zesbak. Onder de kap van deze voorwielaangedreven versie staat de 1.6 viercilinder met 75 kW/102 pk met een gemiddeld verbruik van 5,4 L/100 km met 124 gram CO2. De auto weegt 1.370 kg en voelt daardoor een stuk lichtvoetiger aan dan de 220 d 4Matic, die vanwege de dieselmotor en  vierwielaandrijving 175 kilogram meer gewicht in de schaal legt. Verder reden we met de AMG A45 4Matic (381 pk). De tweelitermotor van AMG werd eerder dit jaar uitgeroepen tot  Engine of the Year. Overigens is de zuinigste variant de A 180 d Blue Efficiency, die een verbruik heeft van 3,5 L/ 100 kg  (89 gr/km CO2).
 

Vanaf 26 mille
Eind september staan de eerste varianten in de Nederlandse Mercedes-showrooms. De prijzen voor de benzinevarianten beginnen bij 26 mille voor de A 160 met handgeschakelde zesbak. De A250 (211 pk) hangt een prijskaartje van 41 duizend euro. De dieselvarianten beginnen bij dertig mille. Voor het topmodel, de AMG A45 4Matic, moet 62 duizend euro worden betaald. (HHemmes)

 

 

Compacte klasse steeds belangrijker voor Mercedes - Automobielmanagement.nl

Compacte klasse steeds belangrijker voor Mercedes

Dat de afzetgroei van zijn modellen in de compacte klassen zo groot zou zijn, had Mercedes-Benz in 2011 bij de introductie van de nieuwe generatie B-Klasse en van de nieuwe A-Klasse een jaar later niet verwacht.

Dat zei Jörg Prigl, Daimler’s baas van de productgroep ‘compact cars’ ten tijde van de eerste rij-impressies met de gefacelifte A-Klasse die op de IAA in Frankfurt zijn debuut heeft gemaakt. Voor deze generatie (W176) lag de focus op de ontwikkeling van een sportieve auto. "Met de huidige facelift waren we erop gericht om de klantenspreiding groter te maken," aldus Prigl, die verder zei dat de A-Klasse nu kan worden uitgerust met verstelbare schokdempers: "Klanten zien zoiets als state-of-the-art terwijl het voor ons technisch een gemakkelijke toepassing is. En met de keuze uit comfort en sport, houden we het simpel voor de bestuurder."

Dertien jaar jonger 

Op het nieuwe platform voor compacte modellen worden inmiddels vijf modellen gebouwd want na de A en B-Klasse volgden de CLA, CLA Shooting Brake en GLA. Een goede strategie want Mercedes heeft in het compacte segment nog nooit zoveel auto’s verkocht als in 2014. Vorig jaar waren de verkopen ten opzichte van 2012  (226 duizend)  gestegen naar ruim 463 duizend exemplaren en Stuttgart verwacht dat in 2015 een nieuw record zal worden gehaald. In Europa kwam 66 procent van de kopers van de nieuwe A-Klasse uit een model van de concurrentie en bovendien daalde, vergeleken met het voorgaande model, de gemiddelde leeftijd van de Europese koper met dertien jaar. Mercedes wil geen exacte leeftijd noemen, maar het gemiddelde lag net boven 60 jaar en zal dus nu zijn gezakt tot rond 48 jaar. In China ligt de gemiddelde leeftijd van de A-Klasse koper overigens op 34 jaar – dat is inderdaad wel exact genoemd.

Dubbele uitlaten

Met een zogenaamde diamantgrille, scherper gevormde voorbumper, andere achterlichten en de dubbele in de achterbumper geïntegreerde uitlaten,  ziet de nieuwe versie er dynamischer uit en hoopt Mercedes weer jongere klanten te trekken.  We reden onder meer het nieuwe basismodel, de A 160 met handgeschakelde zesbak. Onder de kap van deze voorwielaangedreven versie staat de 1.6 viercilinder met 75 kW/102 pk met een gemiddeld verbruik van 5,4 L/100 km met 124 gram CO2. De auto weegt 1.370 kg en voelt daardoor een stuk lichtvoetiger aan dan de 220 d 4Matic, die vanwege de dieselmotor en  vierwielaandrijving 175 kilogram meer gewicht in de schaal legt. Verder reden we met de AMG A45 4Matic (381 pk). De tweelitermotor van AMG werd eerder dit jaar uitgeroepen tot  Engine of the Year. Overigens is de zuinigste variant de A 180 d Blue Efficiency, die een verbruik heeft van 3,5 L/ 100 kg  (89 gr/km CO2).
 

Vanaf 26 mille
Eind september staan de eerste varianten in de Nederlandse Mercedes-showrooms. De prijzen voor de benzinevarianten beginnen bij 26 mille voor de A 160 met handgeschakelde zesbak. De A250 (211 pk) hangt een prijskaartje van 41 duizend euro. De dieselvarianten beginnen bij dertig mille. Voor het topmodel, de AMG A45 4Matic, moet 62 duizend euro worden betaald. (HHemmes)