Ook de eerste suv van Alfa Romeo, die gebaseerd gaat worden op de Giulia, heeft vertraging opgelopen. Dit model komt volgens informatie van Autointernationaal.nl pas na de zomer van 2017 op de markt en dat is twaalf maanden later dan gepland. De lancering van de Giulia is uitgesteld omdat Alfa Romeo niet tevreden is over het veiligheidsniveau van de sedan en ook niet over de rijeigenschappen. Door de vertragingen zal het moeilijk worden om de doelstelling om in 2018 op een verkoopniveau van vierhonderd duizend te zitten te realiseren.
Alfa Romeo wil tegen die tijd acht nieuwe modellen lanceren maar die ambitie lijkt met dit huidige c.q. trage introductietempo onhaalbaar. Analisten stellen dat het merk in 2018 blij mag zijn met 230 duizend klanten. Dat is weliswaar fors meer dan het aantal bestellingen vorig jaar (68 duizend), maar onvoldoende om het investeringsgedrag van vijf miljard euro terug te kunnen verdienen.
Alfa Romeo kwam eerder in het nieuws met het bericht dat zij haar modellenstrategie herziet. Dat komt door de problemen bij zustermerk Maserati. Daarvan stellen de verkopen met name in China teleur. Topman Sergio Marchionne van het overkoepelende Fiat Chrysler Automobiles (FCA) wil zich met Alfa Romeo niet twee keer aan dezelfde steen stoten en de koers voor dit merk richting Europa en Noord-Amerika verleggen. Dat vereist een andere modellenstrategie want het aflossen van de vegeterende Giulietta is nu ineens topprioriteit geworden. Maserati was een soort laboratorium dat de renaissance van Alfa Romeo moest voorbereiden maar met dit merk heeft FCA een lelijke misrekening gemaakt. (bron: autointernationaal.nl)