Dynamischer rijgedrag voor nieuwe Toyota Prius

Toyota heeft zijn Prius compleet vernieuwd. De vierde generatie van het succesvolle hybride model wordt in februari bij de Nederlandse dealers verwacht. Toyota richt zich niet alleen op de huidige hybriderijder maar hoopt met het vernieuwde design en dynamische rijkwaliteiten ook nieuwe klanten aan te trekken.

Nadat de eerste generatie Prius in 1997 in Japan was geïntroduceerd, kwam hij drie jaar later wereldwijd op de markt. In die tijd ontstond in de VS steeds meer commentaar vanuit de milieubeweging op de energieverspilling door filmsterren die constant alle verlichting in hun villa’s in Beverly Hills lieten branden en hun zwembaden maar constant verwarmden.  Als compensatie daarvoor kocht een handjevol van die beroemdheden toen een hybride Prius waardoor die auto in Californië meteen een verkoopboost kreeg. Het was het begin van de opmars van de hybride auto in z’n algemeenheid – met de Prius als grote voortrekker. Intussen zijn er zo’n drieënhalf miljoen Toyota’s Prius verkocht.
Deze vierde gereratie heeft niet alleen een nieuwe design en interieur maar wordt uitgerust met nieuwe en verbeterde veiligheidstechnologie. Belangrijk is vooral dat hij ondershuids compleet is vernieuwd. Zo is de Prius het eerste model dat de Japanners bouwen op het nieuwe TNGA-platform (Toyota New Global Architecture). Daarbij wordt een nieuwe onafhankelijke double wishbone achterwielophanging gebruikt, waarmee Toyota met de Prius een nieuwe weg is ingeslagen. Tijdens de eerste rij-impressies vorige week ondervonden we iets wat we van een Prius nooit hadden verwacht, namelijk een dynamisch rijgedrag!
Een belangrijk element van het nieuwe ontwerp is een verbeterde aerodynamica. Verder is de auto langer, breder en lager en wordt gebruikgemaakt van een praktisch gladde bodem. Alle maatregelen samen resulteren in een luchtweerstandcoëfficiënt van 0,24 (het uitgaande model heeft 0.26). Automatisch sluitende klepjes in de grille zorgen voor een snellere opwarming van de verbrandingsmotor en dus voor een lager brandstofverbruik. De nieuwe Prius heeft verder bi-led koplampen met automatische hoogteverstelling. De achterlichten en de achterspoiler onderscheiden het nieuwe model ook duidelijk van het uitgaande model.
Tijdens de eerste rij-impressie bevestigde de Prius zijn nieuwe dynamiek. Wie kiest voor een Touring, krijgt dan meteen sportiever afgestelde veer-dempercombinatie, waarmee de Prius op zich sportieve wijze (inderdaad) door een slalom/bochtencombinatie laat dirigeren. Wie daarin geen interesse heeft, krijgt met de Prius gewoon een auto met een verbeterde wegligging, uitstekende besturing en uiteraard de nieuwe ‘looks’ van binnen en buiten, plus een aantal nieuwe veiligheidssystemen. De Prius van model 2016 wordt in de loop van februari op de Nederlandse markt verwacht. Men geeft een brandstofverbruik op ‘vanaf 3,0 L/100 km’ oftewel met een CO2-emissie ‘vanaf 70 gram’.
Prijzen zijn nog niet bekend maar ze beginnen ‘onder de dertig duizend euro’, volgens de importeur. (HHemmes)

 

Dynamischer rijgedrag voor nieuwe Toyota Prius - Automobielmanagement.nl

Dynamischer rijgedrag voor nieuwe Toyota Prius

Toyota heeft zijn Prius compleet vernieuwd. De vierde generatie van het succesvolle hybride model wordt in februari bij de Nederlandse dealers verwacht. Toyota richt zich niet alleen op de huidige hybriderijder maar hoopt met het vernieuwde design en dynamische rijkwaliteiten ook nieuwe klanten aan te trekken.

Nadat de eerste generatie Prius in 1997 in Japan was geïntroduceerd, kwam hij drie jaar later wereldwijd op de markt. In die tijd ontstond in de VS steeds meer commentaar vanuit de milieubeweging op de energieverspilling door filmsterren die constant alle verlichting in hun villa’s in Beverly Hills lieten branden en hun zwembaden maar constant verwarmden.  Als compensatie daarvoor kocht een handjevol van die beroemdheden toen een hybride Prius waardoor die auto in Californië meteen een verkoopboost kreeg. Het was het begin van de opmars van de hybride auto in z’n algemeenheid – met de Prius als grote voortrekker. Intussen zijn er zo’n drieënhalf miljoen Toyota’s Prius verkocht.
Deze vierde gereratie heeft niet alleen een nieuwe design en interieur maar wordt uitgerust met nieuwe en verbeterde veiligheidstechnologie. Belangrijk is vooral dat hij ondershuids compleet is vernieuwd. Zo is de Prius het eerste model dat de Japanners bouwen op het nieuwe TNGA-platform (Toyota New Global Architecture). Daarbij wordt een nieuwe onafhankelijke double wishbone achterwielophanging gebruikt, waarmee Toyota met de Prius een nieuwe weg is ingeslagen. Tijdens de eerste rij-impressies vorige week ondervonden we iets wat we van een Prius nooit hadden verwacht, namelijk een dynamisch rijgedrag!
Een belangrijk element van het nieuwe ontwerp is een verbeterde aerodynamica. Verder is de auto langer, breder en lager en wordt gebruikgemaakt van een praktisch gladde bodem. Alle maatregelen samen resulteren in een luchtweerstandcoëfficiënt van 0,24 (het uitgaande model heeft 0.26). Automatisch sluitende klepjes in de grille zorgen voor een snellere opwarming van de verbrandingsmotor en dus voor een lager brandstofverbruik. De nieuwe Prius heeft verder bi-led koplampen met automatische hoogteverstelling. De achterlichten en de achterspoiler onderscheiden het nieuwe model ook duidelijk van het uitgaande model.
Tijdens de eerste rij-impressie bevestigde de Prius zijn nieuwe dynamiek. Wie kiest voor een Touring, krijgt dan meteen sportiever afgestelde veer-dempercombinatie, waarmee de Prius op zich sportieve wijze (inderdaad) door een slalom/bochtencombinatie laat dirigeren. Wie daarin geen interesse heeft, krijgt met de Prius gewoon een auto met een verbeterde wegligging, uitstekende besturing en uiteraard de nieuwe ‘looks’ van binnen en buiten, plus een aantal nieuwe veiligheidssystemen. De Prius van model 2016 wordt in de loop van februari op de Nederlandse markt verwacht. Men geeft een brandstofverbruik op ‘vanaf 3,0 L/100 km’ oftewel met een CO2-emissie ‘vanaf 70 gram’.
Prijzen zijn nog niet bekend maar ze beginnen ‘onder de dertig duizend euro’, volgens de importeur. (HHemmes)