Wereldpremière Fiat 124 op Los Angeles Auto Show

De Los Angeles Auto Show biedt dit jaar veel variatie met nieuwe technologieën, met muscle cars en met nieuwe alledaagse modellen. FiatChrysler viel op met zowel de Fiat 124 Spider als de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio.

Van de Europeanen trok FiatChrysler veel aandacht met de wereldpremières van de Fiat 124 Spider en de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. De Fiat 124 is in werkelijkheid een Mazda MX5 met een Fiat-badge en een aangepaste Italiaanse snit. Niet slecht, maar voor een Amerikaan is het niet zo’n logische aankoop. De Mazda heeft immers zijn sporen in de afgelopen decennia ruimschoots verdiend en is niet alleen een icoon maar een lieveling van het koperspubliek in de klasse van de compacte roadsters en bovendien is de MX5 de bestverkochte roadster in de geschiedenis.

Met de 124 wil ceo Marchionne van FiatChrysler proberen wat met de 500 niet is gelukt: de twijfels over kwaliteit en betrouwbaarheid wegnemen. Nu weer duikt de uitleg van de afkorting FIAT op als  Fix It Again Tony. Maar fans van het merk geloven nu heilig dat deze cynische afko binnenkort echt in de prullenbak kan verdwijnen.

De Alfa Giulia is een fraaie sedan met een in Europa bekende naam uit de jaren zestig. Qua design is er helemaal geen connectie met het zogenoemde Supertje van weleer en op de show hadden we de klassieker wel naast de moderne versie verwacht, maar dat was kennelijk te veel moeite. Insiders zeggen dat er in de VS heus wel zo’n exemplaar te leen geweest zou zijn – nu stond het nieuwe model naast een fraaie TZ2. Het nieuwe model is in ieder geval aan de voorkant een echte Alfa, al is de sedan schuin van achteren gezien er één uit een dozijn. De Quadrifoglio-badge verraadt dat het gaat om de snelste versie met het groene klaverblaadje. Maar bij zijn prijs van zeventig duizend dollar kunnen best grote vraagtekens worden gezet, want daarmee moet hij concurreren met de Cadillac ATS-V en de BMW M3.
Mercedes-Benz onthulde enkele sterren van de Show, de SL Roadster en de GLS suv.

De SL heeft een nieuw design en krijgt behalve sterkere motoren ook de negentraps automaat, Dynamic Select met vijf rijprogramma’s, Active Body Control en eigenlijk alle functies die anderhalf jaar geleden zijn geïntroduceerd op de nieuwe S-Klasse. De GLS is de nieuwe naam voor de GL-Klasse, die daarmee meteen een nieuw uiterlijk heeft gekregen.

Californië is natuurlijk een geliefde locatie voor de onthulling van cabrio’s maar dit jaar waren de Italianen en de Duitsers er niet alleen. Want ook Jaguar Land Rover onthulde er een auto, namelijk de Land Rover Evoque cabrio. Het is een gewaagde stap om een dakloze suv op de markt te brengen maar de Engelse Tata-dochter  heeft kennelijk geconstateerd dat er voldoende vraag is naar zo’n model. Bij Jaguar stond de nieuwe XE in de schijnwerpers.

Bij Volkswagen vierde de nieuwe (Amerikaanse) versie van de Passat zijn publieksdebuut. Het was geen gemakkelijke opgave voor Michael Horn, de ceo van Volkswagen Group of America. Hij moest een gepaste speech houden voor de toegestroomde media die heel graag nog het een en ander over het dieselschandaal wilden horen. Horn bood nogmaals de ontschuldingen van zijn bedrijf aan maar moest ook doorgaan met de geplande presentatie. Naast de Passat kwamen de GTE Sport plug-in op het toneel en de Beetle Dune. De laatste zal vanaf februari in de VS beschikbaar komen , maar ook in Europa. In Duitsland staat het nieuwe model als Coupé en Cabriolet vanaf deze maand in de showroom. Of, en wanneer de beide varianten in Nederland beschikbaar komen is nog niet bekend.
Bij BMW waren er alleen Noord-Amerikaanse premiéres voor de 7-Serie, M4 GTS en 330e, maar Porsche onthulde de 911 Targa 4S en de Cayman GT4 Clubsport. Nieuws was er bij Mazda in de vorm van de CX-9, de grote zevenpersoons crossover, die in het voorjaar op de Noord-Amerikaanse markt zal verschijnen. Het fraaie model komt echter niet naar Europa, omdat de vraag naar zulke modellen hier niet groot is.
Met de nieuwe versie van de Kia Sportage, laten de Zuid-Koreanen zien hoe de designfilosofie wordt doorgezet. De Sportage is in Amerika het langst gevoerde model van Kia. Ondanks dat de komst van de nieuwe Sportage al bekend was, is van het uitgaande model dit jaar de verkoop nog met twintig procent gestegen. Concerngenoot Hyundai onthulde in Los Angeles de nieuwe Elantra. Bij Mitsubishi was er een wereldpremiére voor de nieuwe Outlander Sport, Honda presenteerde de nieuwe Civic Coupe, de luxe divisie Acura presenteerde de productieversie van de NSX en Infiniti onthulde de QX30. Bij de Amerikaanse merken kwamen de Buick LaCrosse, Cadillac XT5 crossover, Chevrolet Volt, Ford Escape en de Lincoln MKZ voor het voetlicht. (HHemmes)

Wereldpremière Fiat 124 op Los Angeles Auto Show - Automobielmanagement.nl

Wereldpremière Fiat 124 op Los Angeles Auto Show

De Los Angeles Auto Show biedt dit jaar veel variatie met nieuwe technologieën, met muscle cars en met nieuwe alledaagse modellen. FiatChrysler viel op met zowel de Fiat 124 Spider als de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio.

Van de Europeanen trok FiatChrysler veel aandacht met de wereldpremières van de Fiat 124 Spider en de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. De Fiat 124 is in werkelijkheid een Mazda MX5 met een Fiat-badge en een aangepaste Italiaanse snit. Niet slecht, maar voor een Amerikaan is het niet zo’n logische aankoop. De Mazda heeft immers zijn sporen in de afgelopen decennia ruimschoots verdiend en is niet alleen een icoon maar een lieveling van het koperspubliek in de klasse van de compacte roadsters en bovendien is de MX5 de bestverkochte roadster in de geschiedenis.

Met de 124 wil ceo Marchionne van FiatChrysler proberen wat met de 500 niet is gelukt: de twijfels over kwaliteit en betrouwbaarheid wegnemen. Nu weer duikt de uitleg van de afkorting FIAT op als  Fix It Again Tony. Maar fans van het merk geloven nu heilig dat deze cynische afko binnenkort echt in de prullenbak kan verdwijnen.

De Alfa Giulia is een fraaie sedan met een in Europa bekende naam uit de jaren zestig. Qua design is er helemaal geen connectie met het zogenoemde Supertje van weleer en op de show hadden we de klassieker wel naast de moderne versie verwacht, maar dat was kennelijk te veel moeite. Insiders zeggen dat er in de VS heus wel zo’n exemplaar te leen geweest zou zijn – nu stond het nieuwe model naast een fraaie TZ2. Het nieuwe model is in ieder geval aan de voorkant een echte Alfa, al is de sedan schuin van achteren gezien er één uit een dozijn. De Quadrifoglio-badge verraadt dat het gaat om de snelste versie met het groene klaverblaadje. Maar bij zijn prijs van zeventig duizend dollar kunnen best grote vraagtekens worden gezet, want daarmee moet hij concurreren met de Cadillac ATS-V en de BMW M3.
Mercedes-Benz onthulde enkele sterren van de Show, de SL Roadster en de GLS suv.

De SL heeft een nieuw design en krijgt behalve sterkere motoren ook de negentraps automaat, Dynamic Select met vijf rijprogramma’s, Active Body Control en eigenlijk alle functies die anderhalf jaar geleden zijn geïntroduceerd op de nieuwe S-Klasse. De GLS is de nieuwe naam voor de GL-Klasse, die daarmee meteen een nieuw uiterlijk heeft gekregen.

Californië is natuurlijk een geliefde locatie voor de onthulling van cabrio’s maar dit jaar waren de Italianen en de Duitsers er niet alleen. Want ook Jaguar Land Rover onthulde er een auto, namelijk de Land Rover Evoque cabrio. Het is een gewaagde stap om een dakloze suv op de markt te brengen maar de Engelse Tata-dochter  heeft kennelijk geconstateerd dat er voldoende vraag is naar zo’n model. Bij Jaguar stond de nieuwe XE in de schijnwerpers.

Bij Volkswagen vierde de nieuwe (Amerikaanse) versie van de Passat zijn publieksdebuut. Het was geen gemakkelijke opgave voor Michael Horn, de ceo van Volkswagen Group of America. Hij moest een gepaste speech houden voor de toegestroomde media die heel graag nog het een en ander over het dieselschandaal wilden horen. Horn bood nogmaals de ontschuldingen van zijn bedrijf aan maar moest ook doorgaan met de geplande presentatie. Naast de Passat kwamen de GTE Sport plug-in op het toneel en de Beetle Dune. De laatste zal vanaf februari in de VS beschikbaar komen , maar ook in Europa. In Duitsland staat het nieuwe model als Coupé en Cabriolet vanaf deze maand in de showroom. Of, en wanneer de beide varianten in Nederland beschikbaar komen is nog niet bekend.
Bij BMW waren er alleen Noord-Amerikaanse premiéres voor de 7-Serie, M4 GTS en 330e, maar Porsche onthulde de 911 Targa 4S en de Cayman GT4 Clubsport. Nieuws was er bij Mazda in de vorm van de CX-9, de grote zevenpersoons crossover, die in het voorjaar op de Noord-Amerikaanse markt zal verschijnen. Het fraaie model komt echter niet naar Europa, omdat de vraag naar zulke modellen hier niet groot is.
Met de nieuwe versie van de Kia Sportage, laten de Zuid-Koreanen zien hoe de designfilosofie wordt doorgezet. De Sportage is in Amerika het langst gevoerde model van Kia. Ondanks dat de komst van de nieuwe Sportage al bekend was, is van het uitgaande model dit jaar de verkoop nog met twintig procent gestegen. Concerngenoot Hyundai onthulde in Los Angeles de nieuwe Elantra. Bij Mitsubishi was er een wereldpremiére voor de nieuwe Outlander Sport, Honda presenteerde de nieuwe Civic Coupe, de luxe divisie Acura presenteerde de productieversie van de NSX en Infiniti onthulde de QX30. Bij de Amerikaanse merken kwamen de Buick LaCrosse, Cadillac XT5 crossover, Chevrolet Volt, Ford Escape en de Lincoln MKZ voor het voetlicht. (HHemmes)