Tegen de zomer volgen de hatchback- en stationwagenversies, de uitvoeringen die het in ons land zonder twijfel het beste zullen doen. De finale op en rond de testbaan Navak in Servië werd  ongekend spannend, want de einduitslag draaide uit op een fotofinish. De winnaar kreeg van de 26 juryleden in totaal 1.492 punten en dat was slechts 7 punten meer dan de Opel Astra. De Hyundai Tucson bezet (op grotere afstand) de derde plek en op zijn beurt wordt de Tuscon gevolgd door de twee andere finalisten Honda HR-V  en Mazda CX-3. En gedetailleerde uitslag is te vinden op de website.  

De Autobest-verkiezing bestaat al vele jaren en is vooral bekend in Oost-Europa. Dit jaar wordt de prijs voor de beste betaalbare nieuwe auto voor het eerst toegekend voor heel Europa want ook West-Europese landen hebben nu zitting in de jury van ervaren autojournalisten. Nederland wordt vertegenwoordigd door freelance-autojournalist Rob van Ginneken, onder meer werkzaam voor Automobiel Management. 

Ereprijs voor TomTom

De prijsuitreiking van deze vijftiende Autobest-editie vindt begin februari plaats tijdens een groot gala in Milaan. Saillant detail is dat daar ook een Nederlands merk wordt onderscheiden. Want TomTom ontvangt er de ‘Smartbest’, een ereprijs voor zijn innovatieve en belangrijke rol bij de ontwikkeling van navigatie- en dynamische routetechnieken. Die zijn een belangrijke hulp voor iedere autorijder. Bovendien wordt het in toekomstige extra gedetailleerde versies – waar nu bij TomTom aan wordt gewerkt – onmisbaar voor de ontwikkeling van geautomatiseerd rijden en de zelfrijdende auto.    

Ecoprijs voor ICCT

Dat de jury ook buiten de gebaande paden voor internationale autoverkiezingen durft te denken, wordt geïllustreerd door de toekenning van Ecobest 2015 aan ICCT. Ook die wordt in februari in Milaan uitgereikt. De International Council of Clean Transportation (ICCT) streeft naar het terugdringen van de uitstoot door voertuigen. De organisatie krijgt de ereprijs omdat zij als non-profit organisatie sinds 2013 in Amerika eigen onderzoek heeft gedaan naar de hogere praktijkuitstoot van NOx door diesels.

De resultaten onthulden misstanden en deden de autowereld op zijn grondvesten trillen. Ook in Europa zet het een proces van bewustwording in gang.