VW staakt productie Phaeton in Dresden in 2016

In de glazen fabriek in Dresden wordt de Phaeton-productie eind maart 2016 dan toch stopgezet. Totdat er een elektrisch aangedreven opvolger is, zullen jaren voorbij gaan. Maar de werknemers kunnen in dienst blijven.

Volkswagen is voornemens de productie van de luxe sedan Phaeton eind maart 2016 te staken.  Dat is aan de circa vijfhonderd medewerkers van de ‘Die Gläserne Manufaktur’ in het oosten van Duitsland medegedeeld.  De fabriek wordt niet gesloten maar omgebouwd om geschikt te worden gemaakt voor de productie van een elektrisch aangedreven opvolger. Maar die komt pas over enkele jaren, in 2019, op de markt.

Gedurende de ombouw gaan de excursies voor bezoekers en de uitleveringen van auto’s gewoon door. Ook evenementen kunnen blijven worden georganiseerd in de glazen showfabriek aan de rand van het centrum van de stad. Ongeveer honderd medewerkers zijn nodig om de zaak draaiende te houden en de rest van de medewerkers wordt verdeeld over andere locaties van het VW-concern, met name die in de deelstaat Sachsen.

Door deze maatregelen blijft de kernbezetting bij Volkswagen Sachsen in stand, constateert or-voorzitter Jens Rothe tegenover de Duitse persdienst dpa.  "Maar het doet ons wel zeer dat we de contracten van tijdelijke krachten niet kunnen verlengen." Afgelopen dinsdag heeft VW al medegedeeld dat de contracten van zeshonderd tijdelijke krachten in de fabriek Zwickau vanaf volgend jaar in twee fasen zullen worden beëindigd.

Als gevolg van afnemende verkoopaantallen is de productie van de Phaeton in de afgelopen maanden al steeds verder teruggebracht. Een deel van het personeel is daarom al geruime tijd in Zwickau aan het werk. De reorganisatie van VW als gevolg van de dieselgate-affaire heeft naar verluidt ook de oorspronkelijke plannen voor de opvolger van de Phaeton in de war gestuurd. In plaats van een nieuwe Phaeton met verbrandingsmotor komt er een met een volelektrische aandrijving. De E-Phaeton zal niet eerder dan begin 2019 in Dresden van de band lopen.

De Phaeton was/is een prestigeobject van Ferdinand Piëch waarmee hij wilde bewijzen dat het Volkswagen ook luxe modellen op de markt kan brengen. Hoewel de auto van hoge kwaliteit is, is hij (behalve in China) nooit een succes geworden.  (bronnen: dpa / automobil produktion)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

VW staakt productie Phaeton in Dresden in 2016 - Automobielmanagement.nl

VW staakt productie Phaeton in Dresden in 2016

In de glazen fabriek in Dresden wordt de Phaeton-productie eind maart 2016 dan toch stopgezet. Totdat er een elektrisch aangedreven opvolger is, zullen jaren voorbij gaan. Maar de werknemers kunnen in dienst blijven.

Volkswagen is voornemens de productie van de luxe sedan Phaeton eind maart 2016 te staken.  Dat is aan de circa vijfhonderd medewerkers van de ‘Die Gläserne Manufaktur’ in het oosten van Duitsland medegedeeld.  De fabriek wordt niet gesloten maar omgebouwd om geschikt te worden gemaakt voor de productie van een elektrisch aangedreven opvolger. Maar die komt pas over enkele jaren, in 2019, op de markt.

Gedurende de ombouw gaan de excursies voor bezoekers en de uitleveringen van auto’s gewoon door. Ook evenementen kunnen blijven worden georganiseerd in de glazen showfabriek aan de rand van het centrum van de stad. Ongeveer honderd medewerkers zijn nodig om de zaak draaiende te houden en de rest van de medewerkers wordt verdeeld over andere locaties van het VW-concern, met name die in de deelstaat Sachsen.

Door deze maatregelen blijft de kernbezetting bij Volkswagen Sachsen in stand, constateert or-voorzitter Jens Rothe tegenover de Duitse persdienst dpa.  "Maar het doet ons wel zeer dat we de contracten van tijdelijke krachten niet kunnen verlengen." Afgelopen dinsdag heeft VW al medegedeeld dat de contracten van zeshonderd tijdelijke krachten in de fabriek Zwickau vanaf volgend jaar in twee fasen zullen worden beëindigd.

Als gevolg van afnemende verkoopaantallen is de productie van de Phaeton in de afgelopen maanden al steeds verder teruggebracht. Een deel van het personeel is daarom al geruime tijd in Zwickau aan het werk. De reorganisatie van VW als gevolg van de dieselgate-affaire heeft naar verluidt ook de oorspronkelijke plannen voor de opvolger van de Phaeton in de war gestuurd. In plaats van een nieuwe Phaeton met verbrandingsmotor komt er een met een volelektrische aandrijving. De E-Phaeton zal niet eerder dan begin 2019 in Dresden van de band lopen.

De Phaeton was/is een prestigeobject van Ferdinand Piëch waarmee hij wilde bewijzen dat het Volkswagen ook luxe modellen op de markt kan brengen. Hoewel de auto van hoge kwaliteit is, is hij (behalve in China) nooit een succes geworden.  (bronnen: dpa / automobil produktion)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding