Op de CES in Las Vegas mogen dan negen autofabrikanten present zijn geweest, maar wat daar gepresenteerd werd, is voorlopig vooral toekomstmuziek. In Detroit is het weer terug naar de realiteit, naar nieuwe modellen die dit jaar zullen arriveren en concept cars voor modellen die we in de komende paar jaar kunnen verwachten. Zoals de laatste jaren gebruikelijk is, bij de Duitse koepelorganisatie VDA (Verband der Deutschen Automobilindustrie) het spits af met de presentatie over de stand van zaken.

VLF Automotive 

VLF is bij radio-amateurs en professionals bekend als afkorting voor Very Low Frequency, inmiddels krijgen de letters ook in de autowereld een betekenis. Ze staan voor Vilarreal,  Lutz en Fisker, een driemanschap dat als VLF Automotive door het leven zal gaan. Bob Lutz, de oude GM-chef, was al samengegaan met ondernemer Gilbert Villarreal in VL Automotive. En nu, met auto-ontwerper Henrik Fisker aan boord, is bij VLF de Force 1 supersportwagen ontwikkeld. De nieuwe Amerikaanse autofabrikant zal de auto dindagmorgen (12 januari) in Detroit presenteren.

Minivan

Bekend is dat Chryser de minivan opnieuw heeft uitgevonden en zal die vanmorgen onthullen. Buick komt met de in China gebouwde middelgrote Envision crossover, Chevrolet presenteert de Cruze hatchback en Ford de nieuwe Fusion. Hyundai haalt zijn luxe divisie de Genesis voor het voetlicht, Kia presenteert de KCD 12 Concept voor een grote suv. Bij Honda debuteert de Ridgeline truck en bij zijn luxe divisie Acura de Precision concept. Infiniti onthult de Q50 en QX60 en Lexus de LC 500 coupe.

Verder verwachten we nieuws van Audi, Porsche en Volkswagen. De laatste zal de Tiguan GTE Active Concept onthullen. BMW heeft al eerder laten weten met de M2 en de X5 M40i naar Motown te zullen komen en Volvo doet dat met de S90.

Mercedes E-Klasse 

Zoals gebruikelijk presenteerde Mercedes-Benz een van zijn wereldpremieres in het Book Cadillac Hotel. Zoals verwacht was dat de E-Klasse, waarvan vorige week al een paar foto’s waren uitgelekt. Ook was bekend dat de nieuwe generatie ‘E’ een futuristisch dashboard zou krijgen, zoals dat van de F 015 concept car.

De E-Klasse heeft inderdaad een optie in de vorm van twee brede highres-displays met elk een schermdiagonaal van 12,3 inch. Ze gaan visueel samen onder een glazen cover.

Voorafgaand aan de presentatie door Daimler’s chef Dieter Zetsche sprak AM met Hartmut Sinkwitz, director interior design. Hij zei dat het om nog wel wat meer ging dan alleen dat display: "Het stuurwiel heeft zogenaamde touch control-knoppen, die zoals bij een smartphone reageren op horizontale en vertikale veegbewegingen. Daarmee kan het infotainment-systeem worden bediend zonder de handen van het stuur te halen."

Het interieurdesign wordt volgens Sinkwitz verder bepaald door vloeiende lijnen, het gebruik van zeer hoogwaardige materialen en een precieze afwerking. Voor de led interieurverlichting kan een keuze gemaakt worden uit 64 kleuren. Er zijn nieuwe ergonomisch gevormde stoelen waarvoor een warmtecomfortpakket als optie beschikbaar komt inclusief verwarmde armsteunen in de portieren en middenconsole, een verwarmd stuur en snelverwarming van de voorruit.

De nieuwe generatie E-klasse is bovendien de eerste auto die is uitgerust met Car2Car-communicatie. Vanaf de introductie is de E200 met de viercilinder benzinemotor beschikbaar en de nieuwe viercilinder dieselmotor voor de E 220 d, die valt in de 21 procent  bijtelling met een verbruik van 3,9 L/100 km en een uitstoot van 102 gram CO2 per kilometer. Ook de E 350 d met zescilinder dieselmotor kan dan worden besteld. Na de marktintroductie voegt Mercedes de 350e plug-in hybride toe (15% bijtelling) aan het gamma toe, de nieuwe E200 d en vier- en zescilinder benzinemotoren. Alle krachtbronnen worden gekoppeld aan de nieuwe negentraps automatiche transmissie. (HHemmes)