Analyse: daarom stopt Toyota met Scion

In 2003 begon Toyota in Amerika met zijn project Scion. Het dochtermerk was bedoeld voor de jongere klanten maar nu trekt Toyota de stekker eruit. De redenen daarvoor grijpen terug naar het jaar 2008.

Met modeljaar 2017 is het boek voor Scion dicht. De modellen van het dochtermerk zullen dan namelijk worden verkocht onder merknaam Toyota. De baas van Toyota North America, Jim Lentz, zei hierover dat het geen stap achteruit voor Scion is, maar een sprong voorwaarts voor Toyota.   

In het jaar 2003 werd Scion op de markt gebracht om de harten te veroveren van de jongeren in de VS. Daarvoor is toen een nieuwe marketing- en verkoopstrategie ingevoerd. Het productaanbod werd vooral opgebouwd uit Toyota-modellen die oorspronkelijk niet voor de VS waren bedoeld.  Een voorbeeld ervan is de Scion FR-S, in Europa bekend als de Toyota GT86. Bovendien kocht Toyota modellen van andere merken om er een Scion-badge op te plakken. Zo ging het met de Mazda2.
In het begin verliep de strategie redelijk goed en drie jaar na de marktintroductie verkocht Toyota zo’n 170 duizend auto’s, wat ook meteen het record was. Want gedurende de financiële crisis zakte Scion weg tot een onbeduidend niveau van nog geen zestig duizend auto’s per jaar.  

Natuurlijk hebben ook andere automerken onder de crisis geleden maar uiteindelijk herstelden de meeste merken daar ook wel weer van. Scion niet, dit merk kon niet meer aanhaken en zo kwam het dat het jongerenmerk in 2015 in de VS nog maar 56 duizend auto’s verkocht.
Brancheanalisten bij IHS Automotive zien voor deze ontwikkeling eigenlijk één belangrijke reden:  de merkidentiteit is onvoldoende ontwikkeld. En dat is niet zo gek want uiteindelijk had Scion geen eigen modellen of een eigen consistent design. Bovendien heeft de Toyota-dochter nooit een sterke persoonlijkheid gehad. Afgezien van de opdracht om de jonge kopers aan te spreken, was onduidelijk waar het merk Scion voor stond.
Niettemin heeft IHS het project Scion niet als mislukking gekwalificeerd want Toyota kan uit het staken van de activiteiten lering trekken. The best practices worden overgedragen op het moederbedrijf en de fouten die met Scion gemaakt zijn, zal het moederbedrijf ongetwijfeld niet nog ‘ns maken. (bronnen: IHS Automotive / Automobil Produktion)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Analyse: daarom stopt Toyota met Scion - Automobielmanagement.nl

Analyse: daarom stopt Toyota met Scion

In 2003 begon Toyota in Amerika met zijn project Scion. Het dochtermerk was bedoeld voor de jongere klanten maar nu trekt Toyota de stekker eruit. De redenen daarvoor grijpen terug naar het jaar 2008.

Met modeljaar 2017 is het boek voor Scion dicht. De modellen van het dochtermerk zullen dan namelijk worden verkocht onder merknaam Toyota. De baas van Toyota North America, Jim Lentz, zei hierover dat het geen stap achteruit voor Scion is, maar een sprong voorwaarts voor Toyota.   

In het jaar 2003 werd Scion op de markt gebracht om de harten te veroveren van de jongeren in de VS. Daarvoor is toen een nieuwe marketing- en verkoopstrategie ingevoerd. Het productaanbod werd vooral opgebouwd uit Toyota-modellen die oorspronkelijk niet voor de VS waren bedoeld.  Een voorbeeld ervan is de Scion FR-S, in Europa bekend als de Toyota GT86. Bovendien kocht Toyota modellen van andere merken om er een Scion-badge op te plakken. Zo ging het met de Mazda2.
In het begin verliep de strategie redelijk goed en drie jaar na de marktintroductie verkocht Toyota zo’n 170 duizend auto’s, wat ook meteen het record was. Want gedurende de financiële crisis zakte Scion weg tot een onbeduidend niveau van nog geen zestig duizend auto’s per jaar.  

Natuurlijk hebben ook andere automerken onder de crisis geleden maar uiteindelijk herstelden de meeste merken daar ook wel weer van. Scion niet, dit merk kon niet meer aanhaken en zo kwam het dat het jongerenmerk in 2015 in de VS nog maar 56 duizend auto’s verkocht.
Brancheanalisten bij IHS Automotive zien voor deze ontwikkeling eigenlijk één belangrijke reden:  de merkidentiteit is onvoldoende ontwikkeld. En dat is niet zo gek want uiteindelijk had Scion geen eigen modellen of een eigen consistent design. Bovendien heeft de Toyota-dochter nooit een sterke persoonlijkheid gehad. Afgezien van de opdracht om de jonge kopers aan te spreken, was onduidelijk waar het merk Scion voor stond.
Niettemin heeft IHS het project Scion niet als mislukking gekwalificeerd want Toyota kan uit het staken van de activiteiten lering trekken. The best practices worden overgedragen op het moederbedrijf en de fouten die met Scion gemaakt zijn, zal het moederbedrijf ongetwijfeld niet nog ‘ns maken. (bronnen: IHS Automotive / Automobil Produktion)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding