Vijfjarenplan: toekomst Peugeot Citroën onthuld

Nu PSA Peugeot Citroën weer hersteld is, zet topman Carlos Tavares de turbo er op: in de komende vijf jaar zullen er 28 nieuwe modellen in Europa worden gelanceerd.

carlos tavares - PSA - ceo

De van Renault afkomstige Carlos Tavares is er in recordtijd in geslaagd om PSA weer op de rails te krijgen. De topman heeft hiervoor slechts twee jaar nodig gehad. Omdat PSA na de financiële crisis langs de rand van de afgrond scheerde, moest de ontwikkeling van nieuwe modellen op een laag pitje worden gezet. Ook wilde Tavaras de productstrategie voor Europa en China (de tweede thuismarkt voor PSA) beter op elkaar afstemmen. Maar nu zijn huiswerk af is, kan er voor de lancering van nieuwe modellen naar een hogere versnelling worden geschakeld: in de periode t/m 2021 zullen er in Europa 28 nieuwe auto’s voor de drie merken op de markt komen. Het accent ligt op suv’s, op uitbreiding van het gamma van het chique DS (inclusief een grote sedan die nodig is voor de Chinese markt) en een mogelijke terugkeer van dit label naar de Verenigde Staten – of beter gezegd: naar sommige steden in de VS. Het merk DS kan rekenen op een verdubbeling van het aanbod naar zes modellen. Tegelijkertijd zal het gamma van Citroën enkele amputaties ondergaan.
De eerste nieuwe auto die PSA dit jaar op de markt zal brengen, is de Citroen E-Mehari. In juni zal er gereden kunnen worden met de Space Tourer van hetzelfde merk plus de identieke Traveller van zuster Peugeot. Op 1 oktober, als de autosalon van Parijs van start gaat, haalt PSA het doek van zowel de derde generatie Citroën C3 als de tweede editie van de Peugeot 3008. Tot hun showroomdebuut worden de dealers zoet gehouden met de vernieuwde DS 3 en Peugeot 2008.
 

Opel

Na de nieuwe C3 en 3008 zullen in 2017 niet minder belangrijke modellen worden gepresenteerd: de opvolger van de Citroën C3 Picasso (gaat mogelijk Space Cross heten en wordt momenteel samen met Opel ontwikkeld, die het model ook gaat bouwen) en de Peugeot 6008 (de crossover opvolger van de 5008; voor Opel zal een aangepaste versie worden gebouwd ter vervanging van de Zafira Tourer). De laatste zal op de autosalon van Genève zijn debuut beleven. De Citroën C3 Cross Space zal daar in conceptversie worden getoond. Faceliftnieuws is er ook in 2017: volgend jaar gaan namelijk zowel de Citroën modellen C4 Cactus en C4 Picasso als de Peugeot 308 onder het mes.

DS 6

DS moet tot 2018 qua modellennieuws afwachten maar zal in dat jaar versterking krijgen van de DS 6:  een grote suv die moet gaan concurreren met de Audi Q5, Ford Edge Vignale en Volvo XC60. Bij Peugeot zal alle aandacht uitgaan naar de nieuwe 508 (dit model houdt net zoals de 308 zijn naam en wordt wederom leverbaar als sedan plus SW). Citroën krijgt in de vorm van de Aircross een wapen in handen waarmee de Renault Kadjar beconcurreerd kan worden. Beide volumemerken van PSA mogen vanaf 2018 ook een nieuwe editie van hun ludospace gaan verkopen, de Berlingo annex Partner.

In 2019 begint het modellenoffensief van DS pas goed vorm te krijgen: dan zal de 3 worden afgelost door een compacte crossover waarvoor dezelfde typeaanduiding gehanteerd gaat worden. Ook de DS 4 zal compleet worden herzien: dit model transformeert van hatchback tot vierdeurs coupé; een Frans alternatief voor de Mercedes CLA dus.  Peugeot wordt in 2019 niet vergeten: dit merk zal dat jaar de compleet nieuwe 208 presenteren. Die zal (net als de nieuwe DS 3) worden gebaseerd op het zogeheten CMP-platform, wat uitzicht biedt op een veel prettiger rijkarakter. Het wachten op een nieuwe stekkerhybride van PSA zal in 2019 eindelijk beloond worden: dan wordt de DS 6 leverbaar in PHEV-uitvoering.

Het jaar daarop zullen ook de nieuwe DS 3 en de Peugeot 208 leverbaar worden met (gedeeltelijk) elektrische aandrijving. Citroën doet niet mee aan de stekkerhybride mode (de techniek wordt te duur geacht voor een value for money-merk), maar kan wel rekenen op één gezamenlijke opvolger voor de C4 en C4 Cactus. Anders gezegd: de traditionele hatchback verdwijnt uit het gamma van Citroën. En de C5? Die zal tegen die tijd al een stille dood zijn gestorven. De C4 Picasso mag wel door naar de volgende ronde en zal in 2020 dan ook een opvolger krijgen. Citroën-fans die wel een grote auto zoeken maar geen hoog model, zullen worden doorverwezen naar de DS-afdeling: daar staat vanaf de decenniumwisseling namelijk de nieuwe 5 te pronken.

Toyota 

In 2021 zal een aantal belangrijke modellen worden afgelost: de Peugeot 308 en het duo Citroën C1 annex Peugeot 108. De verkopen van A-segmentauto’s staan momenteel in Europa onder druk, maar toch zal de samenwerking met Toyota worden verlengd. De bovenkant van het PSA-gamma wordt niet vergeten, daar moet natuurlijk het merk DS de honneurs waarnemen. Nieuwe troeven voor dit premiumlabel zijn de’8 (een grote, zevenpersoons suv) en de 9 (een sedan die primair is bestemd voor China). Met dit laatste model krijgt de Citroën C6 eindelijk een opvolger. Peugeot krijgt overigens een eigen versie van de grote suv. Dat wordt een nuchter, beter betaalbaar type en gaat 7008 heten. (bron: autointernationaal.nl)

 

Reacties

Hoezo turbo?
Nog geen 2 nieuwe (face lifts)modellen per merk per jaar!
Dat is een minimaal aantal model updates voor een merk vandaag de dag.
En met een jaarsalaris van 5,2 miljoen had ik een twinturbo verwacht.
Willem

Geplaatst door: Willem op
Vijfjarenplan: toekomst Peugeot Citroën onthuld - Automobielmanagement.nl

Vijfjarenplan: toekomst Peugeot Citroën onthuld

Nu PSA Peugeot Citroën weer hersteld is, zet topman Carlos Tavares de turbo er op: in de komende vijf jaar zullen er 28 nieuwe modellen in Europa worden gelanceerd.

carlos tavares - PSA - ceo

De van Renault afkomstige Carlos Tavares is er in recordtijd in geslaagd om PSA weer op de rails te krijgen. De topman heeft hiervoor slechts twee jaar nodig gehad. Omdat PSA na de financiële crisis langs de rand van de afgrond scheerde, moest de ontwikkeling van nieuwe modellen op een laag pitje worden gezet. Ook wilde Tavaras de productstrategie voor Europa en China (de tweede thuismarkt voor PSA) beter op elkaar afstemmen. Maar nu zijn huiswerk af is, kan er voor de lancering van nieuwe modellen naar een hogere versnelling worden geschakeld: in de periode t/m 2021 zullen er in Europa 28 nieuwe auto’s voor de drie merken op de markt komen. Het accent ligt op suv’s, op uitbreiding van het gamma van het chique DS (inclusief een grote sedan die nodig is voor de Chinese markt) en een mogelijke terugkeer van dit label naar de Verenigde Staten – of beter gezegd: naar sommige steden in de VS. Het merk DS kan rekenen op een verdubbeling van het aanbod naar zes modellen. Tegelijkertijd zal het gamma van Citroën enkele amputaties ondergaan.
De eerste nieuwe auto die PSA dit jaar op de markt zal brengen, is de Citroen E-Mehari. In juni zal er gereden kunnen worden met de Space Tourer van hetzelfde merk plus de identieke Traveller van zuster Peugeot. Op 1 oktober, als de autosalon van Parijs van start gaat, haalt PSA het doek van zowel de derde generatie Citroën C3 als de tweede editie van de Peugeot 3008. Tot hun showroomdebuut worden de dealers zoet gehouden met de vernieuwde DS 3 en Peugeot 2008.
 

Opel

Na de nieuwe C3 en 3008 zullen in 2017 niet minder belangrijke modellen worden gepresenteerd: de opvolger van de Citroën C3 Picasso (gaat mogelijk Space Cross heten en wordt momenteel samen met Opel ontwikkeld, die het model ook gaat bouwen) en de Peugeot 6008 (de crossover opvolger van de 5008; voor Opel zal een aangepaste versie worden gebouwd ter vervanging van de Zafira Tourer). De laatste zal op de autosalon van Genève zijn debuut beleven. De Citroën C3 Cross Space zal daar in conceptversie worden getoond. Faceliftnieuws is er ook in 2017: volgend jaar gaan namelijk zowel de Citroën modellen C4 Cactus en C4 Picasso als de Peugeot 308 onder het mes.

DS 6

DS moet tot 2018 qua modellennieuws afwachten maar zal in dat jaar versterking krijgen van de DS 6:  een grote suv die moet gaan concurreren met de Audi Q5, Ford Edge Vignale en Volvo XC60. Bij Peugeot zal alle aandacht uitgaan naar de nieuwe 508 (dit model houdt net zoals de 308 zijn naam en wordt wederom leverbaar als sedan plus SW). Citroën krijgt in de vorm van de Aircross een wapen in handen waarmee de Renault Kadjar beconcurreerd kan worden. Beide volumemerken van PSA mogen vanaf 2018 ook een nieuwe editie van hun ludospace gaan verkopen, de Berlingo annex Partner.

In 2019 begint het modellenoffensief van DS pas goed vorm te krijgen: dan zal de 3 worden afgelost door een compacte crossover waarvoor dezelfde typeaanduiding gehanteerd gaat worden. Ook de DS 4 zal compleet worden herzien: dit model transformeert van hatchback tot vierdeurs coupé; een Frans alternatief voor de Mercedes CLA dus.  Peugeot wordt in 2019 niet vergeten: dit merk zal dat jaar de compleet nieuwe 208 presenteren. Die zal (net als de nieuwe DS 3) worden gebaseerd op het zogeheten CMP-platform, wat uitzicht biedt op een veel prettiger rijkarakter. Het wachten op een nieuwe stekkerhybride van PSA zal in 2019 eindelijk beloond worden: dan wordt de DS 6 leverbaar in PHEV-uitvoering.

Het jaar daarop zullen ook de nieuwe DS 3 en de Peugeot 208 leverbaar worden met (gedeeltelijk) elektrische aandrijving. Citroën doet niet mee aan de stekkerhybride mode (de techniek wordt te duur geacht voor een value for money-merk), maar kan wel rekenen op één gezamenlijke opvolger voor de C4 en C4 Cactus. Anders gezegd: de traditionele hatchback verdwijnt uit het gamma van Citroën. En de C5? Die zal tegen die tijd al een stille dood zijn gestorven. De C4 Picasso mag wel door naar de volgende ronde en zal in 2020 dan ook een opvolger krijgen. Citroën-fans die wel een grote auto zoeken maar geen hoog model, zullen worden doorverwezen naar de DS-afdeling: daar staat vanaf de decenniumwisseling namelijk de nieuwe 5 te pronken.

Toyota 

In 2021 zal een aantal belangrijke modellen worden afgelost: de Peugeot 308 en het duo Citroën C1 annex Peugeot 108. De verkopen van A-segmentauto’s staan momenteel in Europa onder druk, maar toch zal de samenwerking met Toyota worden verlengd. De bovenkant van het PSA-gamma wordt niet vergeten, daar moet natuurlijk het merk DS de honneurs waarnemen. Nieuwe troeven voor dit premiumlabel zijn de’8 (een grote, zevenpersoons suv) en de 9 (een sedan die primair is bestemd voor China). Met dit laatste model krijgt de Citroën C6 eindelijk een opvolger. Peugeot krijgt overigens een eigen versie van de grote suv. Dat wordt een nuchter, beter betaalbaar type en gaat 7008 heten. (bron: autointernationaal.nl)

 

Reacties

Hoezo turbo?
Nog geen 2 nieuwe (face lifts)modellen per merk per jaar!
Dat is een minimaal aantal model updates voor een merk vandaag de dag.
En met een jaarsalaris van 5,2 miljoen had ik een twinturbo verwacht.
Willem

Geplaatst door: Willem op