Jaguar verhoogt opnieuw groeikansen, nu met F-Pace

De wereldpremière op de IAA in Frankfurt bezorgde de Jaguar F-Pace veel publiciteit en na het openen van de orderboeken in december zijn wereldwijd al dertigduizend orders genoteerd, inclusief tweeduizend exemplaren van de ‘First Edition’. Dat is bijzonder, want er klanten hebben nog niet kunnen rijden.

In ons land heeft Jaguar 130 exemplaren verkocht, inclusief 30 First Editions, V6-benzinevariant in Ceasium Blue die standaard op 22-inch wielen staat.

Aldo van Troost, woordvoerder JaguarLandRover Nederland, verwacht dat Jaguar 50 procent van de klanten uit de eigen klantenkring komen, dus inclusief LandRover en dat de andere helft zal bestaan uit mensen die met andere merken rijden.
Van Troost heeft in Beesd goed opgelet en naar de auto’s van belangstellenden voor de nieuwe SUV gekeken. Hij trof BMW’s X3 en X5, Touring en een aantal met Porsches Macan en zelfs Cayenne. "Dat waren dan bovendien tamelijk nieuwe auto’s," aldus Van Troost, "ik denk dat dit typische mensen zijn die steeds het nieuwste van het nieuwste willen rijden."

Hij verwacht dat in ons land gedurende de gehele life cycle van de F-Pace het merendeel van de mix zal bestaan uit de 2-liter dieselvariant, maar dat aanvankelijk veel 3-liter V6 diesels zullen worden verkocht.

Jaguar Nederland verkocht in 2012 nog slechts 450 exemplaren in totaal, maar heeft een gestage groei doorgemaakt dank zij de F-Type en met name de vanaf vorig jaar juni beschikbare XE, die vooral in de lease populair is en waarvan er sindsdien bijna duizend zijn verkocht. Van Troost verwacht dit jaar in totaal ruim 1,500 Jaguars te zullen verkopen.

De grote belangstelling veroorzaakt op diverse markten al wachttijden, zoals 4 maanden in de UK, maar in Nederland is daarvan voorlopig geen sprake. Volgens Van Troost is er (nog) geen maximum aantal F-Pace modellen toegewezen.

Jaguar is een late binnenkomer zijn in het steeds populairdere SUV-segment, maar dat heeft volgens vehicle engineering manager Dave Shaw wel een voordeel gehad. "De Porsche Macan was voor ons de benchmark. Wij wilden een dynamisch rijdende SUV ontwikkelen, al hoefde die niet precies zo sportief te zijn als de Macan. Maar door de Porsche op alle details goed te bestuderen, hebben we veel geleerd en onze techniek en afstellingen van het onderstel kunnen optimaliseren."

Tijdens de eerste rij-impressies op de bergwegen in Montenegro bewees Jaguar met de F-Pace inderdaad een sportieve SUV op de wielen te hebben gezet en is de afkomst van de SUV duidelijk, zelfs met de basis dieselvariant. De FP, zoals de Jaguar ingenieurs de auto intern noemen, is gebaseerd op de nieuwe aluminium architectuur waarop ook de XE en XF zijn gebouwd. e besturing is haarscherp, er geeft duidelijke informatie. Het onderstel is mooi uitgebalanceerd, al voel je wel verschil tussen de versie met de 3-liter V6-turbo benzinemotor met supercharger en die met de 2.0-diesel met 180 pk en 430 NM koppel. De eerste voelt stugger, ruwer aan, terwijl de diesel – 20-inch wielen – perfect uitgebalanceerd aanvoelt.

Volgens Dave Shaw is de hardware (onderdelen als dempers en veren) hetzelfde, maar zijn de afstellingen aangepast aan het motorgewicht en ook een beetje meer op comfort gericht. Alle varianten bieden met de keuzeknop in de middenconsole de mogelijkheid te kiezen voor Eco, Comfort en Dynamisch, terwijl in de S-stand (Sport) de 8-traps ZF-transmissie alleen handmatig met de peddels aan het stuur kan worden geschakeld. Standaard komt de FP overigens met een handgeschakelde 6-bak.

Automobiel Management reed met de all-wheel-drive versies, die een indrukwekkende grip hebben. Op een off-road terrein reden we over een rotsachtig pad een 43 graden helling op met de diesel, met gebruikmaking van ASPC (all surface progress control), een optie die beschikbaar is in combinatie met de automatische transmissie en waarmee de auto met een vooraf ingestelde snelheid de helling op en af kan rijden.

De vanaf prijs bedraagt € 53.750 voor de handgeschakelde 2-liter diesel met achterwielaandrijving. De 3.0 V6 diesel met 300 pk, automaat en AWD begint bij € 76.150 euro. De gereden First Edition S met de 380 pk sterke V6 benzinemotor kost € 115.550, die zoals eerder gemeld is uitverkocht. De gewone 3-liter V6 benzinevariant met 340 pk, automaat en AWD begint bij € 89.750, terwijl voor de 380 pk-variant een bedrag van € 106.350 op het prijskaartje staat.

De Jaguar F-Pace wordt op 2 juni in ons land verwacht. (HHemmes)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Jaguar verhoogt opnieuw groeikansen, nu met F-Pace - Automobielmanagement.nl

Jaguar verhoogt opnieuw groeikansen, nu met F-Pace

De wereldpremière op de IAA in Frankfurt bezorgde de Jaguar F-Pace veel publiciteit en na het openen van de orderboeken in december zijn wereldwijd al dertigduizend orders genoteerd, inclusief tweeduizend exemplaren van de ‘First Edition’. Dat is bijzonder, want er klanten hebben nog niet kunnen rijden.

In ons land heeft Jaguar 130 exemplaren verkocht, inclusief 30 First Editions, V6-benzinevariant in Ceasium Blue die standaard op 22-inch wielen staat.

Aldo van Troost, woordvoerder JaguarLandRover Nederland, verwacht dat Jaguar 50 procent van de klanten uit de eigen klantenkring komen, dus inclusief LandRover en dat de andere helft zal bestaan uit mensen die met andere merken rijden.
Van Troost heeft in Beesd goed opgelet en naar de auto’s van belangstellenden voor de nieuwe SUV gekeken. Hij trof BMW’s X3 en X5, Touring en een aantal met Porsches Macan en zelfs Cayenne. "Dat waren dan bovendien tamelijk nieuwe auto’s," aldus Van Troost, "ik denk dat dit typische mensen zijn die steeds het nieuwste van het nieuwste willen rijden."

Hij verwacht dat in ons land gedurende de gehele life cycle van de F-Pace het merendeel van de mix zal bestaan uit de 2-liter dieselvariant, maar dat aanvankelijk veel 3-liter V6 diesels zullen worden verkocht.

Jaguar Nederland verkocht in 2012 nog slechts 450 exemplaren in totaal, maar heeft een gestage groei doorgemaakt dank zij de F-Type en met name de vanaf vorig jaar juni beschikbare XE, die vooral in de lease populair is en waarvan er sindsdien bijna duizend zijn verkocht. Van Troost verwacht dit jaar in totaal ruim 1,500 Jaguars te zullen verkopen.

De grote belangstelling veroorzaakt op diverse markten al wachttijden, zoals 4 maanden in de UK, maar in Nederland is daarvan voorlopig geen sprake. Volgens Van Troost is er (nog) geen maximum aantal F-Pace modellen toegewezen.

Jaguar is een late binnenkomer zijn in het steeds populairdere SUV-segment, maar dat heeft volgens vehicle engineering manager Dave Shaw wel een voordeel gehad. "De Porsche Macan was voor ons de benchmark. Wij wilden een dynamisch rijdende SUV ontwikkelen, al hoefde die niet precies zo sportief te zijn als de Macan. Maar door de Porsche op alle details goed te bestuderen, hebben we veel geleerd en onze techniek en afstellingen van het onderstel kunnen optimaliseren."

Tijdens de eerste rij-impressies op de bergwegen in Montenegro bewees Jaguar met de F-Pace inderdaad een sportieve SUV op de wielen te hebben gezet en is de afkomst van de SUV duidelijk, zelfs met de basis dieselvariant. De FP, zoals de Jaguar ingenieurs de auto intern noemen, is gebaseerd op de nieuwe aluminium architectuur waarop ook de XE en XF zijn gebouwd. e besturing is haarscherp, er geeft duidelijke informatie. Het onderstel is mooi uitgebalanceerd, al voel je wel verschil tussen de versie met de 3-liter V6-turbo benzinemotor met supercharger en die met de 2.0-diesel met 180 pk en 430 NM koppel. De eerste voelt stugger, ruwer aan, terwijl de diesel – 20-inch wielen – perfect uitgebalanceerd aanvoelt.

Volgens Dave Shaw is de hardware (onderdelen als dempers en veren) hetzelfde, maar zijn de afstellingen aangepast aan het motorgewicht en ook een beetje meer op comfort gericht. Alle varianten bieden met de keuzeknop in de middenconsole de mogelijkheid te kiezen voor Eco, Comfort en Dynamisch, terwijl in de S-stand (Sport) de 8-traps ZF-transmissie alleen handmatig met de peddels aan het stuur kan worden geschakeld. Standaard komt de FP overigens met een handgeschakelde 6-bak.

Automobiel Management reed met de all-wheel-drive versies, die een indrukwekkende grip hebben. Op een off-road terrein reden we over een rotsachtig pad een 43 graden helling op met de diesel, met gebruikmaking van ASPC (all surface progress control), een optie die beschikbaar is in combinatie met de automatische transmissie en waarmee de auto met een vooraf ingestelde snelheid de helling op en af kan rijden.

De vanaf prijs bedraagt € 53.750 voor de handgeschakelde 2-liter diesel met achterwielaandrijving. De 3.0 V6 diesel met 300 pk, automaat en AWD begint bij € 76.150 euro. De gereden First Edition S met de 380 pk sterke V6 benzinemotor kost € 115.550, die zoals eerder gemeld is uitverkocht. De gewone 3-liter V6 benzinevariant met 340 pk, automaat en AWD begint bij € 89.750, terwijl voor de 380 pk-variant een bedrag van € 106.350 op het prijskaartje staat.

De Jaguar F-Pace wordt op 2 juni in ons land verwacht. (HHemmes)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding