Compacte Volvo luidt gong voor volgende ronde

Tijdens een persbijeenkomst in het designcentrum in Gothenburg onthulde Volvo de technische basis voor zijn toekomstige compacte ‘40’ modelgeneratie. Automobiel Management medewerker Rob van Ginneken was er bij.

Het zogenaamde CMA-platform komt onder alle wat kleinere Volvo’s, inclusief elektrische en plug-in versies. Die aandrijflijnen vormen op zich ook al ‘gezinsuitbreiding’. Dat het menens is tonen de Zweden duidelijk aan met ‘opengewerkte’ modellen van een T5 plug-in hybride (driecilinder plus elektromotor) en een volledig elektrische. Die laatste zou een range van 350 kilometer moeten krijgen.

Belangrijk is daarbij, zoals topman Samuelsson onderstreept: ‘Volvo zal voor het eerst in dit segment wereldwijd actief worden met deze modellen.’

Hoe de nieuwe modellen voor het C-segment er ongeveer uit komen te zien onthulde de designafdeling in de vorm van twee protoypes met de werknamen 40.1 en 40.2. Ontwikkelingstopman Dr. Peter Mertens wikkelde er in een kort interview bij de beide auto’s geen doekjes om dat met name de SUV-studie 40.1 in deze presentatie al aardig dicht bij de productieversie zit.

‘Minus een paar bijzondere designaccenten misschien, zoals de handgrepen en cameraatjes in plaats van spiegels. Of dit de auto wordt die volgend jaar in Gent als eerste van de nieuwe 40-serie in productie gaat? Ga daar maar vanuit.’

Volvo Car Corporation CEO Hakan Samuelsson: ´In de komende jaren wordt de Volvo-modellenlijn flink uitgebreid en dat gebeurt niet in de laatste plaats door een selectie van nieuwe compacte premium auto’s.’
Hoe groot is de rol van Geely in de hele ontwikkeling, die al startte met de XC90?

‘Dat maakt hèt verschil. Een compleet nieuwe serie modellen van groot tot compact en dan ook nog met nieuwe motoren en geavanceerde veiligheids- en infotainmenttechniek vergt enorme investeringen. Zonder hen waren we – vrees ik – niet verder gekomen dan een samenwerking met een ander merk en auto’s die daar dan sterk op lijken. Met Geely kunnen we ze ontwikkelen zoals we het in ons hoofd hebben en zoals het bij het merk past. Bovendien verbeteren de winstmarges flink door schaalvergroting. We verkopen zelf steeds meer Volvo’s, maar een aantal componenten – niet zichtbare techniek – zal ook in Geely merken worden toegepast.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Compacte Volvo luidt gong voor volgende ronde - Automobielmanagement.nl

Compacte Volvo luidt gong voor volgende ronde

Tijdens een persbijeenkomst in het designcentrum in Gothenburg onthulde Volvo de technische basis voor zijn toekomstige compacte ‘40’ modelgeneratie. Automobiel Management medewerker Rob van Ginneken was er bij.

Het zogenaamde CMA-platform komt onder alle wat kleinere Volvo’s, inclusief elektrische en plug-in versies. Die aandrijflijnen vormen op zich ook al ‘gezinsuitbreiding’. Dat het menens is tonen de Zweden duidelijk aan met ‘opengewerkte’ modellen van een T5 plug-in hybride (driecilinder plus elektromotor) en een volledig elektrische. Die laatste zou een range van 350 kilometer moeten krijgen.

Belangrijk is daarbij, zoals topman Samuelsson onderstreept: ‘Volvo zal voor het eerst in dit segment wereldwijd actief worden met deze modellen.’

Hoe de nieuwe modellen voor het C-segment er ongeveer uit komen te zien onthulde de designafdeling in de vorm van twee protoypes met de werknamen 40.1 en 40.2. Ontwikkelingstopman Dr. Peter Mertens wikkelde er in een kort interview bij de beide auto’s geen doekjes om dat met name de SUV-studie 40.1 in deze presentatie al aardig dicht bij de productieversie zit.

‘Minus een paar bijzondere designaccenten misschien, zoals de handgrepen en cameraatjes in plaats van spiegels. Of dit de auto wordt die volgend jaar in Gent als eerste van de nieuwe 40-serie in productie gaat? Ga daar maar vanuit.’

Volvo Car Corporation CEO Hakan Samuelsson: ´In de komende jaren wordt de Volvo-modellenlijn flink uitgebreid en dat gebeurt niet in de laatste plaats door een selectie van nieuwe compacte premium auto’s.’
Hoe groot is de rol van Geely in de hele ontwikkeling, die al startte met de XC90?

‘Dat maakt hèt verschil. Een compleet nieuwe serie modellen van groot tot compact en dan ook nog met nieuwe motoren en geavanceerde veiligheids- en infotainmenttechniek vergt enorme investeringen. Zonder hen waren we – vrees ik – niet verder gekomen dan een samenwerking met een ander merk en auto’s die daar dan sterk op lijken. Met Geely kunnen we ze ontwikkelen zoals we het in ons hoofd hebben en zoals het bij het merk past. Bovendien verbeteren de winstmarges flink door schaalvergroting. We verkopen zelf steeds meer Volvo’s, maar een aantal componenten – niet zichtbare techniek – zal ook in Geely merken worden toegepast.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding