‘Giorgio’ laatste kans Alfa Romeo

De introductie van de nieuwe Giulia betekent voor Alfa Romeo zo ongeveer de laatste kans om nog wat van het merk te maken. Automobiel Management medewerker Rob van Ginneken toog naar Italië om met de auto te rijden.

‘Giorgio’ laatste kans Alfa Romeo

Zelfs de CEO’s geven toe dat het buigen of barsten wordt. De productieaantallen zitten in een diep dal,

(vorig jaar bleef de teller steken bij 56.688 exemplaren) maar FCA-topman Sergio Marchionne voorspelt dat de weg omhoog wordt ingezet met de lancering van deze sportieve businessclass Italiaan.

Hij zal bovendien in rap tempo worden gevolgd door nog zeven andere modellen op dezelfde compleet nieuw ontwikkelde basis van project ‘Giorgio’. Zoals het in de wandelgangen werd genoemd. Samen moeten ze groei naar 400.000 auto’s bewerkstelligen.

Tijdens de perspresentatie in Balocco – de testbaan van het Fiat Chrysler concern – klinkt ook Alfa-topman Harald Wester (inmiddels vervangen door de Amerikaan Reid Bigland) zelfverzekerd. ‘De doelstelling van de Giulia is meer dan 100.000 verkopen per jaar. Deze zomer starten we in Europa, maar heel belangrijk is dat we hem vanaf het najaar ook in Amerika zullen gaan leveren. En daarna volgt de Aziatische markt.’

In de media was veel te doen over de ‘uitgestelde’ marktintroductie van de Giulia, die volgens hen te maken had met problemen bij de crashtest. Het ligt kennelijk gevoelig kennelijk, want tijdens de persconferentie van de autosalon van Genève – in maart – reageerde Marchionne als door een horzel gestoken op een vraag over die kwestie. Ook Wester wordt tamelijk humeurig wanneer we het in Balocco aansnijden. Op zich niet zo raar toch, want al bijna een jaar geleden werd de Giulia met veel feestgedruis onthuld.

‘De hele ontwikkelingstijd heeft drie jaar gevergd en dat is gewoon enorm snel voor een compleet nieuw vanaf een blanco stuk papier ontwikkelde auto mèt nieuwe motoren.’

Wester zei eerder dit jaar dat Alfa het op zal nemen tegen de Duitse premium merken en bijvoorbeeld ook Jaguar en Volvo. Na de eerste kennismaking op de testbaan en de openbare weg in de regio tussen Milaan en Turijn mag je in elk geval vaststellen dat het heel lang geleden is dat ze zulke sterke troefkaarten in handen hadden om hun geloofwaardigheid in de markt te herstellen.

De 510 pk sterke Giulia Quadrifoglio is een bommetje op wielen, maar vanzelfsprekend voornamelijk een visitekaartje dat BMW M5 & Co weerwoord kan geven. Even afgezien van wat storende kleinigheden die er zonder twijfel nog worden uitgefilterd is die missie geslaagd. Veel belangrijker is het feit dat de nieuwe dieselversie – er is zelfs een ecoversie – heel verdienstelijk mee kan doen. De ongeveer even dure 200 pk sterke 2.0 Turbo met zijn sublieme 8-versnellingsautomaat roept zelfs visioenen op uit vroeger jaren. Denk aan de 75 Twin Spark, maar dan veel verfijnder. Alle Giulia’s hebben achterwielaandrijving. De prijslijst start net onder 40 mille.

Wester Alfa 

 

 

‘Giorgio’ laatste kans Alfa Romeo - Automobielmanagement.nl

‘Giorgio’ laatste kans Alfa Romeo

De introductie van de nieuwe Giulia betekent voor Alfa Romeo zo ongeveer de laatste kans om nog wat van het merk te maken. Automobiel Management medewerker Rob van Ginneken toog naar Italië om met de auto te rijden.

‘Giorgio’ laatste kans Alfa Romeo

Zelfs de CEO’s geven toe dat het buigen of barsten wordt. De productieaantallen zitten in een diep dal,

(vorig jaar bleef de teller steken bij 56.688 exemplaren) maar FCA-topman Sergio Marchionne voorspelt dat de weg omhoog wordt ingezet met de lancering van deze sportieve businessclass Italiaan.

Hij zal bovendien in rap tempo worden gevolgd door nog zeven andere modellen op dezelfde compleet nieuw ontwikkelde basis van project ‘Giorgio’. Zoals het in de wandelgangen werd genoemd. Samen moeten ze groei naar 400.000 auto’s bewerkstelligen.

Tijdens de perspresentatie in Balocco – de testbaan van het Fiat Chrysler concern – klinkt ook Alfa-topman Harald Wester (inmiddels vervangen door de Amerikaan Reid Bigland) zelfverzekerd. ‘De doelstelling van de Giulia is meer dan 100.000 verkopen per jaar. Deze zomer starten we in Europa, maar heel belangrijk is dat we hem vanaf het najaar ook in Amerika zullen gaan leveren. En daarna volgt de Aziatische markt.’

In de media was veel te doen over de ‘uitgestelde’ marktintroductie van de Giulia, die volgens hen te maken had met problemen bij de crashtest. Het ligt kennelijk gevoelig kennelijk, want tijdens de persconferentie van de autosalon van Genève – in maart – reageerde Marchionne als door een horzel gestoken op een vraag over die kwestie. Ook Wester wordt tamelijk humeurig wanneer we het in Balocco aansnijden. Op zich niet zo raar toch, want al bijna een jaar geleden werd de Giulia met veel feestgedruis onthuld.

‘De hele ontwikkelingstijd heeft drie jaar gevergd en dat is gewoon enorm snel voor een compleet nieuw vanaf een blanco stuk papier ontwikkelde auto mèt nieuwe motoren.’

Wester zei eerder dit jaar dat Alfa het op zal nemen tegen de Duitse premium merken en bijvoorbeeld ook Jaguar en Volvo. Na de eerste kennismaking op de testbaan en de openbare weg in de regio tussen Milaan en Turijn mag je in elk geval vaststellen dat het heel lang geleden is dat ze zulke sterke troefkaarten in handen hadden om hun geloofwaardigheid in de markt te herstellen.

De 510 pk sterke Giulia Quadrifoglio is een bommetje op wielen, maar vanzelfsprekend voornamelijk een visitekaartje dat BMW M5 & Co weerwoord kan geven. Even afgezien van wat storende kleinigheden die er zonder twijfel nog worden uitgefilterd is die missie geslaagd. Veel belangrijker is het feit dat de nieuwe dieselversie – er is zelfs een ecoversie – heel verdienstelijk mee kan doen. De ongeveer even dure 200 pk sterke 2.0 Turbo met zijn sublieme 8-versnellingsautomaat roept zelfs visioenen op uit vroeger jaren. Denk aan de 75 Twin Spark, maar dan veel verfijnder. Alle Giulia’s hebben achterwielaandrijving. De prijslijst start net onder 40 mille.

Wester Alfa