Lynk geeft de band aan tussen de oosterse en westerse wereld, terwijl in het dagelijks leven het &-teken zal worden uitgesproken als het meer hedendaagse ‘n. De afkorting Co geeft connectiviteit aan.

"Volvo staat voor veiligheid en Lynk & Co richt zich op connectivity", zegt Senior Vice President Alain Visser. "Connectiviteit is een belangrijke factor. Maar autodelen zal ook belangrijk zijn. Er komt een standaard share-knop in elke auto."

Tijdens een gesprek kort voor de officiële lancering in Götenborg met Visser zei hij dat het afgelopen jaar het opwindendste was van zijn carrière: "Ik begon een jaar geleden, vanaf nul. Toen kreeg ik tien mensen, twintig, en nu vijftig. Dat is nu ook genoeg."

Het team van Visser kwam met een uitzonderlijke marketingplan. "De Chinezen zeiden, "oei, dat is radicaal", maar ze ging erin mee". Morgen, in Berlijn zal dit marketingplan worden onthuld.

Net als Volvo, dat werd overgenomen in 2009, is Link & Co een merk dat volledig eigendom is van Geely, maar dat volledig ontwikkeld is in Europa. Het eerste model, genaamd Lynk & Co 01, zal worden gebouwd op de CMA, Compact modulaire architectuur. Het platform is ontwikkeld onder CEVT, China Euro Vehicle Technology, het onderzoeks- en innovatiecentrum gedeeld door Geely en Volvo wat gevestigd is in Göteborg. Het is modulair en flexibel en ontwikkeld voor het C- en D-segment. Het wordt ook gebruikt voor de Volvo XC40.

Het project voor het nieuwe merk begon ongeveer 4 jaar geleden. Volgens Peter Horbury, Executive Vice President of Design voor Geely Auto Group: "De studieopdracht voor een nieuw merk was simpel: de auto’s moeten opvallen en een wereldwijd publiek aanspreken." Visser: Het project is echt de baby van Geely’s CEO An Chonghui. Hij wil degene zijn die van Geely een wereldwijd opererend bedrijf maakt, het eerste wereldwijde Chinese merk. Vanaf de eerste dag zei hij: "we bouwen dingen anders, laten we bewijzen dat we het kunnen dat we het anders kunnen doen".

De Lynk & Co 01 zal in het vierde kwartaal van 2017 worden geïntroduceerd. Op onze vraag of de Volvo XC40 zijn marktintroductie op hetzelfde moment zal beleven, zei Alain Visser dat het ‘er om zal spannen’.

Lynk & CO is van plan de Europese invoering ervan in 2018 plaats te laten vinden en later in Noord-Amerika.

Binnen 5 jaar moeten er jaarlijks zo’n 200.000 Lynk & Co exemplaren van de band rollen. Vooralsnog uit de fabriek in China, mogelijk later ook uit een Europese en zelfs Amerikaanse productiefaciliteit.

Morgen zal het journaille worden geïnformeerd over de unieke marketingstrategie tijdens een speciaal evenement in Berlijn.

Tijdens de introductie ging het vooral over het merk, het eerste model, de 01, die zelfs nog gezelschap kreeg van een concept voor een sportwagen. Voor de laatste zijn er echter geen productieplannen, wel voor een sedan en een hatchback. (HHemmes)