Met zijn gedurfde design (zie fotogalerij rechts van dit artikel) doet Toyota een gooi naar de gunst van kopers die het merk tot nu toe wellicht niet eens op hun boodschappenlijst hadden staan. Naast zijn looks valt overigens ook op dat de Japanners weloverwogen geen diesel zullen brengen.

Projectleider Hiroyuki Koba: "In grotere modellen zal je ze nog wel zien, maar in dit segment en zeker ook de compactere zijn de kosten van een diesel met het oog op de milieueisen te hoog geworden." Hij vervolgt: "De C-HR wordt een belangrijk nieuw model voor ons. Een echte toevoeging aan de modellenlijn en wat mij veel plezier doet is dat zijn design echt heel dicht bij de eerste ontwerptekeningen en de showmodellen op autoshows is gebleven."

Met zijn afmetingen en onderscheidende uiterlijk lijkt de C-HR ergens tussen succesnummers als pakweg de Nissan Juke en Qashqai in te worden geplaatst. "Akio Toyoda streeft naar meer sprankeling in onze modellen. Deze is in elk geval als cross-over ontwikkeld met de focus op de Europese consument, al zal de C-HR ook elders wel worden geleverd. Noem hem een coupé SUV. We hebben er technisch heel veel aan gedaan om de wat hoger zit die klanten met name in Europa graag willen tóch te combineren met dynamische rijeigenschappen. Onder ander door de C-HR een zo laag mogelijk zwaartepunt mee te geven en een wat kortere maar bredere bouw te kiezen."

Toyota biedt een keuze uit twee motoren: een aangepaste versie van de hybride zoals die in de Prius wordt toegepast, maar belangwekkend genoeg ook een heel aardig presterende en relatief zuinige 1.2 Turbo die in basisversie met een geavanceerde handgeschakelde versnellingsbak zal worden geleverd.

In ons land – mag je aannemen – met stip genoteerd. Startprijs 24.485 euro (fiscaal), met een opmerkelijk complete veiligheidsuitrusting.

Woordvoerder Guido Roozekrans: ‘We rekenen op een brede belangstelling met zo’n 55 procent zakelijk kopers bij een operationeel leasetarief van 379 euro, maar ook private lease voor 399 euro. Belangrijk is overigens ook dat de turboversie ook een heel behoorlijke aanhanger kan trekken.’ (Rob van Ginneken)