Opel gaat voor de genoemde 40.995 euro de Ampera-e leveren als Innovation. Voor deze uitvoering zijn de orderboeken inmiddels geopend, maar de importeur meldt dat de levering naar verwachting pas begin 2018 op gang komt. Volgens Opel zit de Innovation uitvoering van de Ampera-e "vol met talloze infotainment features en rij hulpsystemen".

Groene dan wel belastingontwijkende autoconsumenten die haast hebben, kunnen de Ampera-e als Launch Executive bestellen. Dat is een zogeheten ‘full option’ uitvoering, waarvan de eerste exemplaren dit najaar geleverd zullen worden. De Launch Executive is tijdelijk verkrijgbaar en onderscheidt zich van de Innovation versie met 17-inch lichtmetalen velgen, metallic lak, Opel Eye, Traffic Sign Assistant, een achteruitrijdcamera, Lane Departure Warning en Park Assist. Leren bekleding, een verwarmbaar stuur én verwarmbare voor & achterzetels horen daar ook bij, net zoals een geluidsinstallatie van Bose.

Met de actieradius van 520 kilometer komt de Ampera-e volgens Opel op z’n minst 30 procent verder op een volle acculading dan zijn grootste concurrenten in het segment. Daarmee rekent het model af met de voornaamste drempel om elektrisch te gaan rijden: de angst om te stranden met een lege batterij. In de praktijk zal de genoemde 520 kilometer weliswaar zelden gehaald kunnen worden, maar Opel maakt zich wel hard voor een actieradius van 380 kilometer. Dat is gemeten tijdens de zogeheten WLTP cyclus (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure).

De Ampera-e biedt niet alleen een grote actieradius, maar ook sportieve prestaties dankzij een elektromotor met een maximumkoppel van 360 Nm en een vermogen van 204 pk. De volledig elektrische Opel sprint in 3,2 seconden naar 50 km/u, wat betekent dat je vrijwel ieder stoplichtsprintje kan winnen. De topsnelheid is ten faveure van de totale actieradius begrensd op een milieuverantwoorde 150 km/u.

Het batterijpakket is onder de vloer gemonteerd en maakt deel uit van de bodemplaat van de auto, zodat het interieur ruim plaats biedt aan 5 personen. De bagageruimte is 381 liter groot, of 1.274 liter wanneer de achterbank is neergeklapt. Dat is aanzienlijk meer dan bijvoorbeeld de BMW i3 biedt: Daar moet de kofferklep na 260 respectievelijk 1.100 liter dicht. Keerzijde van de medaille is wel dat die BMW een premium interieurafwerking heeft.

De Ampera-e is nu al een ongekend groot succes in Noorwegen, de meest volwassen markt voor elektrische auto’s van dit moment. De Opel wordt daar sinds december verkocht. Tot nu toe hebben al meer dan 4.000 Noren hun handtekening gezet voor een exemplaar. Om te kunnen voldoen aan de grote vraag in het Scandinavische land en tegelijk rekening te kunnen houden met de beperkte beschikbaarheid van de Ampera-e, heeft Opel zijn lanceringstrategie voor andere landen in Europa aangepast: het merk focust zich dit jaar op 4 landen: naast Noorwegen zijn dat Nederland, Zwitserland en Duitsland. Wij zitten dus ook bij de voorkeurslanden vanwege de zeer fiscaalvriendelijke behandeling van volledig elektrische auto’s. In andere Europese landen komt de Ampera-E later dan gepland op de markt. De naar verwachting grote vraag in Nederland kan betekenen dat levertijden relatief snel kunnen oplopen.

De verkoop van de Ampera-e vindt plaats bij vooraf geselecteerde Opel dealers, de zogeheten ‘e-agents’. In Nederland gaat het om 28 distributiepunten. Deze gespecialiseerde dealers hebben de knowhow die noodzakelijk is om de Ampera-e te verkopen en te onderhouden. Dit zijn voornamelijk dealers in (groot)stedelijke gebieden, waar meer vraag bestaat naar elektrische auto’s dan in het buitengebied. De eerste exemplaren van de Opel zullen vanaf begin juli bij deze ‘e-agent’ dealers beschikbaar zijn voor proefritten. De Ampera-e rolt, net als de Chevrolet Bolt, in de Orion fabriek van General Motors in Michigan van de band. (bron: Autointernationaal)