Het aardige is dat hij bijna even groot is – de Golf 1 was maar 370 centimeter lang – maar zijn klassieke voorganger met boter en suiker lust als het om de prestaties gaat. Met een prijskaartje vanaf 19.840 euro kon de compacte sportieveling wel eens verrassend gaan scoren.

Aardige bijkomstigheid – als meer serieuze noot – is dat de Up GTI als een van de eerste met de nieuwste milieutechnologie wordt geleverd (twee katalysatoren en partikelfilter) en ook volgens de nieuwe WLTP meetmethode is ingeschaald qua verbruik. Misschien aardig om te weten: WLTP 5,7 liter op 100 kilometer en volgens de oude norm 4,7. Waarmee bewezen wordt dat de verandering inderdaad meer realistische waarden oplevert.

Bij een eerste kennismaking rondom Monaco ontpopte de Up GTI zich als een aardig rap autootje. Hij is vanzelfsprekend iets verlaagd en staat op grotere wielen. De getunede 115 pk en 200 Nm sterke 1-liter TSI zorgt voor een acceleratie naar 100 in 8,8 tellen en een top van 196 kilometer per uur. In de auto klinkt de driecilinder zo nu en dan alsof er een dikke sportuitlaat onder hangt. Buiten hoor je niets bijzonders. Daarvoor heeft Volkswagen een nieuw systeem ontwikkeld dat de voorruit gebruikt als groot klankbord. Met zo’n 970 kg blijft de auto net onder de ton qua gewicht.

De Up GTI ontpopt zich als een sportief stadskarretje en zal op een slingerende dijkweg niet makkelijk te kloppen zijn. Volkswagen heeft duidelijk weer wat meer kleur op de wangen gekregen. (Rob van Ginneken)

VW Up