Nieuwe Ford Focus: eerste van nieuwe generatie smart cars

In het Londense innovatiecentrum ‘Here East’ presenteerde Ford op 10 april zijn compleet nieuwe Focus. Steven Armstrong, president van onze regio, omschreef het model als ‘brug naar de toekomst van intelligente auto’s in een intelligente en connected wereld’.

De nieuwe Ford middenklasser is in meerdere opzichten belangrijk. Niet alleen zal hij met zijn nieuwe design een veel bredere doelgroep aanspreken, hij staat bovendien op het eerste van vijf nieuwe modulaire platforms – in dit geval C2 genaamd – en zal mondiaal worden uitgebracht.

In Europa brengt Ford vier verschillende versies, die lopen van een gangbare sportieve vijfdeurs via een opvallend grote wagon en de luxe Vignale tot een wat meer lifestyle getinte Active. Daarmee lijkt Ford een soort alternatief voor de alomtegenwoordige SUV’s te willen bieden. Productontwikkeling topman Joe Bakaj: "Ons marktonderzoek laat zien dat een op de vijf kopers een dergelijke versie zou kunnen kiezen."

Zoals de locatie van de onthulling al aangeeft krijgt de Focus veel hightech elektronica – ook rijhulpsystemen en een geregeld veersysteem – en het is de eerste Ford met een ingebouwde communicatiechip. De auto is dus letterlijk connected. Een andere opvallende innovatie die we in ander Fords gaan terugzien is de primeur van een 1,5 liter driecilinder met cilinderuitschakeling. Tien procent zuiniger dan en vergelijkbare gangbare krachtbron. Wat daarbij ook helpt is dat de Focus 50 kilogram lichter is geworden en een extreem lage luchtweerstand heeft. Steven Armstrong: "We introduceren meerdere sleuteltechnieken die onze visie voor de mobiliteit van de toekomst mogelijk maken. Voor het eerst samengebracht in een auto."

Over elektrificatie wil men nog niet veel kwijt, behalve dat er een ‘micro hybride beschikbaar zal komen’. Op langere termijn – 2022 – zal Ford volgens concerntopman Jim Farley 40 geëlektrificeerde versies ontwikkelen waaronder zestien EV’s. "We investeren daar elf miljard dollar in."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Nieuwe Ford Focus: eerste van nieuwe generatie smart cars - Automobielmanagement.nl

Nieuwe Ford Focus: eerste van nieuwe generatie smart cars

In het Londense innovatiecentrum ‘Here East’ presenteerde Ford op 10 april zijn compleet nieuwe Focus. Steven Armstrong, president van onze regio, omschreef het model als ‘brug naar de toekomst van intelligente auto’s in een intelligente en connected wereld’.

De nieuwe Ford middenklasser is in meerdere opzichten belangrijk. Niet alleen zal hij met zijn nieuwe design een veel bredere doelgroep aanspreken, hij staat bovendien op het eerste van vijf nieuwe modulaire platforms – in dit geval C2 genaamd – en zal mondiaal worden uitgebracht.

In Europa brengt Ford vier verschillende versies, die lopen van een gangbare sportieve vijfdeurs via een opvallend grote wagon en de luxe Vignale tot een wat meer lifestyle getinte Active. Daarmee lijkt Ford een soort alternatief voor de alomtegenwoordige SUV’s te willen bieden. Productontwikkeling topman Joe Bakaj: "Ons marktonderzoek laat zien dat een op de vijf kopers een dergelijke versie zou kunnen kiezen."

Zoals de locatie van de onthulling al aangeeft krijgt de Focus veel hightech elektronica – ook rijhulpsystemen en een geregeld veersysteem – en het is de eerste Ford met een ingebouwde communicatiechip. De auto is dus letterlijk connected. Een andere opvallende innovatie die we in ander Fords gaan terugzien is de primeur van een 1,5 liter driecilinder met cilinderuitschakeling. Tien procent zuiniger dan en vergelijkbare gangbare krachtbron. Wat daarbij ook helpt is dat de Focus 50 kilogram lichter is geworden en een extreem lage luchtweerstand heeft. Steven Armstrong: "We introduceren meerdere sleuteltechnieken die onze visie voor de mobiliteit van de toekomst mogelijk maken. Voor het eerst samengebracht in een auto."

Over elektrificatie wil men nog niet veel kwijt, behalve dat er een ‘micro hybride beschikbaar zal komen’. Op langere termijn – 2022 – zal Ford volgens concerntopman Jim Farley 40 geëlektrificeerde versies ontwikkelen waaronder zestien EV’s. "We investeren daar elf miljard dollar in."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding