Kleine auto raakt overal uit de gratie

Fiat Chrysler Automobiles wil stoppen met het bouwen van de kleinere Fiat Panda en Alfa Romeo MiTo in Italië. De aloude fabriek in Turijn wordt dan omgebouwd voor nieuwe SUV’s van Jeep maar ook van Maserati. De Panda-productie verhuist dan naar een fabriek in Polen.

Die plannen zullen op 1 juni door CEO Sergio Marchionne worden onthuld, melden internationale media. FCA zou daarmee het voorbeeld volgen van Ford dat in de VS gaat stoppen met de Fiesta en de Fusion. Tegelijk werkt ook DS uit de PSA-stal aan plannen om een aantal slecht lopende modellen uit de productie te halen.

De autofabrikanten spelen daarmee in op de grote vraag naar SUV’s en andere grote auto’s ten koste van kleinere modellen. Voor Fiat zouden de plannen in thuisland Italië min of meer een aardverschuiving betekenen. Het puur Italiaanse merk is groot geworden met kleine auto’s zoals de Fiat 500 en de Panda. Nu wil Marchionne in het jaar voor zijn aftreden liever switchen naar grotere modellen die per auto meer winst in het laatje brengen. Hij zou ook weinig toekomst zien in het bouwen van kleine, relatief dure auto’s in hoge lonen landen in Europa.

DS, dat toch al in een overlevingsslag verwikkeld lijkt, is deze maand al gestopt met de DS4 en DS5, zo wordt in Frankrijk gemeld. De kleinste telg binnen PSA gaat dan nog meer inzetten op de nu al redelijk succesvolle DS7 Crossback. Van die auto staat voor eind dit jaar ook een nieuwe versie op het programma. Dankzij die DS7 SUV kon het merk de afgelopen maand in Europa ook opeens ruim 40 procent meer auto’s verkopen. Wat er met de kleinste en wel succesvolle DS3 gebeurt, is nog niet besloten. Voorlopig komt daarvan nog wel een ‘limited edition’ onder de naam Café Racer uit maar daarvan worden er maar 1.200 gemaakt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Kleine auto raakt overal uit de gratie - Automobielmanagement.nl

Kleine auto raakt overal uit de gratie

Fiat Chrysler Automobiles wil stoppen met het bouwen van de kleinere Fiat Panda en Alfa Romeo MiTo in Italië. De aloude fabriek in Turijn wordt dan omgebouwd voor nieuwe SUV’s van Jeep maar ook van Maserati. De Panda-productie verhuist dan naar een fabriek in Polen.

Die plannen zullen op 1 juni door CEO Sergio Marchionne worden onthuld, melden internationale media. FCA zou daarmee het voorbeeld volgen van Ford dat in de VS gaat stoppen met de Fiesta en de Fusion. Tegelijk werkt ook DS uit de PSA-stal aan plannen om een aantal slecht lopende modellen uit de productie te halen.

De autofabrikanten spelen daarmee in op de grote vraag naar SUV’s en andere grote auto’s ten koste van kleinere modellen. Voor Fiat zouden de plannen in thuisland Italië min of meer een aardverschuiving betekenen. Het puur Italiaanse merk is groot geworden met kleine auto’s zoals de Fiat 500 en de Panda. Nu wil Marchionne in het jaar voor zijn aftreden liever switchen naar grotere modellen die per auto meer winst in het laatje brengen. Hij zou ook weinig toekomst zien in het bouwen van kleine, relatief dure auto’s in hoge lonen landen in Europa.

DS, dat toch al in een overlevingsslag verwikkeld lijkt, is deze maand al gestopt met de DS4 en DS5, zo wordt in Frankrijk gemeld. De kleinste telg binnen PSA gaat dan nog meer inzetten op de nu al redelijk succesvolle DS7 Crossback. Van die auto staat voor eind dit jaar ook een nieuwe versie op het programma. Dankzij die DS7 SUV kon het merk de afgelopen maand in Europa ook opeens ruim 40 procent meer auto’s verkopen. Wat er met de kleinste en wel succesvolle DS3 gebeurt, is nog niet besloten. Voorlopig komt daarvan nog wel een ‘limited edition’ onder de naam Café Racer uit maar daarvan worden er maar 1.200 gemaakt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding