Bij de Driving Business Awards-uitreiking ging de onderscheiding van het meest veelbelovende nieuwe model – de Beste Nieuwkomer – naar de Tesla Model 3.

De wereld van het zakelijke rijden verandert gestaag, met name onder invloed van maatschappelijk verantwoord ondernemen en de sturende werking van fiscale maatregelen. De zakenautorijder kiest in plaats van de traditionele businessclass steeds vaker voor elektrische- en meer compacte modellen. 

De Zakenauto van het Jaar 2020 valt in de laatste categorie. Toch mag je volgens de vakjury rustig stellen dat de zeer volwassen Volkswagen Polo de rol van zijn grote broeder Volkswagen Golf overneemt. Vorig jaar was de Polo al runner-up in de verkiezing, maar dit jaar laat hij alle andere achter zich. Niet de minste auto’s, want je hebt het in de top-5 respectievelijk over Jaguar I-Pace, Kia Niro, Volkswagen Golf en Volvo V60.

De juryleden uit de wereld van lease, fleet en journalistiek noemen de Polo een vaste waarde in het segment van de compacte zakenauto’s: In de autobranche wordt niet voor niets vaak van de ‘Polo-klasse’ gesproken.

Juryvoorzitter Peter Brouwer, hoofdredacteur van het vakblad Automobiel Management: Naast zijn succes bij de gangbare zakelijke doelgroepen speelt de Volkswagen Polo ook een nieuwe en belangrijke rol als zakelijk gereden auto via zogenoemde Private Lease-constructies. In steeds meer bedrijven kiest men in plaats van de traditionele leaseauto voor een mobiliteitsbudget voor werknemers. Een op de vijf verkochte Polo’s wordt nu al via zo’n lease oplossing gereden.

Naast de kwaliteiten van de auto zelf schaalt de jury ook het marktaandeel, de organisatie en de kilometer-kostprijs hoog in. Die laatste hangt met name samen met de hoge restwaarde. Elk voordeel heeft een nadeel: er is zoveel vraag naar de Polo dat er levertijden zijn.

Tesla Model 3: Beste Nieuwkomer

Naast de Zakenauto van het Jaar is er traditioneel ook een speciale onderscheiding voor het aanstormend talent in de zakenautowereld. De daarvoor genomineerde zakenauto’s zijn veelbelovende nieuwe modellen die nog te kort in ons land zijn om zich op de vereiste langere termijn in de praktijk te bewijzen.

De winnaar van de belofteprijs ‘Beste Nieuwkomer 2020’ is de elektrische Tesla Model 3. De langverwachte ‘betaalbare’ Tesla is dit jaar al een verkoopsucces. Op basis van ervaring in de werelden van leasing, fleet-management en autojournalistiek voorspellen de vakjuryleden dat de Model 3 het in de toekomstige Zakenauto van het Jaar-verkiezingen ver kan schoppen. 

Juryvoorzitter Peter Brouwer: In het komende jaar verdubbelt de overheid de bijtelling naar acht procent. De fiscale voordelen voor elektrische auto’s boven 50 duizend euro zijn eerder al beperkt. De Tesla Model 3 kan van die ontwikkelingen profiteren, zeker in de aanloop naar 2020. Hij is namelijk wel beschikbaar, nu de bijtelling nog laag is. Belangrijke concurrenten kunnen hun elektrische auto pas volgend jaar leveren.

De vakjury is goed te spreken over de zeer geavanceerde connected technologie, de bovengemiddeld grote actieradius, de rijdynamiek en het Tesla SuperCharger-laadnetwerk. De jury tekent wel aan dat Tesla-organisatie klantvriendelijker moet worden om de concurrentie met nieuwe grote spelers ook in de komende jaren aan te kunnen.

Zakenauto van het Jaar is praktijkprijs

De Zakenauto van het Jaar is geen beauty contest, maar een praktijkprijs. De auto’s moeten zich op alle ter zake doende gebieden in het dagelijks gebruik op de weg hebben bewezen, met name ook op het gebied van de kilometerkosten. De vakjury bestaat uit directieleden van grote leasemaatschappijen in Nederland (LeasePlan Nederland, Athlon Car Lease, Alphabet, ALD Automotive en Arval), vertegenwoordigers van grote fleetowners als CapGemini, onafhankelijke lease-experts en ervaren vakjournalisten.

De jury wordt voorgezeten door de hoofdredacteur van het vakblad Automobiel Management (AM), de initiator van deze belangrijke prijs in de zakenautowereld. De allereerste Zakenauto van het Jaar-verkiezing werd al in 1987 gekozen: dat was de Mercedes-Benz 190.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding