Het scheelt een uur of drie laden aan een wallbox (vijf in plaats van acht uur). De vragen liggen voor de hand. Verklaart die ‘filosofie’ meteen waarom Peugeot – zoals we inmiddels weten – prijstechnisch hoger inzet dan Opel, met een technisch toch vrijwel identieke e-Corsa? Misschien speelt ook mee dat het aardig storm loopt met de voorbestellingen?

“Het is een bewuste keuze. Onze e-208 mikt op de te verwachten vooral zakelijke doelgroep en dat is veelal de user-chooser. Daarbij gaat het met name over de bijtelling en speelt minder of de aanschaf- of leasekosten iets hoger zijn.”

De e-208 en logischerwijze ook de Corsa-broer (leren we tijdens de perspresentatie in Portugal) komt er af-fabriek in een viertal uitvoeringsniveaus. “We hebben gekozen voor de hoogste twee en zoals gezegd: dan alleen in de uitvoering met snellere ingebouwde lader.”

Levering gebeurt daarom pas later volgend jaar. In Frankrijk is hij er vanaf begin volgend jaar. Om de bedragen even in perspectief te zetten: de ‘normale’ Peugeot 208 is er vanaf 17.580 euro, de e-208 vanaf ruim 36 mille. De auto is al enige tijd te bestellen en volgens de importeur gaat de belangstelling eerder uit naar versie die tegen de 40 mille gaan kosten. Noem het downsizing in de EV-segmenten. Compact en luxe.

Dat prijskaartje speelt bij de fabriek kennelijk ook wel een beetje ‘tussen de oren’. Het was tijdens de dynamische launch in Zuid-Portugal opvallend hoeveel werk Peugeot van de rekensommen maakte. ‘Onder de streep,’ zo noteren we uit de mond van de perschef ‘zijn de totale kosten van het bezit en gebruik van de e-208 vergelijkbaar met die van een benzineversie.’ Voor het gemak rekent Peugeot de vergelijking door met de niet per se betaalbare 130 pk-versie met automaat en kiest de Franse autofabrikant vrij lage energiekosten. Hoe belangwekkend dat voor ons land zal zijn staat te bezien, want het zijn eerder argumenten richting particuliere rijders, terwijl dat vooralsnog weinig speelt.

Ook na de eerste testritten blijft overigens vrij schimmig hoe ver je met een volledig geladen 50 kWh-accupakket kunt rijden. De gereden voorserie auto’s moesten softwarematig duidelijk nog worden bijgepunt. De doorgaans realistische waarde van de WLTP-test geeft 340 kilometer aan, maar zelf zagen we de meter veel sneller zakken. Om vervolgens opeens stabiel op 170 voorspelde actieradius te blijven staan. Toegegeven, we waren er al voor gewaarschuwd. Werk in uitvoering.

Zeker is wel dat Peugeot misschien wel het meest plezierig rijdt van de diverse aandrijfvarianten. De Fransen zijn er uitstekend in is geslaagd de accutechniek slim te verstoppen. Qua ruimte doet de elektrische variant niet onder voor de gangbare met brandstofmotor.

Peugeot-importeur stelt levering elektrische 208 uit