De ‘nieuwe’ Fiat 500 is inmiddels twaalf jaar oud terwijl de vernieuwde Panda ook al weer zeven jaar op de teller heeft staan, tegenwoordig een lange levensduur voor een automodel. In de eerste helft van dit jaar werden er in Europa nog ruim 100.000 Fiat 500’s en 105.000 Panda’s verkocht. In ons land gingen er over de eerste negen maanden van dit jaar gezien ook nog 2.544 nieuwe Fiat 500’s uit de showroom. Daarnaast werden er 61 exemplaren van de grotere 500L en 368 500X’en verkocht. De afzet van de Panda bleef beperkt tot 346 stuks waarbij er in de maand augustus maar één werd verkocht. FCA leed al met al in het derde kwartaal een verlies van 55 miljoen euro op haar Europese activiteiten.
Overstap naar B-segment
CEO Mike Manley wil uit het ‘minicar’ segment stappen en dan meer nadruk gaan leggen op ‘subcompact’ auto’s, ofwel het B-segment. Dat heeft hij bij een toelichting op de kwartaalcijfers meegedeeld. “In de erg nabije toekomst zal je zien dat we onze blik verschuiven naar dit hogere-volume segment dat ook hogere marges oplevert. Dat leidt ertoe dat we weggaan uit het minicar-segment.” Manley heeft het daarbij ook over klanten ‘die nu nog in een Punto rijden’. Of de 500L en 500X en Lancia Ypsilon wel blijven bestaan, is voorlopig nog niet duidelijk.
Lees ook: Lancia vijftig jaar onderdeel van Fiat
Lees ook: Fusie PSA en FCA rond