Britse miljardair mag Defender ‘namaken’

De Britse miljardair Jim Ratcliffe mag een nieuwe 4×4 zo veel mogelijk laten lijken op de oude Defender van Land Rover. JLR wilde dat voorkomen door de rechten op het ontwerp van zes achtereenvolgende Defenders uit de jaren 1948 tot en met 2016 te claimen maar het Britse octrooibureau gaat daar niet in mee.

“De Defender is niet verschillend genoeg van andere 4×4’s om de ontwerprechten te beschermen,” aldus de Intellectual Property Office. Ratcliffe, schatrijk geworden met het chemische bedrijf Ineos, speelt al lange tijd met het idee om zelf een nieuwe versie te maken van de Defender sinds JLR zelf in 2016 is gestopt met de legendarische auto. Ratcliffe’s auto zou dan onder het merk Grenadier op de markt komen. De Defender-fanaat droomt daarbij van een auto die er vrijwel hetzelfde uitziet als de JLR-versie maar dan uitgerust met moderne rijtechnologie.

De Grenadier moet gebouwd worden in Bridgent in Zuid-Wales waar Ford volgend jaar haar Britse autofabriek gaat sluiten. Ratcliffe wilde daarvoor tweedehands machines en apparatuur overnemen van JLR maar dat heeft dat bedrijf geweigerd. JLR komt overigens binnenkort zelf met een nieuwe Defender die zal worden gebouwd in haar nieuwe fabriek in Slowakije.

Britse miljardair mag Defender ‘namaken’ - Automobielmanagement.nl

Britse miljardair mag Defender ‘namaken’

De Britse miljardair Jim Ratcliffe mag een nieuwe 4×4 zo veel mogelijk laten lijken op de oude Defender van Land Rover. JLR wilde dat voorkomen door de rechten op het ontwerp van zes achtereenvolgende Defenders uit de jaren 1948 tot en met 2016 te claimen maar het Britse octrooibureau gaat daar niet in mee.

“De Defender is niet verschillend genoeg van andere 4×4’s om de ontwerprechten te beschermen,” aldus de Intellectual Property Office. Ratcliffe, schatrijk geworden met het chemische bedrijf Ineos, speelt al lange tijd met het idee om zelf een nieuwe versie te maken van de Defender sinds JLR zelf in 2016 is gestopt met de legendarische auto. Ratcliffe’s auto zou dan onder het merk Grenadier op de markt komen. De Defender-fanaat droomt daarbij van een auto die er vrijwel hetzelfde uitziet als de JLR-versie maar dan uitgerust met moderne rijtechnologie.

De Grenadier moet gebouwd worden in Bridgent in Zuid-Wales waar Ford volgend jaar haar Britse autofabriek gaat sluiten. Ratcliffe wilde daarvoor tweedehands machines en apparatuur overnemen van JLR maar dat heeft dat bedrijf geweigerd. JLR komt overigens binnenkort zelf met een nieuwe Defender die zal worden gebouwd in haar nieuwe fabriek in Slowakije.