Elon Musk gooit zijn eigen ruiten in

Elon Musk heeft letterlijk zijn eigen ruiten ingegooid. Bij de als altijd met veel bombarie gepaard gaande presentatie van de nieuwe Tesla Cybertruck wilde hij laten zien dat de ruiten van ‘gewapend glas’ zijn gemaakt. Toen ontwerpchef Franz von Holzhauzen er echter een stalen bal tegenaan gooide (zie onderstaande video), braken beide zijruiten in gruzelementen. 

Elon Musk gooit zijn eigen glazen in

Dat, en het hoogst ongebruikelijke ontwerp van het voertuig, joeg de schrik er flink in op Wall Street waardoor de koers van Tesla zo scherp daalde dat het vermogen van Musk zelf in één klap met 768 miljoen dollar duikelde.

Musk zelf omschrijft zijn nieuwste model als ‘a really futuristic-like cyberpunk, Blade Runner pickup’. Hij legde ook uit dat ‘Franz’ net voor de lancering wel met succes stalen ballen op de ruiten had geworpen. “Franz throws steel ball at cybertruck window right before launch,” “Oh my fucking God,” riep Musk daarop uit: “Maybe that was a little hard.” Tesla wil de truck, die met meerdere elektromotoren geleverd kan worden, vanaf eind 2021 van de band laten rollen. Het prijskaartje staat voorlopig op nog geen 40.000 dollar maar dat kan in ware Tesla- en Musk stijl makkelijk meer worden. De kopers laten zich door de nogal slecht verlopen lancering ook niet afschrikken want een dag later meldde Musk dat er al bijna 150.000 bestellingen binnen waren gekomen.

Emmen mist Europese Gigafactory

Ondertussen meldt het Financieel Dagblad dat Emmen bijna de Europese Gigafactory van Tesla had binnengehaald. In oktober nog kwamen enkele bestuurders van Tesla over om per helikopter een terrein van 180 hectare in ogenschouw te nemen. “Via een ruim zeven minuten durende virtual reality-video konden ze de omgeving verder verkennen, tot aan de verbindingen naar Scandinavië, voor Tesla een belangrijk verkoopgebied,” aldus het FD. De rijksoverheid, de provincie Drenthe en de gemeente Emmen waren bereid ver te gaan. Zo is gedacht aan verbreding van de toegangswegen tot het terrein. Ook is een extra spoorverbinding aan de orde gekomen, naar bijvoorbeeld Nieuw-Amsterdam of het Emmtec-terrein, zodat Tesla gemakkelijk zijn elektrische voertuigen kon transporteren.

Maar op 12 november meldde Musk plotseling zelf dat Tesla in de buurt van de Duitse hoofdstad haar eerste Europese megafabriek gaat vestigen. “Ik heb daarna een aantal vervelende dagen gehad, dat mag je gerust weten”, zegt de Drentse gedeputeerde Henk Brink in het FD. “Ik zei de volgende dag: hier staat een boer met kiespijn. Maar we moeten trots zijn. We hebben uit Den Haag gehoord: jullie hebben het goed gedaan. We hebben laten zien wat we in Noord-Nederland kunnen.”

Reacties

Zowel het FD en de Provincie Drente bewijzen wederom dat ze niet weten hoe beslissingen in de autoindustrie tot stand komen. Zowel Drente, Groningen, alsook NedCar hebben nooit enige kans gehad.
Slechts een voorbeeld; Niemand heeft een terrein van 180 hectare (2x heel NedCar) met een passend bestemmingsplan klaar liggen! En Tesla gaat niet wachten op goedkeur en bezwaar procedures. Men wilde vanaf dag een naar Duitsland om redenen genoemd door Musk, en hij heeft de anderen gebruikt!

Geplaatst door: Huub Bloem op

[…] Lees ook: Elon Musk gooit zijn eigen ruiten in […]

Geplaatst door: Automobielmanagement.nl > Tesla maakt draai met update over verkoopcijfers Cybertruck op
Elon Musk gooit zijn eigen ruiten in - Automobielmanagement.nl

Elon Musk gooit zijn eigen ruiten in

Elon Musk heeft letterlijk zijn eigen ruiten ingegooid. Bij de als altijd met veel bombarie gepaard gaande presentatie van de nieuwe Tesla Cybertruck wilde hij laten zien dat de ruiten van ‘gewapend glas’ zijn gemaakt. Toen ontwerpchef Franz von Holzhauzen er echter een stalen bal tegenaan gooide (zie onderstaande video), braken beide zijruiten in gruzelementen. 

Elon Musk gooit zijn eigen glazen in

Dat, en het hoogst ongebruikelijke ontwerp van het voertuig, joeg de schrik er flink in op Wall Street waardoor de koers van Tesla zo scherp daalde dat het vermogen van Musk zelf in één klap met 768 miljoen dollar duikelde.

Musk zelf omschrijft zijn nieuwste model als ‘a really futuristic-like cyberpunk, Blade Runner pickup’. Hij legde ook uit dat ‘Franz’ net voor de lancering wel met succes stalen ballen op de ruiten had geworpen. “Franz throws steel ball at cybertruck window right before launch,” “Oh my fucking God,” riep Musk daarop uit: “Maybe that was a little hard.” Tesla wil de truck, die met meerdere elektromotoren geleverd kan worden, vanaf eind 2021 van de band laten rollen. Het prijskaartje staat voorlopig op nog geen 40.000 dollar maar dat kan in ware Tesla- en Musk stijl makkelijk meer worden. De kopers laten zich door de nogal slecht verlopen lancering ook niet afschrikken want een dag later meldde Musk dat er al bijna 150.000 bestellingen binnen waren gekomen.

Emmen mist Europese Gigafactory

Ondertussen meldt het Financieel Dagblad dat Emmen bijna de Europese Gigafactory van Tesla had binnengehaald. In oktober nog kwamen enkele bestuurders van Tesla over om per helikopter een terrein van 180 hectare in ogenschouw te nemen. “Via een ruim zeven minuten durende virtual reality-video konden ze de omgeving verder verkennen, tot aan de verbindingen naar Scandinavië, voor Tesla een belangrijk verkoopgebied,” aldus het FD. De rijksoverheid, de provincie Drenthe en de gemeente Emmen waren bereid ver te gaan. Zo is gedacht aan verbreding van de toegangswegen tot het terrein. Ook is een extra spoorverbinding aan de orde gekomen, naar bijvoorbeeld Nieuw-Amsterdam of het Emmtec-terrein, zodat Tesla gemakkelijk zijn elektrische voertuigen kon transporteren.

Maar op 12 november meldde Musk plotseling zelf dat Tesla in de buurt van de Duitse hoofdstad haar eerste Europese megafabriek gaat vestigen. “Ik heb daarna een aantal vervelende dagen gehad, dat mag je gerust weten”, zegt de Drentse gedeputeerde Henk Brink in het FD. “Ik zei de volgende dag: hier staat een boer met kiespijn. Maar we moeten trots zijn. We hebben uit Den Haag gehoord: jullie hebben het goed gedaan. We hebben laten zien wat we in Noord-Nederland kunnen.”

Reacties

Zowel het FD en de Provincie Drente bewijzen wederom dat ze niet weten hoe beslissingen in de autoindustrie tot stand komen. Zowel Drente, Groningen, alsook NedCar hebben nooit enige kans gehad.
Slechts een voorbeeld; Niemand heeft een terrein van 180 hectare (2x heel NedCar) met een passend bestemmingsplan klaar liggen! En Tesla gaat niet wachten op goedkeur en bezwaar procedures. Men wilde vanaf dag een naar Duitsland om redenen genoemd door Musk, en hij heeft de anderen gebruikt!

Geplaatst door: Huub Bloem op

[…] Lees ook: Elon Musk gooit zijn eigen ruiten in […]

Geplaatst door: Automobielmanagement.nl > Tesla maakt draai met update over verkoopcijfers Cybertruck op