Nieuwe Nissan Juke: ‘Love it, or hate it’

Tien jaar geleden tekende hij voor het design van de toen opvallende Nissan Juke. Een model dat destijds rechtstreeks uit Genève leek weggelopen. Opvallend, dynamisch en enigszins futuristisch. De Juke creëerde hiermee succesvol een geheel nieuw segment: de compacte crossover. Nu tien jaar en 24 concurrenten later mocht chief designer Matt Weaver het nog een keer doen.

De nieuwe Juke ziet er in ieder geval een stuk gespierder uit. Het hele frivole is weg, maar de auto heeft er de nodige stoerheid voor terug gekregen. Weaver kreeg geen simpele opdracht. De ‘oude’ Juke stond maar liefst tien jaar bijna uiterlijk ongewijzigd in de etalage. Het succes bleef voortduren. Maar liefst 1,7 miljoen keer ging de Juke wereldwijd over de toonbank. Daarvan nam Nederland er 7.500 stuks voor haar rekening. Debet daaraan was zonder meer het opvallende en aansprekende uiterlijk. De nieuwe versie is vooral een mooie stoere auto die het niet alleen van het uiterlijk hoeft te hebben. Nissan heeft ervoor gekozen om de Juke met veel aantrekkelijke technische snufjes uit te rusten. Samen met een voortreffelijk entertainment deel is er een combinatie ontstaan die in het segment van de crossover (voorlopig) weer de toon aangeeft. Matthew Weaver erkent ook dat er verschillende tegenstanders van de Juke zijn. “Klopt. Je houdt er van of je haat de auto. De huidige Juke heeft het DNA van de ‘oude’. Dat wilden we niet kwijt. Maar hij mocht iets praktischer. Dynamischer, noem het behendiger. Die mix klopt.”

Nederland

In Nederland zijn de verwachtingen hoog gespannen. Product manager Maxime Moerland: “Ons boekjaar loopt tot maart en wij verwachten tot die tijd nog 500 nieuwe Jukes af te zetten.” Los van uiterlijke veranderingen en technische vooruitgang heeft deze Juke het meest geavanceerde infotainmentsysteem dat in een Nissan beschikbaar is. Naast volledige integratie van smartphone, kent de Juke een app waarmee de auto op afstand geopend of gesloten kan worden, maar ook bijvoorbeeld de bandenspanning en het oliepeil zijn te controleren. Dat de Renault/Nissan-alliantie ondanks de problemen in de top nog steeds effectief is blijkt onder meer uit het feit dat er hier en daar driftig leentjebuur is gespeeld. De Juke staat op hetzelfde onderstel als de Clio en de Captur. Niks mis mee. Goed blijft goed en het levert een enorme kostenbesparing op. Het plastic-achtige interieur van de oude Juke is volledig verdwenen. Optioneel kan zelfs voor alcantara en leer worden gekozen. Tevens is de Juke met name achterin een stukje ruimer geworden.

Eén motorvariant

Vooralsnog is er slechts één motorvariant beschikbaar. De 1.0 liter driecilinder benzine uitvoering met 117 pk voldoet uitstekend. Of er binnenkort ook een EV-versie is te verwachten blijft een vraagteken. De auto is er wel klaar voor, maar harde uitspraken wil het bedrijf niet doen. Als voorlopers zijn Nissan en Renault niet meer dan verplicht om hier stappen in te doen. Eén motor, maar verschillende uitvoeringen. Met elf versies denkt Nissan aan de behoefte van personalisatie te voldoen. De basisvariant start vanaf iets minder dan 28.000 euro.

Nieuwe Nissan Juke: ‘Love it, or hate it’ - Automobielmanagement.nl

Nieuwe Nissan Juke: ‘Love it, or hate it’

Tien jaar geleden tekende hij voor het design van de toen opvallende Nissan Juke. Een model dat destijds rechtstreeks uit Genève leek weggelopen. Opvallend, dynamisch en enigszins futuristisch. De Juke creëerde hiermee succesvol een geheel nieuw segment: de compacte crossover. Nu tien jaar en 24 concurrenten later mocht chief designer Matt Weaver het nog een keer doen.

De nieuwe Juke ziet er in ieder geval een stuk gespierder uit. Het hele frivole is weg, maar de auto heeft er de nodige stoerheid voor terug gekregen. Weaver kreeg geen simpele opdracht. De ‘oude’ Juke stond maar liefst tien jaar bijna uiterlijk ongewijzigd in de etalage. Het succes bleef voortduren. Maar liefst 1,7 miljoen keer ging de Juke wereldwijd over de toonbank. Daarvan nam Nederland er 7.500 stuks voor haar rekening. Debet daaraan was zonder meer het opvallende en aansprekende uiterlijk. De nieuwe versie is vooral een mooie stoere auto die het niet alleen van het uiterlijk hoeft te hebben. Nissan heeft ervoor gekozen om de Juke met veel aantrekkelijke technische snufjes uit te rusten. Samen met een voortreffelijk entertainment deel is er een combinatie ontstaan die in het segment van de crossover (voorlopig) weer de toon aangeeft. Matthew Weaver erkent ook dat er verschillende tegenstanders van de Juke zijn. “Klopt. Je houdt er van of je haat de auto. De huidige Juke heeft het DNA van de ‘oude’. Dat wilden we niet kwijt. Maar hij mocht iets praktischer. Dynamischer, noem het behendiger. Die mix klopt.”

Nederland

In Nederland zijn de verwachtingen hoog gespannen. Product manager Maxime Moerland: “Ons boekjaar loopt tot maart en wij verwachten tot die tijd nog 500 nieuwe Jukes af te zetten.” Los van uiterlijke veranderingen en technische vooruitgang heeft deze Juke het meest geavanceerde infotainmentsysteem dat in een Nissan beschikbaar is. Naast volledige integratie van smartphone, kent de Juke een app waarmee de auto op afstand geopend of gesloten kan worden, maar ook bijvoorbeeld de bandenspanning en het oliepeil zijn te controleren. Dat de Renault/Nissan-alliantie ondanks de problemen in de top nog steeds effectief is blijkt onder meer uit het feit dat er hier en daar driftig leentjebuur is gespeeld. De Juke staat op hetzelfde onderstel als de Clio en de Captur. Niks mis mee. Goed blijft goed en het levert een enorme kostenbesparing op. Het plastic-achtige interieur van de oude Juke is volledig verdwenen. Optioneel kan zelfs voor alcantara en leer worden gekozen. Tevens is de Juke met name achterin een stukje ruimer geworden.

Eén motorvariant

Vooralsnog is er slechts één motorvariant beschikbaar. De 1.0 liter driecilinder benzine uitvoering met 117 pk voldoet uitstekend. Of er binnenkort ook een EV-versie is te verwachten blijft een vraagteken. De auto is er wel klaar voor, maar harde uitspraken wil het bedrijf niet doen. Als voorlopers zijn Nissan en Renault niet meer dan verplicht om hier stappen in te doen. Eén motor, maar verschillende uitvoeringen. Met elf versies denkt Nissan aan de behoefte van personalisatie te voldoen. De basisvariant start vanaf iets minder dan 28.000 euro.