Tweede generatie Toyota Mirai zet volgende stap in mobiliteit op waterstof

Met de nieuwe Mirai Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV) brengt Toyota zijn waterstoftechnologie naar een volgend plan. De Mirai komt begin 2021 naar Nederland.

Tweede generatie Toyota Mirai zet volgende stap in mobiliteit op waterstof

Managing director Jan Christiaan Koenders van importeur Louwman&Parqui verwacht geen grote volumes in Nederland af te zetten, maar ‘Toyota laat hiermee zien dat ze op alle fronten in de transitie serieus meedoen.’

Volgens chief engineer Tanaka is de vernieuwde Mirai (‘toekomst’ in het Japans) een technisch uiterst geavanceerde auto die zeer praktisch is met een actieradius van ongeveer 600 kilometer, vergelijkbaar met die van een traditionele benzineauto. Tanken neemt vijf minuten in beslag en de enige uitstoot is water. Sinds het debuut zijn er wereldwijd ruim 10.000 exemplaren van de Mirai verkocht. In Nederland gaat de auto bijna 82.000 euro kosten.

De nieuwe Mirai is voorzien van drie waterstoftanks: één grote en twee kleine. De auto wil volgens Tanaka ‘meer zijn dan een alleen een eco-vriendelijke auto’. Met zijn lengte van bijna vijf meter heeft de auto volgens hem meerdere kwaliteiten. “We streven het doel na een auto te maken die klanten het gevoel geeft dat ze er altijd in willen rijden”.

Jan Christiaan Koenders ziet voor de Nederlandse markt mogelijkheden voor met name de taximarkt. “Hier speelt de beschikbaarheid aan tankmogelijkheden eigenlijk geen rol. Overigens zijn wij stevig in de weer om de tankmogelijkheden in Nederland verder uit te bouwen. Maar dat kunnen we niet alleen en zijn daar in groter verband mee aan de slag. Daar zijn binnenkort resultaten van te verwachten.”

Tweede generatie Toyota Mirai zet volgende stap in mobiliteit op waterstof - Automobielmanagement.nl

Tweede generatie Toyota Mirai zet volgende stap in mobiliteit op waterstof

Met de nieuwe Mirai Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV) brengt Toyota zijn waterstoftechnologie naar een volgend plan. De Mirai komt begin 2021 naar Nederland.

Tweede generatie Toyota Mirai zet volgende stap in mobiliteit op waterstof

Managing director Jan Christiaan Koenders van importeur Louwman&Parqui verwacht geen grote volumes in Nederland af te zetten, maar ‘Toyota laat hiermee zien dat ze op alle fronten in de transitie serieus meedoen.’

Volgens chief engineer Tanaka is de vernieuwde Mirai (‘toekomst’ in het Japans) een technisch uiterst geavanceerde auto die zeer praktisch is met een actieradius van ongeveer 600 kilometer, vergelijkbaar met die van een traditionele benzineauto. Tanken neemt vijf minuten in beslag en de enige uitstoot is water. Sinds het debuut zijn er wereldwijd ruim 10.000 exemplaren van de Mirai verkocht. In Nederland gaat de auto bijna 82.000 euro kosten.

De nieuwe Mirai is voorzien van drie waterstoftanks: één grote en twee kleine. De auto wil volgens Tanaka ‘meer zijn dan een alleen een eco-vriendelijke auto’. Met zijn lengte van bijna vijf meter heeft de auto volgens hem meerdere kwaliteiten. “We streven het doel na een auto te maken die klanten het gevoel geeft dat ze er altijd in willen rijden”.

Jan Christiaan Koenders ziet voor de Nederlandse markt mogelijkheden voor met name de taximarkt. “Hier speelt de beschikbaarheid aan tankmogelijkheden eigenlijk geen rol. Overigens zijn wij stevig in de weer om de tankmogelijkheden in Nederland verder uit te bouwen. Maar dat kunnen we niet alleen en zijn daar in groter verband mee aan de slag. Daar zijn binnenkort resultaten van te verwachten.”