In de iX3 debuteert de 5de generatie van de zogeheten eDrive technologie van BMW met als belangrijke kenmerk dat de elektromotor, transmissie en aandrijfelektronica één geheel vormen. Daardoor is het veel eenvoudiger de techniek te integreren in verschillende modulaire voertuigarchitecturen. Nieuwe batterijen zijn ook van de partij. De iX3 is uitgerust met een speciaal ontwikkeld subframe voor de achteras en specifieke integratie van het onderstel. De elektromotor van de BMW iX3 heeft een maximumvermogen van 286 pk (210 kW) met een maximumkoppel van 400 Nm en drijft de achterwielen aan. De auto krijgt een actieradius van meer dan 440 kilometer (WLTP). Dit is mogelijk dankzij een lithium-ion accupakket met een bruto batterijcapaciteit van 80 kWh (netto 74 kWh). Het energieverbruik komt uit op minder dan 20 kWh/100 kilometer (WLTP).

CO2-voetafdruk

BMW kijkt net als Mazda naar het complete CO2-plaatje en bestempelt een batterij-elektrische auto ook absoluut niet als CO2-vrij. BMW: “De werkelijke ecologische voetafdruk van elektrische voertuigen wordt soms in twijfel getrokken, vooral in markten waar het percentage groene energie in het publieke energienetwerk nog laag is. BMW Group wil met elk geëlektrificeerd model bewijzen dat voor de gehele levenscyclus van het voertuig – vanaf de winning van de grondstoffen via de toeleveranciers, de productie, de fase van het gebruik tot aan de recycling – de CO2-balans duidelijk gunstiger is dan die van een conventionele versie van hetzelfde model. De iX3 biedt ruim 30% voordeel ten opzichte van de BMW X3 sDrive 20d bij een gemiddeld Europees stroomverbruik tijdens de gehele gebruiksfase van de auto. Als de iX3 altijd wordt geladen met groene elektriciteit, dan is het voordeel ongeveer 60%.” Het energie-opslagsysteem is voorzien van een nieuw ontwikkelde Charging Control Unit en is ontworpen voor snelladers die tot 150 kW genereren. De hoogspanningsbatterij kan in ongeveer 30 minuten worden opgeladen bij zo’n snellaadstation.

Trage introductie volledig elektrische modellen

Omstreeks 2025 willen de Duitsers 12 elektrische modellen in het leveringsgamma hebben, waarmee men in vergelijking tot de concurrentie maar heel langzaam de markt betreed. Die modellen zullen allemaal herkenbaar zijn aan het ‘i’ logo. BMW meldt dat haar modulaire platforms en het nieuwe eDrive systeem het mogelijk maken dat in theorie alle modellen kunnen worden uitgerust met enkel een verbrandingsmotor, een stekkerhybride unit en een volledig elektrische aandrijflijn. Voor de elektromotoren zijn geen schaarse metalen nodig, wat betekent dat BMW niet afhankelijk is van hun beschikbaarheid.

[Foto’s: Joan Blaas]

BMW iX3 gespot in omgeving München

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding