Achtergrond: marktintroductie Volkswagen ID.3 in gevaar

De ID.3 staat model voor het nieuwe Volkswagen. Het autoconcern loopt bij de transitie naar elektrisch rijden niet voorop, met als gevolg dat Tesla momenteel met name op de beurs de show steelt, maar dat is slechts een momentopname.

Achtergrond: marktintroductie Volkswagen ID.3 in gevaar

Volkswagen is er namelijk van overtuigd dat zij ook op het gebied van elektrische auto’s spoedig marktleider zal zijn. Het concern verwijst daarvoor naar de Tiguan. Dat was bepaald niet de eerste SUV die op de markt verscheen, maar is nu wel de best verkochte auto in zijn klasse in Europa. Zo zal het de ID.3 ook vergaan.

Of toch niet? De productie van de ID.3 is weliswaar afgelopen november van start gegaan, maar op de verkoopstart is het nog steeds wachten. Dat is opmerkelijk voor een model waar Volkswagen een haast onmetelijk groot geloof in heeft. Hoewel er van hogerhand wordt verklaard dat er geen productieproblemen zijn en alles volgens plan verloopt, wijst de praktijk anders uit.

Grote softwareproblemen

Volkswagen topman Herbert Diess blies afgelopen zomer hoog van de toren toen het doek van de ID.3 werd gehaald. Er werd direct een stunttarief gecommuniceerd waarvoor het model te koop zou zijn: vanaf 30.000 euro. Er zouden dit jaar 50.000 exemplaren gebouwd gaan worden. In 2021 moet de output van de fabriek in Zwickau, waar de ID.3 van de band rolt, uitkomen op 330.000 stuks, al is dat inclusief de varianten van Audi en Seat. Maar de eerste productierijpe auto valt in geen velden of wegen te bekennen. En dat terwijl Volkswagen voor haar elektrische modellijn speciaal een peperduur onderstel heeft ontwikkeld: het MEB platform. Aanvankelijk was het de bedoeling om aan het einde van het tweede kwartaal, dus nog voor de zomervakantie, te starten met de levering van de ID.3. Maar in december bleek al dat de ID.3 kampt met grote softwareproblemen. Volkswagen reageerde met de mededeling dat de elektrische hatchback komende zomer heus wel uitontwikkeld zou zijn, maar nu dreigt opnieuw uitstel. De softwareproblemen zijn namelijk lastiger om te verhelpen dan gedacht. Er moeten enorm veel coderegels worden herschreven. De ID.3 zou in zijn huidige vorm kampen met plotselinge uitval en systeemonderdelen werken niet goed, zo melden testrijders. Prototypes zouden tot wel 300 foutmeldingen per dag geven. Het maakt de families Porsche en Piëch, beiden grootaandeelhouders van Volkswagen, behoorlijk onrustig.

Haastige ontwikkeling

Medewerkers van Volkswagen, die niet bij naam genoemd willen worden, stellen dat de basisarchitectuur van de ID.3 te haastig ontwikkeld is. Dat zou tot een marktintroductie uitstel van enige maanden tot zelfs een jaar kunnen leiden. Daardoor is het niet denkbeeldig dat er dit jaar geen enkel exemplaar van de ID.3 aan de klant wordt afgeleverd. Wordt dit scenario realiteit, dan zal Volkswagen niet op tijd kunnen voldoen aan de nieuwe emissienorm van de Europese Unie. Op 1 januari 2021 mag de gemiddelde CO2 uitstoot van de verkochte modellen niet meer dan 95 gram bedragen. Met 50.000 exemplaren van de ID.3 zou Volkswagen die norm kunnen halen, maar dan plan staat nu op de tocht, waardoor er torenhoge boetes vanuit Brussel dreigen. Volkswagen heeft 10.000 technici op de zaak gezet om de software problemen op te lossen. De aanloopproblemen bij de productie van de ID.3 zijn een ongunstig voorteken voor de introductie van diverse andere elektrische modellen van de Volkswagen Groep. Zoals gezegd rekenen Audi en Seat op een eigen variant van de ID.3. Skoda gaat haar elektrische middenklasser, de Enyaq, weliswaar in eigen beheer bouwen, maar die maakt gebruik van dezelfde basisarchitectuur. Volkswagen heeft zelf al de onthulling van haar tweede model op basis van het MEB platform, de ID.4, uitgesteld. Dochter Audi doet het met haar eigen e-Tron trouwens niet veel beter. Die elektrische auto kampt weliswaar niet (meer) met kinderziektes, maar de productie moet deze maand tijdelijk worden gestaakt vanwege leveringsproblemen met de accu sets. Volkswagen was van plan om de technisch achterhaalde e-Golf dit jaar uit te faseren, maar het ziet er naar uit dat deze ‘klassieker’ nog lang niet met pensioen kan …

BMW is lachende derde

Het einde van de problemen met de ID.3 productie én marktintroductie is dus nog lang niet in zicht. Inmiddels zou er door vele topmanagers van Volkswagen getwijfeld worden of levering voor de zomervakantie überhaupt gaat lukken. Ook zouden er al ontslagen zijn gevallen. Lachende derde is ondertussen BMW. Diens i3 leek volkomen overschaduwd te gaan worden door de ID.3, die een grotere actieradius in combinatie met een lagere prijs biedt. Maar ook hier geldt: beter 1 vogel in de hand dan 10 in de lucht. BMW gaat ondertussen rustig door met de productie (én levering) van de i3. Het 7 jaar oude model spreekt vandaag de dag weliswaar minder tot de verbeelding dan de ID.3, maar het is wel een kinderziektevrije auto. Dat een dergelijke eigenschap goud waard is zou Volkswagen, die zijn roem te danken heeft aan de als onverwoestbaar bekend staande Kever en de degelijke Golf, drommels goed moeten weten … [Toralt Deinum, Autointernationaal]

Achtergrond: marktintroductie Volkswagen ID.3 in gevaar - Automobielmanagement.nl

Achtergrond: marktintroductie Volkswagen ID.3 in gevaar

De ID.3 staat model voor het nieuwe Volkswagen. Het autoconcern loopt bij de transitie naar elektrisch rijden niet voorop, met als gevolg dat Tesla momenteel met name op de beurs de show steelt, maar dat is slechts een momentopname.

Achtergrond: marktintroductie Volkswagen ID.3 in gevaar

Volkswagen is er namelijk van overtuigd dat zij ook op het gebied van elektrische auto’s spoedig marktleider zal zijn. Het concern verwijst daarvoor naar de Tiguan. Dat was bepaald niet de eerste SUV die op de markt verscheen, maar is nu wel de best verkochte auto in zijn klasse in Europa. Zo zal het de ID.3 ook vergaan.

Of toch niet? De productie van de ID.3 is weliswaar afgelopen november van start gegaan, maar op de verkoopstart is het nog steeds wachten. Dat is opmerkelijk voor een model waar Volkswagen een haast onmetelijk groot geloof in heeft. Hoewel er van hogerhand wordt verklaard dat er geen productieproblemen zijn en alles volgens plan verloopt, wijst de praktijk anders uit.

Grote softwareproblemen

Volkswagen topman Herbert Diess blies afgelopen zomer hoog van de toren toen het doek van de ID.3 werd gehaald. Er werd direct een stunttarief gecommuniceerd waarvoor het model te koop zou zijn: vanaf 30.000 euro. Er zouden dit jaar 50.000 exemplaren gebouwd gaan worden. In 2021 moet de output van de fabriek in Zwickau, waar de ID.3 van de band rolt, uitkomen op 330.000 stuks, al is dat inclusief de varianten van Audi en Seat. Maar de eerste productierijpe auto valt in geen velden of wegen te bekennen. En dat terwijl Volkswagen voor haar elektrische modellijn speciaal een peperduur onderstel heeft ontwikkeld: het MEB platform. Aanvankelijk was het de bedoeling om aan het einde van het tweede kwartaal, dus nog voor de zomervakantie, te starten met de levering van de ID.3. Maar in december bleek al dat de ID.3 kampt met grote softwareproblemen. Volkswagen reageerde met de mededeling dat de elektrische hatchback komende zomer heus wel uitontwikkeld zou zijn, maar nu dreigt opnieuw uitstel. De softwareproblemen zijn namelijk lastiger om te verhelpen dan gedacht. Er moeten enorm veel coderegels worden herschreven. De ID.3 zou in zijn huidige vorm kampen met plotselinge uitval en systeemonderdelen werken niet goed, zo melden testrijders. Prototypes zouden tot wel 300 foutmeldingen per dag geven. Het maakt de families Porsche en Piëch, beiden grootaandeelhouders van Volkswagen, behoorlijk onrustig.

Haastige ontwikkeling

Medewerkers van Volkswagen, die niet bij naam genoemd willen worden, stellen dat de basisarchitectuur van de ID.3 te haastig ontwikkeld is. Dat zou tot een marktintroductie uitstel van enige maanden tot zelfs een jaar kunnen leiden. Daardoor is het niet denkbeeldig dat er dit jaar geen enkel exemplaar van de ID.3 aan de klant wordt afgeleverd. Wordt dit scenario realiteit, dan zal Volkswagen niet op tijd kunnen voldoen aan de nieuwe emissienorm van de Europese Unie. Op 1 januari 2021 mag de gemiddelde CO2 uitstoot van de verkochte modellen niet meer dan 95 gram bedragen. Met 50.000 exemplaren van de ID.3 zou Volkswagen die norm kunnen halen, maar dan plan staat nu op de tocht, waardoor er torenhoge boetes vanuit Brussel dreigen. Volkswagen heeft 10.000 technici op de zaak gezet om de software problemen op te lossen. De aanloopproblemen bij de productie van de ID.3 zijn een ongunstig voorteken voor de introductie van diverse andere elektrische modellen van de Volkswagen Groep. Zoals gezegd rekenen Audi en Seat op een eigen variant van de ID.3. Skoda gaat haar elektrische middenklasser, de Enyaq, weliswaar in eigen beheer bouwen, maar die maakt gebruik van dezelfde basisarchitectuur. Volkswagen heeft zelf al de onthulling van haar tweede model op basis van het MEB platform, de ID.4, uitgesteld. Dochter Audi doet het met haar eigen e-Tron trouwens niet veel beter. Die elektrische auto kampt weliswaar niet (meer) met kinderziektes, maar de productie moet deze maand tijdelijk worden gestaakt vanwege leveringsproblemen met de accu sets. Volkswagen was van plan om de technisch achterhaalde e-Golf dit jaar uit te faseren, maar het ziet er naar uit dat deze ‘klassieker’ nog lang niet met pensioen kan …

BMW is lachende derde

Het einde van de problemen met de ID.3 productie én marktintroductie is dus nog lang niet in zicht. Inmiddels zou er door vele topmanagers van Volkswagen getwijfeld worden of levering voor de zomervakantie überhaupt gaat lukken. Ook zouden er al ontslagen zijn gevallen. Lachende derde is ondertussen BMW. Diens i3 leek volkomen overschaduwd te gaan worden door de ID.3, die een grotere actieradius in combinatie met een lagere prijs biedt. Maar ook hier geldt: beter 1 vogel in de hand dan 10 in de lucht. BMW gaat ondertussen rustig door met de productie (én levering) van de i3. Het 7 jaar oude model spreekt vandaag de dag weliswaar minder tot de verbeelding dan de ID.3, maar het is wel een kinderziektevrije auto. Dat een dergelijke eigenschap goud waard is zou Volkswagen, die zijn roem te danken heeft aan de als onverwoestbaar bekend staande Kever en de degelijke Golf, drommels goed moeten weten … [Toralt Deinum, Autointernationaal]