Voor mondiaal marketing topman Arnaud Belloni heeft de Ami met name één sleutelmissie: “Hij moet de belangstelling van de jeugd weer kickstarten voor mobiliteit op vier wielen. Je mag rustig stellen dat we steeds meer jongere kopers kwijt raken. Projecten als de Ami passen bij deze tijd en kunnen het tij keren. Deze zomer zal er nog nader nieuws komen.” De hele marketingstrategie én de Ami zelf mag je rustig disruptive noemen.”

Milieubewustzijn

“Je bestelt hem via internet of bijvoorbeeld FNAC – bekend als groot elektronica- smartphone- en muziekwarenhuis, Red. – en dan kun je hem thuis laten afleveren door een wizzard. Een specialist die je alle kneepjes en mogelijkheden uitlegt.” Dat laatste gebeurt zelfs niet bij de aanschaf van een zeer kostbare nieuwe iPhone, meldt Belloni lachend. Terwijl je smartphone en Ami volgens Citroën heel goed in één adem mag noemen. Het concept speelt, onderstreept hij, ook nadrukkelijk in op het milieubewustzijn van de jeugd.

“De smartphonekoper is gewend aan een specifieke manier van bestellen, met een maatwerk abonnement en vaak forse maandbedragen. Ook de Ami-uitvoeringen kennen die aanpak. Je kunt hem in Frankrijk vanaf zes mille kopen – inclusief negenhonderd subsidie – maar ook kiezen voor sharing oplossingen. Of zoals bij een smartphone: doe een aanbetaling en dan een maandbedrag vanaf twintig euro.”

Handig in én rond de stad

Wat voor de autofabrikant zwaar meespeelt: de jeugd haalt niet langer een rijbewijs. Dat is om te beginnen erg kostbaar en eigenlijk willen ze in de stedelijke omgeving niet echt een auto. “De Ami mag je vergelijkbaar inschalen met een bromfiets. Met een top van 45 kilometer per uur in Frankrijk. Bij ons mag je hem al vanaf 14 jaar zonder rijbewijs rijden, in andere landen vanaf 16 jaar. De Ami is niet alleen trendy, maar je parkeert hem ook op een heel klein plekje en met een range van 70 kilometer is hij in en om de stad enorm handig.”

Belloni benadrukt dat de Ami weliswaar geen autoveiligheid biedt, maar zeker meer bescherming biedt dan een scooter. “Bovendien zit je droog. Daarom zien we ook een andere grote doelgroep: de juist wat oudere kopers die weloverwogen geen auto meer voor de deur hebben.”

Scherp prijskaartje

In Frankrijk is de Ami binnenkort te bestellen. Overigens hangt zijn scherpe prijskaartje onder andere samen met de productielocatie: Marokko. Wanneer de Ami naar Nederland komt is volgens de importeur nog een zaak van overleg. Enigszins verrassend als je bijvoorbeeld de migratie van scholieren naar kostbare elektrisch fietsen, e-scooters en zelfs brommobielen ziet. Citroën Nederland zegt de mogelijkheden en het wettelijk kader nog te onderzoeken.

Lees ook: Citroën Ami, elektrische 45km/h stadsauto