De Europese introductie van BYD personenauto’s is in Noorwegen. Waarom dat land?

“Noorwegen loopt voorop als het gaat om elektrisch rijden. De vraag is er niet alleen hoger vanwege het goede wegennet, consumenten zijn er ook goed op de hoogte van de noodzaak om de overstap van diesel naar zero-emissie te maken. Daar komt bij dat Noorwegen beschikt over een uitgebreide laadinfrastructuur die deze overstap makkelijker maakt. Tot slot zijn we er al jarenlang actief in de openbaar vervoersector. Alles bij elkaar opgeteld is Noorwegen de meest logische keuze voor ons om daar onze nieuwe EV te introduceren.”

Voor welk retailmodel is er gekozen?

“We hebben recent een samenwerking aangekondigd met RSA, een van de grootste importeurs voor Scandinavië. De deal houdt in dat RSA in Noorwegen de distributie voor zijn rekening neemt van BYD elektrische auto’s, bestelauto’s en elektrische vrachtauto’s. Om onze klanten wel de volledige service te bieden hebben we samen een complete strategie ontwikkeld omtrent verkoop, aftersales en onderdelenvoorziening. Naast de personenauto die we gaan verkopen, de tweede generatie van de Tang EV600 SUV, brengen we via RSA ook een bestelauto, een 7,5-tons vrachtauto, een 19-tons vrachtauto en een trekker op de markt – allemaal 100 procent elektrisch. We vertrouwen erop dat RSA over de noodzakelijke infrastructuur beschikt om klanten de beste koperservaring te bieden.”

Wanneer is de introductie succesvol? Hangt dit af van verkoopcijfers of is positieve klantenfeedback al voldoende om verder in Europa te expanderen?

“We willen in deze proefperiode er vooral voor zorgen dat onze producten goed worden ontvangen door de Noorse markt. Maar los van de resultaten in Noorwegen moeten we er zeker van zijn dat we een aansprekend product leveren voor onze Europese klanten. We investeren daartoe substantieel in innovatie en technologische vooruitgang. De komende jaren zijn cruciaal in de ontwikkeling van de EV-markt en daar willen we ons op voorbereiden. Tegelijkertijd is de kijk op elektrisch rijden in elk land in Europa verschillend, ook daar houden we rekening mee in het ontwikkelen van onze strategieën.”

Wanneer kunnen we BYD personenauto’s in Nederlandse showrooms verwachten?

“Dat hang van heel veel factoren af, we staan nog maar aan het begin van onze expansie met elektrische auto’s in Europa. Dit houdt in dat we ook andere Europese markten verkennen met als doel om ook daar zero-emissie voertuigen op de markt te brengen.”

Gaan jullie overal dezelfde retailstrategie hanteren?

“De Europese markten zijn van elkaar afhankelijk maar ook onderling verschillend in grootte en infrastructuur. We zullen daarom onze verkoopstrategie per land aanpassen en telkens de behoefte van de lokale markt meenemen in onze overwegingen. Details zijn hierover nog niet bekend. Desondanks geloven we erin dat samenwerken met partners de sleutel vormt tot succes. Dat is nu zelfs belangrijker dan ooit en we hopen dat anderen zich bij ons aansluiten om ‘new energy’ producten op de markt te brengen. We geloven dat iedereen profiteert van samenwerken, niet alleen de fabrikanten maar zeker ook onze klanten en de markt als geheel. Daarom werken we ook samen met andere fabrikanten in de ontwikkeling van personenauto’s. Zo is er een overeenkomst getekend met Toyota voor de oprichting van een joint venture om onderzoek te doen naar de ontwikkeling van batterij-aangedreven elektrische voertuigen. Dat principe van samenwerken strekt zich ook uit naar de retailkant, we sluiten het dan ook niet uit dat er andere partnerships komen met lokale spelers.”

Wat is jullie ervaring met de verkoop van elektrische bussen in Europa en hoe gaat dat helpen om nu ook auto’s te verkopen?

“We zijn al sinds 1998 actief in Europa en hebben nu meer dan 10 jaar ervaring met het produceren en leveren van elektrische bussen. We hebben inmiddels meer dan 1300 e-bussen geleverd in meer dan 100 Europese steden in 20 landen. Wereldwijd gaat het om 55.000 puur elektrische bussen. In Europa hanteren we de ‘made in Europe for Europe’ filosofie. Hiertoe hebben we fabrieken gebouwd in Hongarije, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. De fabriek in Hongarije, waarmee een investering van 20 miljoen euro is gemoeid en waar 300 mensen werken, produceert 400 bussen per jaar. Ook leveren we de chassis aan de fabriek in het VK. In oktober 2018 is de Franse e-bus fabriek opgestart na een investering van 10 miljoen euro. Hier kunnen op termijn eventueel ook andere voertuigen geproduceerd worden.”

“Daarnaast hebben we de batterij-productie in eigen hand, een voordeel dat veel andere fabrikanten niet hebben. BYD is de eerste en enige autofabrikant die zijn eigen aandrijflijn, batterijen, motoren en besturingssystemen produceert. We beschikken over onze eigen keten, van grondstoffen tot R&D, ontwerp, productie, toepassing en recycling. Een one-stop-shop voor onze klanten dus. We geloven al met al dat we met onze ervaring in elektrische bussen, samen met de in-huis batterijproductie iets nieuws naar de Europese markt kunnen brengen waar ook kopers van personenauto’s van gaan profiteren.”

In hoeverre heeft BYD last van de coronacrisis?

“De onderdelendistributie blijft operationeel en alhoewel sommige vertragingen onvermijdelijk zijn houden we de vinger dagelijks aan de pols. Zo zorgen we ervoor dat de onderdelendistributie op peil blijft. Ook het verkoop- en servicecontact met onze klanten gaat gewoon door, al is dat op een ‘vanuit huis’ basis. De komende weken en maanden zullen uitdagend blijven voor ieder bedrijf maar we doen er alles aan om op een veilige manier onze klanten van dienst te zijn.”

Wat kunnen we van BYD verwachten als het gaat om (elektrische) bestelauto’s?

In november 2019 hebben we aangekondigd dat we eind 2020 elektrische bedrijfsvoertuigen op de markt willen brengen. Er zijn plannen om later dit jaar in Europa met een compleet aanbod batterij-aangedreven bedrijfsauto’s te komen. Dit zijn de eerder genoemde 7,5-tons vrachtauto, 19-tons vrachtauto en elektrische trekker die in Noorwegen geïntroduceerd worden. We waren eerst van plan om de internationale lancering van de twee vrachtauto’s op de IAA te doen in september 2020. Deze show is vanwege de coronacrisis geannuleerd en we hebben onze plannen daarom aangepast.”

Wat zijn de grootste uitdagingen op dit moment?

“Het is lastig te voorspellen hoe de coronacrisis zich verder ontwikkelt en wat daarvan de economische gevolgen zullen zijn. Verandering is onvoorspelbaar, toch zal mobiliteit, openbaar en privé, een belangrijke rol blijven spelen in ons leven. Tegelijkertijd mogen we die andere uitdaging niet vergeten, die van klimaatverandering. We moeten nu oplossingen bedenken om de gevolgen van ons gedrag op het klimaat te stoppen. Daarom blijven we nul-emissie voertuigen leveren, en we nodigen iedereen hierbij uit om mee te doen.”